Psychologia pozytywna Alana Carra to znakomita, niezmiernie szczegó³owa
i obszerna synteza nowej ga³êzi nauki.
To modelowy przyk³ad wspó³czesnego podrêcznika z odniesieniami do stron
internetowych, przydatnymi przyk³adami testów oraz prowokuj±cymi pytaniami na koñcu
ka¿dego rozdzia³u. Ruch psychologii pozytywnej ma szczê¶cie, ¿e tak znakomity
podrêcznik pojawi³ siê tak szybko od czasu jego powstania.
Mihaly Csikszentmihalyi, Claremont Graduate Univesity
Alan Carr, podobnie jak Martin Seligman, ma w swoim dorobku podrêcznik z zakresu
psychopatologii, którego "pozytywnym" uzupe³nieniem jest niniejsza ksi±¿ka.
(...) Dlatego byæ mo¿e mocne osadzenie psychologii dobrostanu w psychologii cz³owieka w
ogóle czyni tê ksi±¿kê bardziej wiarygodn±.
Prof. dr hab. Helen Sêk, dr £ukasz Kaczmarek [Ze wstêpu do wydania polskiego]
Spis tre¶ci:
Wykaz tabel
Wykaz rysunków
Wstêp do wydania polskiego
Przedmowa
1 Szczê¶cie
Cele nauczania
Pozytywne emocje
Pozytywna i negatywna afektywno¶æ
Szczê¶cie
Pomiar szczê¶cia
Efekty szczê¶cia
Przyczyny szczê¶cia
Kultura a szczê¶cie
Optymalizacja dobrostanu
Zwi±zki a szczê¶cie
¦rodowisko a szczê¶cie
Stan fizyczny a szczê¶cie
Produktywno¶æ a szczê¶cie
Rekreacja a szczê¶cie
Przeszkody w osi±ganiu szczê¶cia z perspektywy ewolucyjnej
Zwiêkszanie szczê¶cia
Powi±zane pojêcia
Kontrowersje
Podsumowanie
Pytania
Lektury uzupe³niaj±ce
Metody zastosowane w badaniach
S³owniczek
2 Optymalne do¶wiadczenie
Cele nauczania
Motywacja wewnêtrzna
Si³y sygnaturowe
Stany metamotywacj i i teoria psychologicznej zmiany
ukierunkowania
Optymalne do¶wiadczenie (flow) Implikacje Kontrowersje Podsumowanie Pytania
Lektury uzupe³niaj±ce Metody zastosowane w badaniach S³owniczek
3 Nadzieja i optymizm
Cele nauczania
Pozytywne z³udzenia
Samooszukiwanie
Optymizm
Nadzieja
Ekspektacjonizm i teoria homeostazy ryzyka
Optymizm, nadzieja i zdrowie
Neurobiologia optymizmu i nadziei
Implikacje
Kontrowersje
Podsumowanie
Pytania
Lektury uzupe³niaj±ce
Metody zastosowane w badaniach
S³owniczek
4 Inteligencja emocjonalna
Cele nauczania
Inteligencja emocjonalna: zdolno¶æ czy cecha osobowo¶ci?
Zwiêkszanie inteligencji emocjonalnej w doros³ym ¿yciu
Rozwój kompetencji emocjonalnej
Przywi±zanie i rozwój kompetencji emocjonalnej
Neurologiczne podstawy inteligencji emocjonalnej
Powi±zane konstrukty
Implikacje
Kontrowersje
Podsumowanie
Pytania
Lektury uzupe³niaj±ce
Metody zastosowane w badaniach
S³owniczek
5 Zdolno¶ci, twórczo¶æ i m±dro¶æ
Cele nauczania
Zdolno¶ci
Kreatywno¶æ
M±dro¶æ
Implikacje
Kontrowersje
Podsumowanie
Pytania
Lektury uzupe³niaj±ce
Metody zastosowane w badaniach
S³owniczek
6 Pozytywne cechy i motywy
Cele nauczania
Teorie cech osobowo¶ci i si³ osobistych
Motywy jako si³y osobiste
Implikacje
Kontrowersje
Podsumowanie
Pytania
Lektury uzupe³niaj±ce
Metody zastosowane w badaniach
S³owniczek
7 Pozytywne Ja
Cele nauczania
Ja jako obiekt i czynnik sprawczy (podmiot)
Poczucie w³asnej warto¶ci
Poczucie w³asnej skuteczno¶ci
Strategie radzenia sobie
Diagnozowanie radzenia sobie
Mechanizmy obronne
Diagnoza dojrza³ych mechanizmów obronnych
Implikacje
Kontrowersje
Podsumowanie
Pytania
Lektury uzupe³niaj±ce
Metody zastosowane w badaniach
S³owniczek
8 Pozytywne zwi±zki
Cele nauczania
Cykl ¿ycia rodziny
Fazy cyklu ¿ycia zwi±zane z separacj± i rozwodem
Diagnozowanie zwi±zków
Implikacje
Kontrowersje
Podsumowanie
Pytania
Lektury uzupe³niaj±ce
Metody zastosowane w badaniach
S³owniczek
9 Pozytywna zmiana
Cele nauczania
Wykorzystywanie si³ zwi±zanych z szansami i wyzwaniami
Fazy zmian
Procesy zmian
Implikacje
Nieformalne relacje pomocowe
Relacje psychoterapeutyczne
Efektywno¶æ terapii psychologicznych
Profilaktyka problemów psychologicznych
Kontrowersje
Podsumowanie
Pytania
Lektury uzupe³niaj±ce
Metody zastosowane w badaniach
S³owniczek
Pos³owie
Bibliografia
Podziêkowania
400 stron, oprawa miêkka