cena netto + 5% vat.
Rozwój gospodarczy Polski w coraz większym stopniu stymulują
przedsiębiorstwa wkraczające i skutecznie konkurujące na rynku Unii Europejskiej.
Istnieje wiele czynników zdobywania przewagi konkurencyjnej umożliwiających stabilny
rozwój przedsiębiorstwa w warunkach intensywnej konkurencji. Dlatego też bardzo ważnym
zagadnieniem staje się poznanie, w jaki sposób wyłaniająca się nowa klasa polskich
przedsiębiorstw skutecznie konkurujących na rynkach europejskich tworzy i rozwija
źródła swojej przewagi konkurencyjnej. Wiedza na temat procesów i mechanizmów
tworzenia i rozwoju konkurencyjnych zasobów i umiejętności stanowiących źródło
przewagi konkurencyjnej może pomóc w procesie dalszego zwiększania konkurencyjności
polskich przedsiębiorstw. Jej posiadanie staje się obecnie warunkiem koniecznym do
prawidłowego stosowania nowoczesnych metod i narzędzi umożliwiających tworzenie i
rozwijanie konkurencyjnych zasobów i umiejętności.
Ważną rolę w tym procesie odgrywa poziom zaawansowania zarządzania
strategicznego w przedsiębiorstwie. Jest on wypadkową poziomu wiedzy posiadanej przez
polskich menedżerów oraz systemowych rozwiązań stymulujących zarządy
przedsiębiorstw do podjęcia stosownych działań.
Wiedza płynąca z poznania źródeł konkurencyjności polskich
przedsiębiorstw na rynkach UE, sposobów i metod ich kreowania oraz miejsca i roli w
procesie zarządzania strategicznego powinna stanowić podstawę zarówno do zwiększania
liczby przedsiębiorstw zdobywających rynki europejskie, jak i umacniania już zdobytej
pozycji rynkowej. W tym dynamicznie rozwijającym się procesie internacjonalizacji
działalności gospodarczej istotną rolę odgrywa umiejętne wykorzystanie teorii
zarządzania strategicznego.
Spis treści:
Wstęp
1. Teorie źródeł konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz ich postrzeganie
przez praktyków
1.1. Tradycyjne i nowe koncepcje źródeł konkurencyjności przedsiębiorstwa
1.2. Wiodące zasobowe koncepcje konkurencyjności przedsiębiorstwa
1.3. Postrzeganie źródeł konkurencyjności przez badaczy oraz praktyków
2. Założenia i metody badania źródeł konkurencyjności przedsiębiorstw
Wprowadzenie
2.1. Najważniejsze badania krajowe w zakresie źródeł konkurencyjności
przedsiębiorstw
2.2. Koncepcja badania źródeł konkurencyjności w opinii menedżerów polskich
przedsiębiorstw
2.2.1. Ogólne założenia
2.2.2. Opracowanie kwestionariusza ankiety
2.2.3. Dobór przedsiębiorstw do badań ankietowych oraz do badań metodą wywiadu
2.2.4. Charakterystyka próby badawczej
Podsumowanie
3. Poziom świadomości menedżerów w zakresie zarządzania strategicznego w
polskich przedsiębiorstwach
Wprowadzenie
3.1. Wzorce zaangażowania menedżerów w zarządzanie strategiczne
3.2. Wskaźniki zaangażowania menedżerów w zarządzanie strategiczne
3.3. Wybrane badania dotyczące zaangażowania polskich menedżerów w działania o
charakterze strategicznym
3.4. Ocena zaangażowania menedżerów najwyższego i średniego szczebla w
zarządzanie strategiczne - weryfikacja empiryczna
3.4.1. Założenia badania
3.4.2. Ocena poziomu zaangażowania czasu kadry kierowniczej w zarządzanie
strategiczne
3.4.3. Ocena rzeczywistego zaangażowania kadry menedżerskiej w zarządzanie
strategiczne
Podsumowanie
4. Źródła konkurencyjności przedsiębiorstwa w opinii menedżerów
Wprowadzenie
4.1. Czynniki i mechanizmy wewnętrzne konkurencyjności przedsiębiorstw
4.2. Identyfikacja ukrytych i unikalnych źródeł konkurencyjności przedsiębiorstwa
4.3. Czynniki i mechanizmy wewnętrzne powiązane z wartościami preferowanymi przez
odbiorców
4.4. Wiedza menedżerów o czynnikach i mechanizmach konkurencyjności
przedsiębiorstwa
Podsumowanie
5. Tworzenie i rozwijanie konkurencyjnych zasobów i umiejętności w praktyce
Wprowadzenie
5.1. Metody tworzenia i rozwijania konkurencyjnych zasobów i umiejętności
5.2. Cele badania oraz opis zastosowanej metody badawczej
5.3. Analiza metod tworzenia i rozwijania konkurencyjnych zasobów i umiejętności w
praktyce zarządzania w polskich przedsiębiorstwach
Podsumowanie
6. Uwarunkowania i bariery wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw
Wprowadzenie
6.1. Uwarunkowania funkcjonowania przedsiębiorstw
6.1.1. Klasyfikacja czynników
6.1.2. Zmiany w otoczeniu zewnętrznym przedsiębiorstw w opinii ekspertów i
przedsiębiorców
6.2. Wewnętrzne bariery wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw . . . . 204
6.3. Bariery wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw tkwiące w otoczeniu
zewnętrznym
6.3.1. Zewnętrzne otoczenie krajowe
6.3.2. Zewnętrzne otoczenie międzynarodowe
6.4. Kierunki działań wspomagających wzrost konkurencyjności polskich
przedsiębiorstw
Podsumowanie
7. Ocena zaawansowania zarządzania strategicznego w praktyce polskich
przedsiębiorstw
Wprowadzenie
7.1. Kryteria zastosowania zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie
7.2. Zakres problematyki strategicznej w badanych przedsiębiorstwach
7.3. Metody opracowywania przedsięwzięć rozwojowych w badanych przedsiębiorstwach
7.4. Sposób postrzegania przez menedżerów czynników i mechanizmów (źródeł)
konkurencyjności
7.5. Dodatkowe kryteria oceny zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Załączniki
296 stron, B5, oprawa miękka