cena netto + 5% vat.
Książka jest jednocześnie poradnikiem metodologicznym i metodycznym. Z
jednej bowiem strony Autorzy piszą o tym, jakie działania należy podjąć, żeby
zaprojektować i przeprowadzić trening pamięci (metodologia), a z drugiej pokazują, jak
to zrobić – jakie postawić sobie cele, jakie przekazać treści, jakimi metodami się
posłużyć, jakie techniki i ćwiczenia wykorzystać (metodyka).
Oryginalność książki wyraża się w możliwości wykorzystania zawartych w niej
treści w pracy zarówno z dziećmi, młodzieżą, jak i osobami dorosłymi i starszymi;
zarówno w ramach placówek oświatowych (szkół, uczelni), instytucji kulturalnych i
edukacyjnych (domy kultury, kluby, świetlice), jak i organizacji pozarządowych i firm
szkoleniowych, realizujących projekty edukacyjne. Możliwe jest także samodzielne
korzystanie z proponowanych ćwiczeń w celu podniesienia własnych możliwości
pamięciowych.
Książka skierowana jest przede wszystkim do osób projektujących szkolenia –
warsztaty pamięci i koncentracji uwagi dla różnych grup odbiorców. Prezentuje nie
tylko różne ćwiczenia i techniki, ale sposoby ich wykorzystania podczas przygotowywania
tego typu warsztatów.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Pamięć i jej trening
1.1. Pamięć: natura i działanie
1.1.1. Różne rozumienia pamięci
1.1.2. Fazy i rodzaje pamięci
1.2. Metody wspomagania pamięci
1.2.1. Trening pamięci jako specyficzna forma wspomagania pamięci
Rozdział 2. Zasady wspomagania pamięci
Zasada 1. Koncentracja uwagi
Zasada 2. Porcjowanie informacji
Zasada 3. Powtarzanie
Zasada 4. Schodzenie na poziom semantyczny
Zasada 5. Uwzględnianie kolejności informacji
Zasada 6. Wykorzystywanie wyobraźni
Zasada 7. Odnoszenie do Ja
Zasada 8. Wzbudzanie emocji
Zasada 9. Robienie przerw
Zasada 10. Wykorzystywanie wskazówek
Rozdział 3. Projektowanie i realizacja trening u pamięci
3.1. Identyfikacja i analiza potrzeb treningowych
3.1.1. Identyfikacja potrzeb treningowych w zależności od rodzaju treningu
3.1.1.1. Zamknięty trening pamięci
3.1.1.2. Otwarty trening pamięci oraz trening pamięci realizowany w ramach projektu
społecznego
3.1.2. Analiza potrzeb treningowych
3.2. Określanie celów treningu
3.3. Dobór treści i metod treningu
3.3.1. Dobór i selekcja treści
3.3.2. Układ treści treningowych
3.3.3. Dobór metod treningowych
3.4. Tworzenie scenariusza treningu
3.5. Organizacja treningu
3.5.1. Czas trwania treningu
3.5.2. Miejsce treningu
3.5.3. Pomoce i materiały szkoleniowe
3.6. Realizacja treningu
3.6.1 Prowadzący i uczestnicy treningu
3.6.2 Przebieg treningu pamięci
3.7. Ocena treningu
3.7.1. Poziom reakcji
3.7.2. Poziom uczenia się
3.7.3. Poziom zachowania
Rozdział 4. Katalog technik i ćwiczeń treningowych
4.1. Ćwiczenia integracyjne oraz przygotowujące do udziału w treningu pamięci
4.1.1. Pamięciowe ćwiczenia integracyjne
4.1.2. Ćwiczenia zwiększające motywację uczestników do udziału w treningu pamięci
4.1.3. Ćwiczenia aktywizujące
4.2. Ćwiczenia dotyczące prezentacji informacji o pamięci
4.3. Ćwiczenia koncentracji uwagi i innych jej aspektów
4.4. Techniki wspomagania pamięci
4.4.1. Ćwiczenia przygotowujące do prezentacji technik wspomagania pamięci
4.4.1.1. Ćwiczenia budowania skojarzeń
4.4.1.2. Ćwiczenia posługiwania się wyobrażeniami
4.4.1.3. Ćwiczenia posługiwania się piktogramami
4.4.2. Mnemotechniki
4.4.2.1. Rymowanka
4.4.2.2. Akronimy i akrostychy
4.4.2.3. Łańcuszek skojarzeń
4.4.2.4. Rzymski pokój
4.4.2.5. Systemy zakładkowe
4.4.3. Mapa myśli
4.4.4. Techniki opanowywania informacji z tekstów
4.4.5. Techniki zapamiętywania informacji o nowo poznanych osobach
Rozdział 5. Przykładowe scenariusze zajęć
5.1. Scenariusz zajęć wprowadzająco-integracyjnych
5.2. Scenariusz zajęć poświęconych technikom ułatwiającym uczenie się
obcojęzycznych słówek
5.3. Scenariusz zajęć poświęconych mnemotechnice Łańcuszka skojarzeń
5.4. Scenariusz zajęć poświęconych mnemotechnice Rzymskiego pokoju
5.5. Scenariusz zajęć dotyczących tworzenia Map myśli
Bibliografia
302 strony, C5, oprawa miękka