Poradnik składa się z trzech części.
Część pierwsza zwraca uwagę na czynniki, które winien uwzględnić tworzący
regulamin organizacyjny po to, aby stworzyć dokument dostosowany do specyficznych celów
i warunków funkcjonowania firmy. Wskazano w niej także na kierunki ewolucji regulaminów
organizacyjnych spowodowane wzrostem firmy, szczególnie zaś procesem specjalizacji
stanowisk i dywersyfikacji profilu działania.
Część druga zawiera wskazówki dotyczące budowy regulaminu organizacyjnego.
Przedstawiono w niej wymagania dotyczące właściwego nazewnictwa stanowisk i komórek
organizacyjnych w zależności od ich miejsc i roli w strukturze.
Część druga zawiera także wskazówki dotyczące trudnego procesu formułowania
obowiązków, uprawnień, odpowiedzialności. Podano również przykłady najczęściej
występujących błędów w tym zakresie.
Część trzecia zawiera materiały, które mają ułatwić proces tworzenia
zindywidualizowanego regulaminu organizacyjnego.
W części tej przedstawiono postanowienia ogólne regulaminu oraz uniwersalne zakresy
obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej i wykonawczej. Następnie
zaprezentowano „surowiec” do skomponowania zakresów obowiązków, uprawnień i
odpowiedzialności wyodrębnionych w firmie stanowisk i jednostek organizacyjnych. „Surowiec”
ten pogrupowany jest według funkcji przedsiębiorstwa. Rolą twórcy regulaminu jest
przypisanie ich poszczególnym jednostkom organizacyjnym stosownie do przyjętego układu
stanowisk.
156 stron, B5, oprawa twarda