Kolekcjoner wartościuje otaczający go świat obiektów materialnych. To
właśnie między innymi za sprawą jego aktywności rzeczy uznawane za śmieci lub
zwykłe narzędzia zyskują wartościowość, przekształcane są w cenione dobra
kulturalne i przedmioty oglądu.
Moglibyśmy nawet powiedzieć, choć oczywiście byłoby to stwierdzenie
metaforyczne, że kolekcjoner zbiera nie tylko rzeczy, ale również wartości, które
zostają w nie wpisane, z nimi skorelowane. Jego zachowanie jest wyrazem aksjocentrycznej
postawy, która w świecie rzeczy odnajduje korelaty wartości. Kolekcjonerstwo to par
excellence aktywność kulturalna.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział I. Przedmioty i kultura
Przedmioty w kulturze — kultura w przedmiotach
Korelat kultury i artefakt
Semiofor
Przedmiot semiotyczny
Przedmiot aksjosemiotyczny
Rozdział II. Odkrywanie świata przedmiotów i kolekcjonerstwa
Przedmioty w centrum badań antropologicznych
Przedmioty na peryferiach
Poza antropologią
Powrót do centrum
Studia nad kolekcjonowaniem i kolekcjami
Rozdział III. Kultura kolekcjonowania
Starożytne i średniowieczne początki
Złote czasy kolekcjonerstwa: XV–XVIII wiek
Ku współczesności: XIX i XX wiek
Kolekcjonowanie w kulturze Zachodu
Rozdział IV. O swoistości kolekcji i kolekcjonowania
Kolekcja i kolekcjonowanie — problem z definicją
Kolekcja i kolekcjonerstwo w świetle zasad ich identyfikacji
Kolekcjonerski modus posiadania
Dobytek, memuar, zbiór fetyszy, kolekcja
Rozdział V. Kolekcja — świat znaczeń i wartości
Semiotyczny aspekt kolekcjonowania
Aksjotyczny aspekt kolekcjonowania
Wartościowanie
Kolekcja i obiekty w kolekcji jako przedmioty aksjosemiotyczne
System wartościowania przedmiotów i kolekcji
Ustanawianie dobra
Kolekcje na rynku i poza nim
Rozdział VI. Kolekcja i tożsamość
Pożytki i przyjemności z kolekcjonowania
Rozszerzona jaźń a kolekcja
Kolekcja a poczucie tożsamości osobistej
Kolekcja a identyfikacje jednostki
Tożsamość nadana przez kolekcję
Kolekcja jako przedmiot biograficzny
Zakończenie
Bibliografia
Summary
Indeks osób
312 stron, B5, oprawa miękka