W naukach o edukacji odczuwa się nadal ukąszenie postmodernizmu. Skutkiem
jego jest odrzucenie pojmowanej uniwersalnie prawdy, negowanie realności w
rzeczywistości, zamazywanie związków przyczynowych między zdarzeniami, kontestowanie
i przecieranie dróg kryzysowi wartości, upadek autorytetów, odpowiedź na pytanie
innym pytaniem. Liczy się przede wszystkim dekonstrukcja. W postmodernizmie wszystko jest
płynne i relatywne, podlegające modzie.
Postmoderniści są silni
sceptycyzmem wobec prawdy, mylonej z wiedzą. W sukurs przychodzi im w tym programowa
ambiwalencja, filozoficzny antyfundamentalizm oraz metodologiczny abstrakcjonizm.
Postmodernistyczna interpretacja
wyników badań może służyć tylko i wyłącznie do uzasadniania dominującej opinii i
punktów widzenia a nie do odkrywania prawdy obiektywnej lub absolutnej.
Trzeba przywrócić edukacji i
naukom o niej wartości, nadać w nich im właściwy sens. Jeszcze mocniej oprzeć
edukację i nauki o niej na rzetelnych faktach i ich badaniu. Będzie to odpowiedzią
na relatywistyczny chaos i niepewność kreowaną przez postmodernizm, w którym jedna
wersja prawdy jest równie dobra jak sąsiednia.
Wszystkie refleksje i uwagi, które
nasuną się Czytelnikom po lekturze nowej książki Kazimierza Denka będą bardzo ważne
i skłaniać powinny – w co głęboko wierzę – do afirmującej zadumy i głębokiego
respektu dla wieloletniej wytężonej pracy Autora. Credo sygnalizowanych pokrótce
dokonań Profesora Kazimierza Denka sprowadza się do eksponowanego przeświadczenia,
iż współczesny nauczyciel akademicki – członek społeczności uniwersyteckiej
jest nie tylko reprezentantem świata nauki, lecz posiada także liczne i ważne
zobowiązania dydaktyczne. Nasz Autor jest więc pełnym pasji poznawczej uczonym i
oddanym ludziom dydaktykiem.
Proponując Państwu lekturę
niniejszej książki, wyrażam nadzieje, iż stanowić będzie ona inspirację do
przebudowy tradycyjnej ideologii i często zaściankowego stanu zastanego w rodzimym
szkolnictwie wyższym, świadomie prowadząc ku nowoczesności, tolerancji,
pluralizmowi i demokratyzacji wiedzy, unikając przy tym fikcji, zakłamań, czy też
powielania utartych kanonów.
418 stron, B5, oprawa miękka