Wśród zawartych w niniejszej publikacji opracowań, Czytelnik natrafić może na
powtarzające się wątki dotyczące poszukiwania odpowiedzi na pytanie: co robić, żeby
kształcić w uniwersytecie mądrzej, nowocześniej, pełniej, jaśniej, lepiej,
skuteczniej, efektywniej - na miarę zmiennego rynku pracy i wyzwań społeczeństwa
wiedzy?
Są one w tego typu opracowaniach trudne do uniknięcia, a jednocześnie
stanowią konieczne nawiązania, stanowiące fragmenty pewnej całości. Zostały one w
niniejszej publikacji zachowane świadomie, jako że spełniają kluczowe znaczenie w
holistycznych rozważaniach o dydaktyce uniwersyteckiej. Jest z nią tak, jak
z naszą piłką nożną. Mamy stadiony, piłkarzy i trenerów, ale nie mamy
sukcesów. Czy nie wpadliśmy w koleiny abstrakcyjnego, hermetycznego, żyjącego własnym
życiem kształcenia i wychowania uniwersyteckiego? Trudno na polskim gruncie doszukać
się istnienia szkoły dydaktycznego myślenia o kształceniu akademickim. Stąd
postanowienie poprawy, poza zwalczaniem zaniedbań, wymaga intensywnej i twórczej pracy
nad różnymi aspektami dydaktyki szkoły wyższej.
Ze wstępu Autora
Przedmowa
Wstęp
Introduction
I.Uniwersytety w społeczeństwie wiedzy
Wstęp
Jedność badań i dydaktyki w uniwersytetach
Czy ewolucja uniwersytetów w stronę rynku?
Próba ogólnego zarysu kształtu uniwersytetów w pierwszym ćwierćwieczu XXI stulecia
II.Nauka i edukacja w uniwersytecie
Wstęp
Społeczeństwo oparte na wiedzy
Uwarunkowania studiów uniwersyteckich
Etos uniwersytecki
Kryzys uniwersytetu?
III.Wartości a edukacja w szkole wyższej
Wstęp
Istota wartości i ich funkcje
Przyczyny wzrostu zainteresowania wartościami w edukacji na poziomie szkoły wyższej
Wartości jako kategoria badań
Miejsce wartości w edukacji szkoły wyższej
Kryzys wartości czy ich przeżywania?
IV.Przede wszystkim jakość
Wstęp
Ranga jakości pracy uniwersytetu
Czy uniwersytet sprosta wyzwaniom?
V.Podmiotowość, partnerstwo, etos
Wstęp
Społeczeństwo wiedzy
Równorzędne podmioty
Etos uniwersytecki
Dobra akademickie
Kto jest mistrzem?
Źródła zagrożenia
VI.Procesy innowacji w szkole wyższej
Wstęp
Kierunki i treści przedsięwzięć innowacyjnych w szkole wyższej
Przeszkody innowacji w procesie edukacyjnym szkoły wyższej i próby ich
przezwyciężania
Konkluzje
VII.Potrzeba transformacji szkolnictwa
Wstęp
Konieczność zmian
Pozytywne strony szkolnictwa wyższego w Polsce
Słabości naszego szkolnictwa wyższego
Dydaktyka
Finansowanie szkolnictwa wyższego
Czy nie warto skorzystać z tych doświadczeń?
Konkluzje
VIII.O nowe oblicze szkolnictwa ekonomicznego
Wstęp
Uzdrowienie szkolnictwa ekonomicznego
Propozycje zmian
IX.Ku modernizacji uniwersytetu
Wstęp
Po co uniwersytet?
Niebezpieczeństwo rozdrobnienia uniwersyteckich kierunków i specjalności
Uniwersytet i jego urynkowienie
Uniwersytet potrzebuje innowacji
O lepsze wykorzystanie uniwersyteckiego potencjału naukowo-dydaktycznego
Zmierzanie od jakości uniwersytetu do jego doskonałości
X.Ku uniwersytetowi przyszłości
Wstęp
Strategie rozwoju uniwersytetu
Ramy kwalifikacji
Konkluzje
XI.Uniwersytecka edukacja i ekonomika
Wstęp
Neoliberalne konteksty edukacji
Kształcenie pod testy
Edukacja z pozycji jej ekonomiki
Edukacja w kontekście kapitału ludzkiego i demografii
Edukacja dla przedsiębiorczości
W stronę rynku pracy
Opłacalność edukacji
Perspektywy kapitału ludzkiego
Uniwersytet, którego oczekuje społeczeństwo wiedzy
XII.Zagrożenia i wyzwania na progu III tysiąclecia
Wstęp
Czy uniwersytet przechodzi kryzys tożsamości?
O istocie uniwersytetu zadecydują respektowane przez niego cechy konstytutywne i
pełnione funkcje
Oddalanie się badań od kształcenia
Ucieczka przed universitas i lęk przed dociekaniem prawdy?
Załamywanie się linii rozwojowej uniwersytetu?
Drogi prowadzące na uniwersytet
Próby przywracania logosu i etosu kształcenia uniwersyteckiego
Kształtowanie kompetencji
Akcentowanie wartości w treściach studiów
Miejsce dydaktyki ogólnej w pedagogicznym
kształceniu nauczycieli w formie studiów uniwersyteckich
Jaki będzie uniwersytet?
Zakończenie
Bibliografia
Nota o autorze
About the Author
296 stron, A5, oprawa miękka