„Przede wszystkim należy podkreślić trafność wyboru tematu. Literatura
dotycząca problemów kształcenia ekonomicznego na poziomie studiów w II
Rzeczypospolitej jest dosyć bogata, nikt jednak nie ujął problemu od strony jego
instytucjonalizacji, jak uczynił to dr Tomasz Sobczak.”
prof. Dr hab. Urszula Zagóra-Jonszta
Katedra ekonomii
Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Spis treści:
Wprowadzenie
Baza informacyjna
Uwagi i założenia
Stan badań
Teza i zakres pracy
1. Rozwój instytucjonalny nauk ekonomicznych w Polsce
międzywojennej
1.1. Kształtowanie się nauk ekonomicznych w okresie poprzedzającym odzyskanie
niepodległości
1.2. Akademickie środowiska ekonomiczne w latach 1918-1939
1.2.1. Katedry i seminaria w szkołach wyższych
1.2.2. Uniwersyteckie wydziały prawa
1.2.3. Mieszane wydziały prawa
1.2.4. Wydziały rolnicze
1.2.5. Wyższe szkoły ekonomiczne
1.2.6. Pozostałe uczelnie
1.2.7. Podstawowe dane statystyczne szkół wyższych lub ich wydziałów kształcących
ekonomistów
1.3. Rozwój ekonomicznych instytucji naukowych poza szkolnictwem wyższym
1.4. Ekonomiczne towarzystwa naukowe
1.5. Czasopisma z zakresu nauk ekonomicznych
1.6. Zjazdy środowiska ekonomicznego w Polsce w latach 1918-1939
2. Kształcenie ekonomistów
2.1. O wychowaniu gospodarczym
2.2. O edukacji ekonomicznej
2.3. O kształceniu ekonomistów w szkolnictwie wyższym
2.4. Programy kształcenia ekonomistów
2.4.1. Uniwersyteckie wydziały prawa
2.4.2. Wydziały mieszane
2.4.3. Wyższe uczelnie ekonomiczne
2.4.4. Wydziały rolnicze
2.4.5. Kształcenie ekonomiczne na pozostałych uczelniach
2.5. Metody i środki kształcenia ekonomistów
2.5.1. Wykłady
2.5.2. Podręczniki
2.5.3. Seminaria
2.5.4. Egzaminy
2.5.5. Stowarzyszenia naukowe studentów
2.5.6. Szkoły naukowe
2.6. Edukacja kadry naukowo-dydaktycznej na uczelniach zagranicznych
2.6.1. Okres do 1918 r.
2.6.2. Lata 1918-1939
3. Kariera naukowa nauczycieli akademickich reprezentujących
nauki ekonomiczne
3.1. Dyplomy zawodowe
3.2. Magisteria
3.3. Doktoraty
3.4. Habilitacje
3.5. Tytuły profesora
3.6. Rozwój kariery naukowo-dydaktycznej
3.7. Pomocniczy pracownicy nauki
3.8. Ocena kwalifi kacji nauczycieli akademickich prywatnych uczelni wyższych
4. Interdyscyplinarny dorobek naukowy nauczycieli akademickich
reprezentujących nauki ekonomiczne
4.1. Adam Krzyżanowski
4.2. Adam Heydel
4.3. Ferdynand Zweig
4.4. Oskar Lange
4.5. Edward Taylor
4.6. Wincenty Styś
4.7. Roman Rybarski
4.8. Ludwik Krzywicki
4.9. Andrzej Grodek
4.10. Stanisław Rychliński
4.11. Władysław Grabski
4.12. Twórcy polskiej historii gospodarczej
4.12.1. Jan Rutkowski
4.12.2. Franciszek Bujak
5. Działalność pozanaukowa kadry naukowo-dydaktycznej
ekonomistów
5.1. Działalność organizacyjna w szkołach wyższych
5.2. Działalność polityczna
5.3. Działalność ekspercka
5.4. Funkcje publiczne
5.5. Działalność gospodarcza
6. Najważniejsze ustalenia
Załączniki
Program kształcenia w SGH na rok akademicki 1938/1939
Uczelnie i wydziały
Bibliografia
Akty prawne
Wydawnictwa źródłowe - statystyczne i uczelniane
Pamiętniki i wspomnienia
Opracowania
Indeks nazwisk
266 stron, B5, oprawa miękka