Fascynująca podróż po świecie popkultury.
Mainstream to pierwsza w Polsce książka w tak wyczerpujący
sposób zgłębiająca zjawisko kultury masowej.
Autor pokazuje ścieżki światowego przepływu informacji i ciekawe
zjawiska, takie jak przeniesienie centrów kulturotwórczych na Daleki Wschód, czy do
Indii. Stara się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego Europa przegrywa walkę w tej
dziedzinie z resztą świata.
Opisuje centra informacyjne i rozrywkowe kształtujące mentalność współczesnego
człowieka. Wyjaśnia działania ekonomiczne, mające wpływ na masowy sukces produktu
i tłumaczy, jak powstaje bestseller, hit czy przebój filmowy.
Mainstream nie jest ani krytyką, ani obroną kultury popularnej, lecz rzetelną, a
zarazem przystępną analizą kultury pojmowanej jako przemysł.
Frédéric Martel stawia pytania niezwykle istotne z punktu widzenia
każdego europejskiego kraju: W jaki sposób produkty amerykańskiej kultury masowej
zdołały rozprzestrzenić się na tak szeroką skalę? Czego może nas nauczyć przemysł
filmowy i muzyczny Ameryki Południowej, Indii, Chin, Korei czy krajów arabskich? Co
możemy wynieść z obserwacji prób zdominowania tych rynków kulturalnych
przez amerykańskie korporacje i centra rozrywkowe? A co najważniejsze: Jakie
są możliwe drogi przywrócenia głosu Europie w tym światowym dialogu kultur?
Publikacja jest rezultatem obszernych badań dotyczących kultury głównego nurtu, które
autor prowadził przez pięć lat w trzydziestu krajach. Rozmawiał z ponad
1200 osobami we wszystkich stolicach sztuki rozrywkowej.
Frédéric Martel jest socjologiem, dziennikarzem i pisarzem.
Jego poprzednia książka Polityka kulturalna Stanów Zjednoczonych została
przetłumaczona na wiele języków, w tym również na polski, i była
przedmiotem szerokiej dyskusji na świecie.
488 stron, Format: 15.0x23.0cm, oprawa miękka