Wielkie tempo i wielopłaszczyznowość zmian dokonujących się we współczesnym
otoczeniu społeczno-gospodarczym organizacji rodzi wiele bieżących problemów oraz
stwarza ogromne zagrożenia dla ich dalszego funkcjonowania. Książka prezentuje wybrane
problemy, którymi żyją dziś przedsiębiorstwa, a rozwiązanie których będzie
decydowało o ich pozycji rynkowej i przyszłości.
Problemy poruszane przez autorów opracowania dotyczą różnych aspektów
zarządzania kapitałem ludzkim współczesnych organizacji oraz metod podnoszenia ich
konkurencyjności.
Skoncentrowano się na tak ważnych problemach, jak m.in.: doskonalenie systemu
doboru menedżerów w sytuacjach kryzysowych, prognozowanie zawodów przyszłości,
utrzymanie kluczowych pracowników w przedsiębiorstwie, motywowanie kadry menedżerskiej,
kształtowanie nowej rzeczywistości organizacyjnej w szpitalach, czy zastosowanie
outsourcingu w praktyce gospodarczej małych i średnich przedsiębiorstw.
Książka jest skierowana nie tylko do środowisk naukowych i studentów kierunków
ekonomicznych, ale także do kadry zarządzającej różnego typu organizacji, którzy
mogą znaleźć w niej cenne wskazówki oznaczeniu praktycznym. Należy wyrazić
przekonanie, że publikacja będzie stanowić źródło wiedzy i praktycznych inspiracji
przy rozwiązywaniu dylematów przedsiębiorstw.
Spis treści:
Wprowadzenie
Wiesław Matwiejczuk
Część I. KAPITAŁ LUDZKI WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
1. Metodologiczne aspekty prognozowania zawodów przyszłości
Wiesław Matwiejczuk, Tomasz Matwiejczuk
Wstęp
1.1. Wyznaczniki tendencji panujących na współczesnym rynku pracy
1.2. Stosowane podejścia do opracowania prognoz dla rynku pracy
1.3. Prognozowanie oparte na analizie trendów na „wyprzedzających” rynkach pracy
Podsumowanie
Bibliografia
2. Kierunki zmian w systemie doboru i doskonalenia menedżerów w sytuacjach
kryzysowych
Stefan Lachiewicz
Wstęp
2.1. Podstawowe kierunki zmian w sferze kształtowania kadry menedżerskiej
2.2. Przekształcenia w sferze relacji organy nadzorcze – zarząd spółki oraz w
doskonaleniu kadry kierowniczej
Podsumowanie
Bibliografia
3. Współczesne role i umiejętności menedżerskie – aspekt teoretyczny
Anna Tomaszuk
Wstęp
3.1. Współczesny menedżer
3.2. Menedżer czy przywódca?
3.3. Współczesne role menedżerskie
3.4. Sylwetka współczesnego menedżera
3.5. Rola inteligencji emocjonalnej i społecznej
Podsumowanie
Bibliografia
4. Sposoby utrzymywania kluczowych pracowników w przedsiębiorstwie budowlanym
– studium przypadku
Joanna Samul
Wstęp
4.1. Identyfikacja kluczowych pracowników w przedsiębiorstwie
4.2. Istota utrzymywania pracowników oraz wzmacniania ich zaangażowania
4.3. Czynniki utrzymywania kluczowych pracowników w badanej firmie
Podsumowanie
Bibliografia
5. Znaczenie kapitału ludzkiego przedsiębiorstw w strukturach klastrowych
Alina Szepelska
Wstęp
5.1. Kapitał ludzki firmy
5.2. Koncepcja klastra
5.3. Kapitał ludzki w klastrach
Podsumowanie
Bibliografia
Część II. METODY PODNOSZENIA KONKURENCYJNOŚCI ORGANIZACJI
1. Innowacyjność i konkurencyjność mikroprzedsiębiorstw w XXI w.
Anna Walaszczyk
Wstęp
1.1. O trendach w zarządzaniu w XXI w.
1.2. O mikroprzedsiębiorstwach
1.3. O konkurencyjności i innowacjach
1.4. O wynikach badania
Podsumowanie
Bibliografia
2. Proces outsourcingu w praktyce gospodarczej małych i średnich
przedsiębiorstw
Marek Matejun
Wstęp
2.1. Proces outsourcingu w teorii zarządzania
2.2. Metodyka badań empirycznych i charakterystyka respondentów
2.3. Przebieg procesu outsourcingu w badanych firmach sektora MSP
Podsumowanie
Bibliografia
3. Rola przedsiębiorstw z sektora MSP w gospodarce północno-wschodniego regionu
kraju
Sławomir Ignatiuk
Wstęp
3.1. Funkcjonowanie i stan przedsiębiorstw z sektora MSP w Polsce
3.2. Czynniki konkurencyjności sektora MSP
3.3. Rola małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce regionu
Podsumowanie
Bibliografia
4. Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia jako istotny element zarządzania
organizacjami
Jerzy Obolewicz
Wstęp
4.1. Podstawy prawne bezpieczeństwa i higieny pracy
4.2. Bezpieczeństwo i higiena pracy w ujęciu historycznym
4.3. Ochrona pracy w Polsce
Podsumowanie
Bibliografia
5. Kształtowanie relacji interpersonalnych w szpitalach
Marcin Kęsy
Wstęp
5.1. Charakter zmian w szpitalach
5.2. Charakterystyka badań własnych
5.3. Analiza wyników uzupełniających – kryteriów badawczych
5.4. Analiza wyników badań
Podsumowanie
Bibliografia
Autorzy
199 stron, B5, oprawa miękka