Dzięki wydaniu tłumaczenia
książki Frasera P. Seitela: The Practice of Public Relations polski czytelnik,
zainteresowany public relations, otrzymuje do rąk kolejną tzw. poważną, czyli
nieprzyczynkarską literaturę przedmiotu i pierwszą pozycję książkową
reprezentatywną dla amerykańskiej klasyki z tej dziedziny.
Autor jest doświadczonym
praktykiem i konsultantem w dziedzinie PR, z jego doświadczenia korzystają naukowcy i
wykładowcy szkól wyższych przygotowujących ludzi do zawodu PR, jest też członkiem
zespołów badawczych instytutów. To wyjaśnia, dlaczego Autor mógł z powodzeniem
połączyć rozważania teoretyczne z aplikacyjnymi, pragmatycznymi, dotyczącymi
najważniejszych umiejętności praktycznych.
Książki o takim profilu
są niezbędne polskiemu odbiorcy, nie tylko studentowi, ale też praktykującemu
działalność w PR.
Książka ta wyróżnia się
nawet wśród amerykańskich publikacji poświęconych PR, a to dzięki temu, że
położono w niej akcent na media elektroniczne, głównie Internet, wśród sposobów
upowszechniania informacji i technik komunikowania się z otoczeniem.
Codzienne kontakty Autora z
nauką i praktyką PR, jego pozycja w środowisku profesjonalistów PR zaowocowały:
1) charakterystyką celnie
dobranych przypadków z życia, często przywoływanych jako wyjątkowe w światowej
literaturze poświęconej PR, z wyraźnym wskazaniem zachowań błędnych i
postulatywnych,
2) przedstawieniem treści
wywiadów z uznanymi w Ameryce specjalistami od PR, głównie VIP-ami będącymi
praktykami,
3) wskazaniem na literaturę
przedmiotu podstawową i zalecaną w obrębie poszczególnych zagadnień, niekiedy wraz z
omówieniem zalecanej pozycji książkowej.
Zakres powoływanej i
zalecanej literatury przedmiotu - książek, artykułów, raportów z badań empirycznych,
podejmujących problematykę bezpośrednio powiązaną z PR, prowadzi do wniosku, jak
niewyobrażalnie duży dystans dzieli dorobek polski od chociażby amerykańskiego i jak
wiele specjalistycznych i wąskich tematów w ogóle nie zostało poruszonych w polskim
piśmiennictwie (nie mówiąc o badaniach empirycznych) z zakresu PR. Tym bardziej z
zadowoleniem i uznaniem należy przyjąć inicjatywę wydania w Polsce tej książki,
którą broni już sama jej przydatność w nauczaniu i praktykowaniu w dziedzinie public
relations.
Książka F. P. Seitela
dobrze przybliża polskiemu środowisku PR-owców zasady i problemy public relations
charakterystyczne dla najdłuższych tradycji w rozwoju tej dziedziny, dla funkcjonowania
w demokratycznym społeczeństwie i przy tak konkurencyjnej gospodarce wolnorynkowej, a
także - co szczególnie akcentował Autor - w dobie Internetu i w nowym milenium.
prof. Krystyna Wojcik (z
przedmowy do wydania polskiego)
592 strony, twarda oprawa, duży format