wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 38.50 36,58   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

MIĘDZY HOMOPRESJĄ A KATONAZIZMEM


PIELAS J. - CZYLI INTERNETOWE DYSKUSJE O HOMOSEKSUALIZMIE

wydawnictwo: SEDNO, 2014, wydanie I

cena netto: 38.50 Twoja cena  36,58 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Między homopresją a katonazizmem

czyli internetowe dyskusje o homoseksualizmie


W książce "Między homopresją a katonazizmem" Autorka przedstawia wyniki badań i analiz wypowiedzi na temat homoseksualizmu użytkowników internetowych portali dwóch gazet prezentujących zbliżone, liberalno-lewicowe poglądy na sprawy polityczne i społeczne, ale ukazujących się w różnych krajach – Polsce oraz Wielkiej Brytanii.

W badaniu skupiono się głównie na analizie komentarzy zamieszczonych przez internautów pod artykułami poruszającymi kwestie mniejszości seksualnych opublikowanymi na portalach Wyborcza.pl oraz Guardian.co.uk w okresie od stycznia do września 2011 r.


Oba portale zostały poddane dokładnej analizie, w której, poza badaniem poszczególnych wypowiedzi internautów, postarano się też jak najpełniej przybliżyć kontekst związany z ich specyfiką, ustalając co mogłyby wpłynąć na sposób wypowiadania się użytkowników w badanym temacie.

Przeprowadzone jakościowe i ilościowe analizy stały się podstawą do postawienia tezy o tym, że w badaniu udało się stworzyć model będący nie tylko zbiorem możliwych sposobów mówienia o homoseksualizmie, ale stanowiący też w miarę uniwersalny zestaw sposobów prowadzenia dyskusji na ten temat. Z uwagi na charakteryzującą go schematyczność i przewidywalność pojawiających się po sobie wypowiedzi w analizie poddano w wątpliwość sensowność prowadzenia dyskusji na temat mniejszości seksualnych na forach internetowych, skoro szansa choćby częściowej zmiany stanowiska przedstawicieli którejkolwiek ze stron w toku tych debat lub zakończenia ich choćby cząstkowym kompromisem wydaje się być znikoma, jeśli nie żadna.

Praca bardzo młodej Autorki jest bardzo dojrzałą naukową analizą debaty na temat hmoseksualizmu - jest w ogóle jedną z najlepiej przeprowadzonych analiz dyskursu publicznego w naszej humanistyce.


Wstęp . 13

Rozdział pierwszy Wiedza, władza i seksualność w ujęciu Michela Foucaulta   17
1.1. Dyskurs w ujęciu Foucaulta i zjawisko władzy/wiedzy  17
1.2. Formacje dyskursywne w tworzeniu dyskursów . 18
1.3. Zewnętrzne i wewnętrzne procedury wykluczania a produkowanie dyskursu  20
1.4. Seksualność jako użyteczne narzędzie sprawowania władzy nad ludźmi . 22

Rozdział drugi Metodologia badania  25
2.1. Ogólna charakterystyka próby badawczej  25
2.2. Założenia metodologiczne przyjęte w badaniu – teoria ugruntowana . 26
2.3. Analiza konwersacyjna a komunikacja w wirtualnej przestrzeni Internetu  29
2.3.1. S pecyfika komunikacji w I nternecie  30
2.3.2. Założenia metodologiczne analizy konwersacyjnej i jej wykorzystanie w badaniu dyskusji toczonych na forach internetowych  34
2.4. Przebieg badania  37

Rozdział trzeci Prezentacja wyników badania . 39
3.1. Między normą a dewiacją – analiza retoryk stosowanych w dyskusjach dotyczących homoseksualizmu  39
3.1.1. Reguła heteronormatywności i homoseksualizm jako piętno społeczne . 39
3.1.2. Zjawisko moralnej paniki Cohena a retoryki dyskryminowanej większości, homoseksualizm to choroba i homoseksualizm to dewiacja . 43
3.1.3. Retoryka pozornej akceptacji w kontekście teorii zdroworozsądkowych uprzedzeń Billiga  51
3.1.4. Retoryka kryptogeja jako próba delegitymizacji wypowiedzi współrozmówcy . 56
3.1.5. Retoryka bagatelizująca jako próba odebrania ważności dyskusji o homoseksualizmie . 57
3.1.6. Postępowa religia i grzech sodomii – retoryki proreligijna i homoseksualizm to grzech . 61
3.1.7. Retoryka nawróconego geja, czyli prawidłowo myślący homoseksualista  64
3.1.8. Homoseksualizm jako cecha wrodzona czy styl życia? Analiza retoryk naturalności i wyboru  68
3.1.9. Retoryka antykolonialna, czyli próba pogodzenia dyskursów antyhomofobicznego i antyrasistowskiego . 72
3.1.10. Próba przezwyciężenia „inności” geja i lesbijki – retoryka podobieństwa   74
3.1.11. Prześladowani, wyśmiewani, niewidoczni – retoryka dyskryminowani w dyskusjach o homoseksualizmie  78
3.1.12. Rozdział państwa i Kościoła – retoryka antyreligijna . 80
3.1.13. „Nie żyjemy w średniowieczu” – retoryka postępowa  82
3.1.14. „Inni” nie oznacza „dziwni” – retoryka antystereotyp  85
3.1.15. „Inny” znaczy „lepszy” – retoryka wyższości . 85
3.1.16. Mniejszość w mniejszości – retoryka podwójnie wykluczeni  87
3.1.17. Wsparcie argumentacyjne, czyli modele współwystępowania retoryk  88
3.1.18. Wymiana poglądów, czyli preferowane sekwencje  90
3.2. Analiza materiału badawczego pochodzącego ze strony internetowej dziennika „Gazeta Wyborcza”  92
3.2.1. Informacje ogólne dotyczące „Gazety Wyborczej” i jej portalu internetowego Wyborcza.pl  92
3.2.2. O gólna charakterystyka artykułów poddanych
analizie  93
3.2.3. Charakterystyka retoryk stosowanych przez dziennikarzy „Gazety Wyborczej” – obraz postępowej gazety broniącej dyskryminowanych homoseksualistów  95
3.2.4. Charakterystyka retoryk stosowanych przez użytkowników forum „Gazety Wyborczej” w dyskusjach dotyczących homoseksualizmu  99
3.2.4.1. Dyskryminowana większość i homoseksualizm to dewiacja, czyli dyskusje o lobby homoseksualnym i gejach pedofilach . 102
3.2.4.2. Retoryki dyskryminowani i postępowa, czyli dyskusje o prześladowanej mniejszości . 107
3.2.4.3. Argumentacja antyreligijna a retoryki postępowa  i kryptogeja, czyli dyskusje o zacofanym Kościele i homoseksualistach w sutannach  110
3.2.5. Charakterystyka wypowiedzi nieodwołujących się do retoryk należących do modelu badawczego  112
3.2.5.1. Negatywny stosunek piszących do medium, czyli dyskusje o „Gejzecie”   114
3.2.5.2. Negatywne komentarze pod adresem innych użytkowników, czyli spory między „postempofcami” i „katonazistami”  116
3.2.6. Podsumowanie analizy przeprowadzonej na materiale badawczym pochodzącym z portalu Wyborcza.pl . 118
3.3. Analiza materiału badawczego pochodzącego ze strony internetowej dziennika „The Guardian” . 119
3.3.1. Informacje ogólne dotyczące dziennika „The Guardian”
i jego portalu internetowego Guardian.co.uk . 119
3.3.2. Ogólna charakterystyka artykułów poddanych analizie  120
3.3.3. Charakterystyka retoryk stosowanych przez autorów artykułów zamieszczonych na Guardian.co.uk – różnorodność postępowych perspektyw . 125
3.3.4. Charakterystyka retoryk stosowanych przez użytkowników forum Guardian.co.uk w dyskusjach dotyczących mniejszości seksualnych  126
3.3.4.1. Postępowa Wielka Brytania, zacofana zagranica oraz kwestia imigracji – retoryki postępowa i dyskryminowani oraz antykolonialna . 129
3.3.4.2. Retoryki antyreligijna i postępowa oraz proreligijna i postępowa, czyli debata o miejscu religii i Kościoła w dyskusji o homoseksualizmie oraz dyskusje
o „lepszych” i „gorszych” systemach wierzeń  135
3.3.4.3. Próba wyjścia poza „etykietowaną seksualność” – retoryki antystereotyp, podobieństwa i postępowa . 139
3.3.5. Charakterystyka wypowiedzi nieodwołujących się do retoryk należących do modelu badawczego  141
3.3.5.1. Moderatorzy i usuwanie postów, czyli dyskusje o cenzurze i wolności wypowiedzi   142
3.3.5.2. Negatywne komentarze pod adresem Partii Konserwatywnej, czyli dyskusje o „starych, dobrych Torysach”  144
3.3.6. Podsumowanie analizy przeprowadzonej na materiale badawczym pochodzącym z portalu Guardian.co.uk  144
3.4. Analiza porównawcza materiału zebranego na portalach internetowych Wyborcza.pl i G uardian.co.uk  145
3.4.1. Różnice w procentowym rozkładzie retoryk . 146
3.4.2. Powtarzające się pary retoryk i specyficzne współwystępowanie  147
3.4.3. Powtarzające się wzory interakcji – uniwersalne wzory sekwencji? . 150

Rozdział czwarty Dyskusja o homoseksualizmie trzy lata później 153
4.1. Pytanie o ograniczenia czasowe modelu . 153
4.2. Analiza materiału badawczego pochodzącego z portalu Wyborcza.pl zebranego w lutym 2013 roku . 154
4.2.1. Tematy poruszane na łamach strony internetowej „Gazety Wyborczej” w lutym 2013 – związki partnerskie, czyli homoseksualne  154
4.2.2. Retoryki przywoływane na łamach Wyborcza.pl – obraz gazety wciąż postępowej   158
4.2.3. Charakterystyka retoryk, do których uciekali się użytkownicy serwisu Wyborcza.pl w 2013 roku  163
4.2.3.1. Retoryki homoseksualizm to dewiacja, dyskryminowana większość i bagatelizująca, czyli „ciągle geje i lesbijki a dzieci głodne do szkoły chodzą” . 166
4.2.3.2. Retoryki postępowa i podobieństwa, czyli dyskusje o zacofanej Polsce, mniejszościach dyskryminujących inne mniejszości i „starej pannie” walczącej o zachowanie tradycyjnego modelu rodziny  172
4.2.3.3. Retoryki homoseksualizm to grzech, proreligijna i antyreligijna, czyli rozmowy pomiędzy „katotalibami” i „sodomitami”  176
4.2.4. Charakterystyka wypowiedzi nieodwołujących się do retoryk należących do modelu badawczego  180
4.2.4.1. Komentarze pod adresem osób wspomnianych w artykule, czyli dyskusje o „jałówce” Pawłowicz, (nie)sprawiedliwym Gowinie, „pośle o mentalności Kalego” oraz mężczyźnie przebranym za kobietę  181
4.2.4.2. Negatywne komentarze pod adresem partii politycznych oraz polityków, czyli rozmowy o „POP iSkiwaniach wszechobecnych kotów. ”  185
4.2.5. Podsumowanie analizy materiałów zebranych na portalu Wyborcza.pl w lutym 2013 roku  187
4.3. Analiza materiału badawczego pochodzącego z portalu Guardian.co.uk zebranego w lutym 2013 roku  188
4.3.1. Tematy poruszane na łamach portalu dziennika „The Guardian” w lutym 2013 roku – kontrowersyjne małżeństwa homoseksualne oraz walka z lokalną i zagraniczną homofobią . 188
4.3.2. Retoryki stosowane przez dziennikarzy „The Guardian” w artykułach z lutego 2013 roku, czyli walka o równouprawnienie dyskryminowanych homoseksualistów i wizje postępu w różnych postaciach  192
4.3.3. O drzucone artykuły, czyli o ograniczeniach modelu badawczego . 196
4.3.4. Charakterystyka retoryk pojawiających się w komentarzach użytkowników portalu w lutym 2013 roku  197
4.3.4.1. Negatywny obraz małżeństw jednopłciowych, czyli rozmowy o dyskryminowanej rodzinie, prześladowanej religii i gejach, którzy nie chcą wychodzić za mąż . 201
4.3.4.2. O obywatelach drugiej kategorii, czyli rozmowy o dyskryminacji homoseksualistów w Wielkiej Brytanii i poza jej granicami  207
4.3.4.3. Podwójnie dyskryminowani, czyli rozmowy o mniejszości w mniejszości  212
4.3.5. Charakterystyka wypowiedzi nieodwołujących się do retoryk należących do modelu badawczego  217
4.3.5.1. P ostępowa Partia Konserwatywna i Tory Turnip Taliban . 218
4.3.5.2. Małżeństwa i związki partnerskie, czyli dyskusje o tym, kto na co zasługuje   221
4.3.6. P odsumowanie badania przeprowadzonego na materiale zebranym w lutym 2013 roku   223
4.4. A naliza porównawcza współwystępowania i sekwencyjności retoryk na portalu „The Guardian” oraz „Gazety Wyborczej”
w latach 2010 oraz 2013 . 224

Rozdział piąty O możliwościach i ograniczeniach modelu badawczego . 227
5.1. O ograniczeniach tematycznych wypracowanego modelu . 227
5.2. Analiza dyskusji dotyczących mniejszości etnicznych i religijnych prowadzonych na stronach internetowych „Gazety Wyborczej”
oraz „The Guardian”  228
5.2.1. Analiza retoryk, do których odwoływali się użytkownicy  portali w dyskusjach na temat mniejszości etnicznych i religijnych  229
5.2.1.1. Brudne nieroby, czyli dyskusje o tym, dlaczego „Cyganie wszędzie są źródłem patologii”  230
5.2.1.2. Między konstruktywną krytyką a ksenofobią, czyli dyskusje o „nietykalnych Żydach”  233
5.2.1.3. Wojujący islam czy religia pokoju? Dyskusje o muzułmanach i ich wierze   235
5.2.1.4. Imigranci źli czy dobrzy? Dyskusje o zagranicznych pracownikach  238
5.2.2. Sekwencyjność i współwystępowanie retoryk – porównanie wyników otrzymanych w analizie dyskusji o homoseksualizmie oraz mniejszościach etnicznych i religijnych   240
5.3. Podsumowanie . 243

Zakończenie . 244
Tabele  247
Aneks A . 275
Aneks B . 293
Bibliografia  301
Spis wykresów . 317


320 stron, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022