|
FUNDUSZE EUROPEJSKIE W TEORII I PRAKTYCE
SIKORA-GACA M. - EDUKACJA GOSPODARKA KULTURA SPOŁECZEŃSTWO wydawnictwo: DIFIN, 2014, wydanie I cena netto: 57.20 Twoja cena 54,34 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Fundusze europejskie w teorii i praktyce
Edukacja, gospodarka, kultura, społeczeństwo
Fundusze europejskie należą do zagadnień interdyscyplinarnych. Posiadają wymiar
teoretyczny i praktyczny. Pierwszy, choć dyskusyjny, wydaje się niezbędny w celu
uregulowania procedur związanych z rozdziałem środków pochodzących z dotacji. Drugi,
ściśle indywidualny, tyczy się konkretnych rozwiązań i przykładowych projektów.
Niniejsza monografia ma na celu usystematyzowanie doświadczeń wynikających z
praktycznie już w Polsce zrealizowanej perspektywy finansowej 2007-2013.
Jest też cenną wskazówką dla wszystkich potencjalnych wnioskodawców, którzy w
kolejnym okresie programowania – 2014-2020 zamierzają ubiegać się o dotacje UE.
Najniższa w skali kraju efektywność w pozyskiwaniu funduszy europejskich cechuje
województwa warmińskomazurskie, lubelskie, świętokrzyskie i zachodniopomorskie. W tych
regionach liczba złożonych wniosków jest zdecydowanie niewielka w porównaniu np. z
województwem mazowieckim, wielkopolskim czy pomorskim. Zawartość niniejszej monografii
zawiera zarówno teoretyczne, jak i praktyczne wskazówki dotyczące aplikowania. Jest ona
kierowana do podmiotów charakteryzujących się niewielką liczbą złożonych wniosków
i słabą skutecznością wnioskowania. Problemy te przekładają się bowiem na niską
wartość wsparcia skierowaną w regiony, do mieszkańców czy przedsiębiorstw.
Wraz z końcem 2013 roku nastąpi podsumowanie realizowanej jeszcze perspektywy
finansowej. Wstępne analizy, prowadzone przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
pokazują, że odsetek wnioskodawców i beneficjentów z roku na rok wzrasta. Niepokojący
jest natomiast fakt, iż świadomość możliwości, jakie dają fundusze europejskie nie
osiągnęła jeszcze zadowalającego poziomu. Istotne jest zatem, aby w perspektywie
finansowej 2014-2020 zwiększyć zakres kampanii informacyjnych i publikacji
propagujących ideę funduszy europejskich.
Tematyka funduszy europejskich, zarówno w teorii, jak i praktyce jest zagadnieniem
istotnym, szczególnie z uwagi na rozpoczynającą się 1 stycznia 2014 kolejną
perspektywę finansową. Wspólny interes narodowy całego społeczeństwa tkwi bowiem w
tym, aby do 31 grudnia 2020 roku liczba podpisanych umów o dofinansowanie wyczerpała
alokację przewidzianą dla Polski.
Wstęp
Rozdział 1. FUNDUSZE EUROPEJSKIE W TEORII I PRAKTYCE. ZNACZENIE PERSPEKTYWY
FINANSOWEJ 2007-2013 I 2014-2020 DLA POLSKI
Małgorzata Sikora-Gaca
1.1. Wprowadzenie
1.2. Fundusze europejskie w teorii
1.2.1. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
1.2.2. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
1.2.3. Program Operacyjny Kapitał Ludzki
1.2.4. Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej
1.3. Fundusze europejskie w praktyce
1.3.1. Wniosek o dofinansowanie
1.3.2. Załączniki do wniosku
1.3.3. Dokumenty niezbędne do podpisania umowy o dofinansowanie
1.3.4. Wniosek beneficjenta o płatność
1.4. Znaczenie perspektywy finansowej 2014-2020 dla Polski
1.5. Podsumowanie
Rozdział 2. ROLA FUNDUSZY STRUKTURALNYCH W KSZTAŁTOWANIU POLITYKI REGIONALNEJ
UNII EUROPEJSKIEJ W LATACH 2007-2013
Justyna Wiśniewska
2.1. Wprowadzenie
2.2. Fundusze strukturalne w latach 2007-2013
2.2.1. Pojęcie i funkcje funduszy strukturalnych
2.2.2. Rodzaje funduszy strukturalnych
2.2.3. Finansowanie funduszy strukturalnych z budżetu UE
2.3. Polityka regionalna w latach 2007-2013
2.3.1. Zasady polityki regionalnej
2.3.2. Cele polityki regionalnej
2.3.3. Pojęcie i znaczenie NUTS
2.4. Fundusze strukturalne w Polsce w latach 2007-2013
2.5. Podsumowanie
Rozdział 3. FUNDUSZE EUROPEJSKIE W EDUKACJI. WYBRANE ASPEKTY PROGRAMU UNIJNEGO
"UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE" COMENIUS
Urszula Kusińska
3.1. Wprowadzenie
3.2. Comenius w ujęciu literatury przedmiotu
3.2.1. Pojęcie projektu systemowego
3.2.2. Program "Uczenie się przez całe życie"
3.2.3. Comenius - Partnerskie Projekty Szkół
3.3. Zakres przedmiotowy projektu
3.3.1. Środowisko społeczne i motywacja Zespołu Szkół nr 13 w Koszalinie do udziału
w projekcie
3.3.2. Cel projektu i jego rezultaty
3.3.3. Europejska wartość dodana
3.4. Zakres merytoryczny projektu
3.4.1. Grupa partnerska i podział zadań w projekcie
3.4.2. Aktywa zaangażowania - rola uczniów w projekcie
3.4.3. Harmonogram i ewaluacja projektu
3.5. Podsumowanie
Rozdział 4. FUNDUSZE EUROPEJSKIE W GOSPODARCE. POLITYKA KLASTROWA I KLASTRY
PRZEMYSŁOWE JAKO PRZYKŁAD INDYWIDUALNEGO WSPARCIA Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO
Mirosława Fiałkowska
4.1. Wprowadzenie
4.2. Polskie klastry i polityka klastrowa w ujęciu literatury przedmiotu
4.2.1. Projekt systemowy PARP w ramach POKL
4.2.2. Klastry przemysłowe
4.2.3. Platforma współdziałania
4.3. Rodzaje klastrów przemysłowych
4.3.1. Klastry sieciowe
4.3.2. Klastry koncentryczne
4.3.3. Klastry instytucjonalne
4.4. Formy organizacji klastrów
4.4.1. Stowarzyszenia
4.4.2. Fundacje
4.4.3. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
4.5. Polityka klastrowa w województwie zachodniopomorskim
4.5.1. Potencjał gospodarczy
4.5.2. B+R i innowacyjność biznesu
4.5.3. Polityka klastrowa w województwie
4.6. Podsumowanie
Rozdział 5. FUNDUSZE EUROPEJSKIE W KULTURZE. ZNACZENIE REGIONALNEGO PROGRAMU
OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO DLA INFRASTRUKTURY SAKRALNEJ
Aleksandra Butrym
5.1. Wprowadzenie
5.2. RPO WZ na lata 2007-2013
5.2.1. Województwo zachodniopomorskie i Regionalny Program Operacyjny
5.2.2. 5. oś priorytetowa RPO WZ
5.2.3. Działanie 5.2, poddziałanie 5.2.2 RPO WZ
5.3. Infrastruktura sakralna. studium przypadku
5.3.1. Historia kościoła pw. św. Michała Archanioła w Karlinie
5.3.2. Stan nieruchomości przed realizacją projektu
5.3.3. Potrzeba realizacji projektu i jego cele
5.4. Poddziałanie 5.2.2 "Zachowanie dziedzictwa kulturowego"
5.4.1. Najważniejsze warianty realizacji projektu
5.4.2. Przebieg realizacji projektu
5.4.3. Stan nieruchomości po realizacji inwestycji w zakresie RPO WZ
5.5. Podsumowanie
Rozdział 6. FUNDUSZE EUROPEJSKIE W POLITYCE SPOŁECZNEJ. WYBRANE ASPEKTY PROGRAMU
OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI
Dariusz Magierek, Urszula Kosowska
6.1. Wprowadzenie
6.2. Polska polityka społeczna a europejski model społeczny
6.3. Wybrane aspekty Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
6.4. Podsumowanie
Rozdział 7. FUNDUSZE EUROPEJSKIE W SPOŁECZEŃSTWIE. EUROPEJSKI FUNDUSZ
SPOŁECZNY A AKTYWIZACJA ZAWODOWA KOBIET W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM
Urszula Kosowska
7.1. Wprowadzenie
7.2. Aktywizacja zawodowa kobiet jako element polityki równych szans UE
7.3. Sytuacja kobiet na rynku pracy województwa zachodniopomorskiego
7.4. Wsparcie aktywizacji zawodowej kobiet z Europejskiego Funduszu Społecznego
7.5. Podsumowanie
Rozdział 8. FUNDUSZE EUROPEJSKIE W SPOŁECZEŃSTWIE. PROJEKT "RAZEM PRZECIW
RAZOM" JAKO PRZYKŁAD LOKALNEGO WYMIARU WSPARCIA Z PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ
LUDZKI
Dariusz Magierek
8.1. Wprowadzenie
8.2. Problemy społeczne w powiecie świdwińskim
8.3. Projekt "Razem Przeciw Razom" jako przykład lokalnego wymiaru wsparcia z
PO KL
8.4. Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
250 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- ROZWÓJ REGIONALNY I LOKALNY W EUROPIE ŚRODKOWO-WSCHODNIEJ CZUPICH M. IGNASIAK-SZULC A. KOLA-BEZKA M.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|