Cywilnoprawna ochrona wizerunku osób powszechnie znanych w dobie komercjalizacji
dóbr osobistych
Publikacja jest całościowym
opracowaniem problematyki cywilnoprawnej ochrony wizerunku osób powszechnie znanych w
dobie komercjalizacji dóbr osobistych - z uwzględnieniem rozwiązań i orzecznictwa
sądowego w wybranych państwach systemu prawa stanowionego i common law, a także dorobku
Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.
Wiele uwagi poświęcono zwłaszcza:
problematyce majątkowej ochrony prawa do wizerunku osób powszechnie znanych,
dopuszczalności pośmiertnej ochrony tego prawa,
analizie charakteru prawa do wizerunku w dobie komercjalizacji dóbr osobistych.
Przedstawiono również wpływ orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka na
zakres ochrony prawa do wizerunku osób powszechnie znanych w prawie krajowym.
Książka jest przeznaczona dla prawników specjalizujących się w problematyce
ochrony dóbr osobistych osób powszechnie znanych oraz prawie mediów; sędziów sądów
powszechnych oraz Sądu Najwyższego, wydawców, dziennikarzy, jak również pracowników
naukowych, zwłaszcza wydziałów prawa oraz dziennikarstwa.
Wykaz skrótów
Rozdział I
Dobra osobiste w dobie komercjalizacji
1. Uwagi ogólne
2. Geneza i rozwój ochrony dóbr osobistych w Europie
3. Ewolucja ochrony dóbr osobistych w Polsce
4. Godność jako źródło ochrony dóbr osobistych
5. Pojęcie i istota dóbr osobistych
6. Modele ochrony dóbr osobistych
7. Charakter praw osobistych
7.1. Niemajątkowy charakter
7.2. Niezbywalność
7.3. Bezwzględność
8. Zagadnienie wspólności praw osobistych
9. Wygaśnięcie ochrony dóbr osobistych
10. Geneza i początki komercjalizacji dóbr osobistych
Rozdział II
Naruszenie prawa do wizerunku osób powszechnie znanych przez prasę. Treść
prawa do wizerunku
1. Uwagi ogólne
2. Rozwój ochrony prawa do wizerunku w państwach systemu prawa kontynentalnego
3. Geneza i rozwój ochrony prawa do wizerunku w prawie USA w ramach right of publicity
4. Koncepcje doktrynalne dotyczące pojęcia wizerunku
5. Wizerunek a instytucje pokrewne
6. Podmiot i przedmiot prawa do wizerunku
7. Rozpowszechnianie wizerunku osób powszechnie znanych
8. Naruszenie prawa do wizerunku
9. Treść prawa do wizerunku
Rozdział III
Cywilnoprawna ochrona prawa do wizerunku osób powszechnie znanych
1. Uwagi ogólne
2. Przesłanki ochrony prawa do wizerunku na gruncie kodeksu cywilnego i ustawy o prawie
autorskim i prawach pokrewnych
3. Środki ochrony praw podmiotowych
4. Środki ochrony niemajątkowej z tytułu naruszenia prawa do wizerunku
4.1. Roszczenie o zaniechanie działań zagrażających lub naruszających dobra osobiste
4.2. Roszczenie o dopełnienie czynności potrzebnych do usunięcia skutków naruszenia
4.3. Powództwo o ustalenie
5. Odpowiedzialność majątkowa z tytułu komercyjnego wykorzystania wizerunku osób
powszechnie znanych
5.11 Zadośćuczynienie pieniężne za doznaną krzywdę w przypadku komercyjnego
wykorzystania wizerunku osób powszechnie znanych
5.2. Roszczenie o zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny
5.3. Odszkodowanie (damnum emergens i lucrum cessans)
5.4. Ustalenie wysokości odszkodowania z tytułu naprawienia szkody majątkowej
5.5. Żądanie wydania uzyskanych korzyści
5.6. Roszczenie o wydanie bezpodstawnie uzyskanych korzyści
5.7. Prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia jako instrument szeroko rozumianej kompensacji
w stosunkach pozaumownych
6. Dopuszczalność pośmiertnej ochrony prawa do wizerunku
6.1. Koncepcje doktrynalne dotyczące pośmiertnej ochrony praw osobistych
6.2. Dopuszczalność pośmiertnej ochrony prawa do wizerunku w kontekście zjawiska
komercjalizacji
6.2.1. Początki wyodrębniania majątkowych elementów prawa do wizerunku w kontekście
pośmiertnej ochrony na przykładzie wybranych państw
6.2.2. Dopuszczalność pośmiertnej ochrony wizerunku w prawie niemieckim
6.3. Ochrona wizerunku po śmierci sportretowanego na gruncie art. 83 pr. aut.
Rozdział IV
Charakter prawa do wizerunku w dobie komercjalizacji dóbr osobistych
1. Uwagi ogólne
2. Filozoficzne podejście do procesu komercjalizacji
3. Pojęcie komercjalizacji dóbr osobistych
4. Dobra osobiste podlegające komercjalizacji
4.1. Nazwisko
4.2. Głos
4.3. Komercjalizacja innych atrybutów tożsamości osób powszechnie znanych w
orzecznictwie sądów amerykańskich
5. Charakter prawa do wizerunku w dobie komercjalizacji dóbr osobistych
5.1. Kryteria klasyfikacji praw podmiotowych na majątkowe i niemajątkowe w teorii prawa
cywilnego
5.2. Prawo do wizerunku jako prawo osobiste
5.3. Prawo do wizerunku jako prawo majątkowe
5.4. Prawo do wizerunku jako prawo analogiczne do praw na dobrach niematerialnych
5.5. Dopuszczalność uznania osobisto-majątkowego charakteru prawa do wizerunku w dobie
komercjalizacji dóbr osobistych
6. Charakter skomercjalizowanych dóbr jako przedmiotu praw podmiotowych
7. Skutki prawne komercjalizacji dóbr osobistych
Rozdział V
Wpływ orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka na zakres ochrony
prawa do prywatności, w tym wizerunku osób powszechnie znanych w prawie krajowym
1. Uwagi ogólne
2. Pozycja europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności w
prawie krajowym
3. Prawo do prywatności w orzecznictwie ETPCz i TS UE
4. Prawo do wizerunku jako element prawa do prywatności w orzecznictwie ETPCz
5. Działanie w interesie publicznym jako decydujące kryterium rozstrzygania konfliktu:
wolność prasy a ochrona prywatności, w tym wizerunku
6. Europejski Trybunał Praw Człowieka a Trybunał Sprawiedliwości UE - relacje
horyzontalne pomiędzy orzeczeniami trybunałów
7. Problematyka związania sądów krajowych orzeczeniami ETPCz
8. Podejście doktryny i judykatury zagranicznej, zwłaszcza niemieckiej, do zagadnienia
związania sądów krajowych wyrokiem ETPCz w sprawie von Hannover v. Niemcy
9. Wpływ stanowiska ETPCz w sprawie von Hannover v. Niemcy na zakres prawa do
prywatności, w tym prawa do wizerunku osób powszechnie znanych w prawie krajowym
10. Skutki przystąpienia Unii Europejskiej do europejskiej Konwencji o ochronie praw
człowieka i podstawowych wolności
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz orzecznictwa sądowego
388 stron, Format: 13.0x20.0cm, oprawa twarda