wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 107.40 102,03   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

CYWILNOPRAWNA OCHRONA WIZERUNKU OSÓB POWSZECHNIE ZNANYCH


SIEŃCZYŁO-CHLABICZ J. BANASIUK J. - W DOBIE KOMERCJALIZACJI DÓBR OSOB.

wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2014, wydanie I

cena netto: 107.40 Twoja cena  102,03 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Cywilnoprawna ochrona wizerunku osób powszechnie znanych w dobie komercjalizacji dóbr osobistych


Publikacja jest całościowym opracowaniem problematyki cywilnoprawnej ochrony wizerunku osób powszechnie znanych w dobie komercjalizacji dóbr osobistych - z uwzględnieniem rozwiązań i orzecznictwa sądowego w wybranych państwach systemu prawa stanowionego i common law, a także dorobku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

Wiele uwagi poświęcono zwłaszcza:

  • problematyce majątkowej ochrony prawa do wizerunku osób powszechnie znanych,

  • dopuszczalności pośmiertnej ochrony tego prawa,

  • analizie charakteru prawa do wizerunku w dobie komercjalizacji dóbr osobistych.

Przedstawiono również wpływ orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka na zakres ochrony prawa do wizerunku osób powszechnie znanych w prawie krajowym.

Książka jest przeznaczona dla prawników specjalizujących się w problematyce ochrony dóbr osobistych osób powszechnie znanych oraz prawie mediów; sędziów sądów powszechnych oraz Sądu Najwyższego, wydawców, dziennikarzy, jak również pracowników naukowych, zwłaszcza wydziałów prawa oraz dziennikarstwa.


Wykaz skrótów

Rozdział I
Dobra osobiste w dobie komercjalizacji
1. Uwagi ogólne
2. Geneza i rozwój ochrony dóbr osobistych w Europie
3. Ewolucja ochrony dóbr osobistych w Polsce
4. Godność jako źródło ochrony dóbr osobistych
5. Pojęcie i istota dóbr osobistych
6. Modele ochrony dóbr osobistych
7. Charakter praw osobistych
7.1. Niemajątkowy charakter
7.2. Niezbywalność
7.3. Bezwzględność
8. Zagadnienie wspólności praw osobistych
9. Wygaśnięcie ochrony dóbr osobistych
10. Geneza i początki komercjalizacji dóbr osobistych

Rozdział II
Naruszenie prawa do wizerunku osób powszechnie znanych przez prasę. Treść prawa do wizerunku
1. Uwagi ogólne
2. Rozwój ochrony prawa do wizerunku w państwach systemu prawa kontynentalnego
3. Geneza i rozwój ochrony prawa do wizerunku w prawie USA w ramach right of publicity
4. Koncepcje doktrynalne dotyczące pojęcia wizerunku
5. Wizerunek a instytucje pokrewne
6. Podmiot i przedmiot prawa do wizerunku
7. Rozpowszechnianie wizerunku osób powszechnie znanych
8. Naruszenie prawa do wizerunku
9. Treść prawa do wizerunku

Rozdział III
Cywilnoprawna ochrona prawa do wizerunku osób powszechnie znanych
1. Uwagi ogólne
2. Przesłanki ochrony prawa do wizerunku na gruncie kodeksu cywilnego i ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
3. Środki ochrony praw podmiotowych
4. Środki ochrony niemajątkowej z tytułu naruszenia prawa do wizerunku
4.1. Roszczenie o zaniechanie działań zagrażających lub naruszających dobra osobiste
4.2. Roszczenie o dopełnienie czynności potrzebnych do usunięcia skutków naruszenia
4.3. Powództwo o ustalenie
5. Odpowiedzialność majątkowa z tytułu komercyjnego wykorzystania wizerunku osób powszechnie znanych
5.11 Zadośćuczynienie pieniężne za doznaną krzywdę w przypadku komercyjnego wykorzystania wizerunku osób powszechnie znanych
5.2. Roszczenie o zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny
5.3. Odszkodowanie (damnum emergens i lucrum cessans)
5.4. Ustalenie wysokości odszkodowania z tytułu naprawienia szkody majątkowej
5.5. Żądanie wydania uzyskanych korzyści
5.6. Roszczenie o wydanie bezpodstawnie uzyskanych korzyści
5.7. Prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia jako instrument szeroko rozumianej kompensacji w stosunkach pozaumownych
6. Dopuszczalność pośmiertnej ochrony prawa do wizerunku
6.1. Koncepcje doktrynalne dotyczące pośmiertnej ochrony praw osobistych
6.2. Dopuszczalność pośmiertnej ochrony prawa do wizerunku w kontekście zjawiska komercjalizacji
6.2.1. Początki wyodrębniania majątkowych elementów prawa do wizerunku w kontekście pośmiertnej ochrony na przykładzie wybranych państw
6.2.2. Dopuszczalność pośmiertnej ochrony wizerunku w prawie niemieckim
6.3. Ochrona wizerunku po śmierci sportretowanego na gruncie art. 83 pr. aut.

Rozdział IV
Charakter prawa do wizerunku w dobie komercjalizacji dóbr osobistych
1. Uwagi ogólne
2. Filozoficzne podejście do procesu komercjalizacji
3. Pojęcie komercjalizacji dóbr osobistych
4. Dobra osobiste podlegające komercjalizacji
4.1. Nazwisko
4.2. Głos
4.3. Komercjalizacja innych atrybutów tożsamości osób powszechnie znanych w orzecznictwie sądów amerykańskich
5. Charakter prawa do wizerunku w dobie komercjalizacji dóbr osobistych
5.1. Kryteria klasyfikacji praw podmiotowych na majątkowe i niemajątkowe w teorii prawa cywilnego
5.2. Prawo do wizerunku jako prawo osobiste
5.3. Prawo do wizerunku jako prawo majątkowe
5.4. Prawo do wizerunku jako prawo analogiczne do praw na dobrach niematerialnych
5.5. Dopuszczalność uznania osobisto-majątkowego charakteru prawa do wizerunku w dobie komercjalizacji dóbr osobistych
6. Charakter skomercjalizowanych dóbr jako przedmiotu praw podmiotowych
7. Skutki prawne komercjalizacji dóbr osobistych

Rozdział V
Wpływ orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka na zakres ochrony prawa do prywatności, w tym wizerunku osób powszechnie znanych w prawie krajowym
1. Uwagi ogólne
2. Pozycja europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności w prawie krajowym
3. Prawo do prywatności w orzecznictwie ETPCz i TS UE
4. Prawo do wizerunku jako element prawa do prywatności w orzecznictwie ETPCz
5. Działanie w interesie publicznym jako decydujące kryterium rozstrzygania konfliktu: wolność prasy a ochrona prywatności, w tym wizerunku
6. Europejski Trybunał Praw Człowieka a Trybunał Sprawiedliwości UE - relacje horyzontalne pomiędzy orzeczeniami trybunałów
7. Problematyka związania sądów krajowych orzeczeniami ETPCz
8. Podejście doktryny i judykatury zagranicznej, zwłaszcza niemieckiej, do zagadnienia związania sądów krajowych wyrokiem ETPCz w sprawie von Hannover v. Niemcy
9. Wpływ stanowiska ETPCz w sprawie von Hannover v. Niemcy na zakres prawa do prywatności, w tym prawa do wizerunku osób powszechnie znanych w prawie krajowym
10. Skutki przystąpienia Unii Europejskiej do europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności

Zakończenie

Bibliografia

Wykaz orzecznictwa sądowego


388 stron, Format: 13.0x20.0cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022