Każda firma prowadząca działalność gospodarczą ponosi koszty, których
wielkość, porównana z przychodami, decyduje o osiągniętym wyniku finansowym.
Najnowsza praca prof. Kazimierza Sawickiego poświęcona jest analizie kosztów w
różnych układach i przedziałach czasowych, w trybach ex post i ex ante, w stosunku do
takich wielkości, jak zatrudnienie, sprzedaż, zaangażowane kapitały itp.
Intencją autora było dostarczenie czytelnikowi pracy o charakterze poradnika z
niezbędnymi elementami teorii. Przedstawiono zatem zarówno metody przeprowadzania
analizy w zależności od funkcjonującego rachunku kosztów, jak i sposoby wykorzystania
wyników badań w procesie zarządzania firmą.
Książka adresowana jest do studentów uczelni i wydziałów ekonomicznych
(specjalności: zarządzanie i rachunkowość), menedżerów, głównych księgowych.
Spis treści:
Wstęp
1. Istota, zadania i zakres analizy kosztów
1.1. Pojęcie analizy ekonomicznej i analizy kosztów
1.2. Zadania analizy kosztów
1.3. Rodzaje i zakres analizy kosztów
1.4. Podstawowe cechy analizy kosztów
2. Metody analizy kosztów
2.1. Ogólna charakterystyka metod badań analitycznych
2.2. Metoda indukcyjna i dedukcyjna
2.3. Metody statystyczne
2.4. Metoda porównań
2.5. Metody badania związku między czynnikami a kosztami
2.6. Metody ekonometryczne
2.7. Inne metody stosowane w analizie kosztów
3. Organizacja i technika badań analitycznych
3.1. Źródła analizy kosztów
3.2. Prace przygotowawcze do badań analitycznych
3.3. Przeprowadzanie analizy kosztów
3.4. Prezentacja wyników analizy kosztów
4. Koszty firmy jako przedmiot badań analitycznych
4.1. Istota i klasyfikacja kosztów
4.2. Podstawowe czynniki wpływające na kształtowanie się kosztów firmy
4.3. Zasady rachunku kosztów
4.4. Systemy i odmiany rachunku kosztów
5. Analiza kosztów w układzie rodzajowym
5.1. Ogólna ocena kosztów według rodzajów
5.2. Analiza kosztów osobowych
5.3. Analiza kosztów materiałowych
5.4. Badanie kosztów amortyzacji
5.5. Analiza pozostałych pozycji kosztów rodzajowych
6. Analiza kosztów w układzie podmiotowym, kalkulacyjnym i kosztów
jednostkowych
6.1. Klasyfikacja i ogólna ocena kosztów według typów działalności i
podmiotów wewnętrznych
6.2. Analiza kosztów bezpośrednich produkcji
6.3. Analiza kosztów pośrednich produkcji
6.4. Analiza kosztów ogólnych
6.5 Badanie kosztu jednostkowego produktu
7. Wybrane problemy stosowania analizy kosztów firmy
7.1. Operatywna analiza kosztów
7.2. Badanie współzależności zjawisk wpływających na koszty
7.3. Ustalenie i ocena spodziewanego skutku oddziaływania niektórych czynników na
koszty
7.4. Analiza relacji: koszty - przychody - zysk
7.5. Badanie i ocena relacji: koszty - wynik finansowy firmy
Litaratura
194 strony