System controllingu będący przedmiotem rozważań w ramach niniejszej pracy,
przedstawiony został w dwóch ujęciach: teoretycznym, opisującym w syntetyczny sposób
zasadnicze założenia i rozwiązania koncepcji oraz empirycznym, zestawiającym
podstawowe charakterystyki rzeczywistych zastosowań w warunkach praktyki gospodarczej.
W rozdziale pierwszym podjęto próbę uporządkowania definicji controllingu oraz
przedstawienia jego celów, funkcji, zadań i rodzajów. W rozdziale drugim zaprezentowano
instrumentarium controllingu, które umożliwia stworzenie w przedsiębiorstwie
odpowiednio zorientowanego i elastycznego systemu zarządzania. Celem rozdziału trzeciego
jest prezentacja rachunkowości zarządczej dostarczającej nie tylko informacji, ale
także gotowych i sprawdzonych rozwiązań, które uzupełnione o nowe elementy mogą być
zastosowane w controllingu. W rozdziale czwartym przedstawiono wyniki badań empirycznych
przeprowadzonych na próbce przedsiębiorstw działających na terenie Polski. Badania te
dotyczyły wybranych aspektów funkcjonowania controllingu. Celem badań była m.in.
próba wprowadzenia pewnych uogólnień mogących tworzyć wieloaspektowy modelu
controllingu.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Teoretyczne podstawy controllingu
1.1. Historia rozwoju controllingu i przegląd jego podstawowych definicji
1.2. Cele, funkcje, zadania i rodzaje controllingu
1.3. Organizacja controllingu
Rozdział 2. Instrumentarium controllingu
2.1. Potrzeby informacyjne współczesnego controllingu
2.2. Podstawowe narzędzia controllingu
2.3. Uzupełniające narzędzia controllingu
Rozdział 3. Podstawowe narzędzia rachunkowości zarządczej a
instrumentarium controllingu
3.1. Geneza i rozwój rachunkowości zarządczej
3.2. Tradycyjne narzędzia rachunkowości zarządczej stosowane w
controllingu
3.3. Nowoczesne narzędzia rachunkowości zarządczej stosowane w
controllingu
Rozdział 4. Ocena controllingu w przedsiębiorstwach działających na
terenie Polski i propozycje jego zastosowań
4.1. Fazy rozwoju controllingu w przedsiębiorstwie
4.2. Narzędzia controllingu zorientowanego na koszty i budżetowanie –
propozycja modelu dla firmy Alfa Sp. z o.o.
4.3. Narzędzia controllingu zorientowanego na rynek i klienta –
propozycja modelu dla firmy Beta Sp. z o.o.
Wnioski i podsumowanie pracy
Bibliografia
176 stron, B5, oprawa miękka