Gromadzenie i analiza danych rynkowych w praktyce
Rzeczywistość gospodarcza każdego dnia przynosi liczne dane, które w zależności
od ludzkiej wrażliwości przekształcane są w informację, ułatwiającą podejmowanie
decyzji. Nadal jednak w niewielkim stopniu istnieje umiejętność profesjonalnej analizy
sytuacji rynkowej, chociaż zainteresowanie w tym zakresie się zwiększa. Najczęściej w
sposób intuicyjny próbuje się określać zachodzące zjawiska rynkowe. To jednak niesie
za sobą poważne ryzyko subiektywności oceny.
Celem niniejszej publikacji jest zaprezentowanie klasycznego procesu zbierania danych
rynkowych, wzbogacone o liczne przykłady analiz uwarunkowań rynkowych.
Kreatywne, analogiczne odniesienie w tym zakresie do realiów danego podmiotu czy
szerzej rynku, może stanowić cenną inspirację i praktyczną pomoc w samodzielnie
realizowanych badaniach rynkowych.
Korzystający z podręcznika Czytelnik zdobędzie nie tylko wiedzę, lecz również
praktyczne umiejętności niezbedne w codziennym życiu zawodowym. Ze względu na
specyfikę poruszanej problematyki, niniejsza publikacja dedykowana jest głównie dla:
• decydentów, którzy mogą dostrzec w licznych praktycznych przykładach cenne źródło
wiedzy o możliwościach uzyskiwania przewagi konkurencyjnej na rynku;
• pracowników prowadzących w praktyce badania marketingowe, bowiem może ich
zainspirować i nakreślić im nowe, dotychczas nie realizowane jeszcze obszary analiz
rynkowych;
• studentów m.in. kierunków zarządzania i ekonomii, gdyż otrzymują oni kompendium
wiedzy o praktycznym realizowaniu efektywnych i skutecznych badań - pomiarze, analizie i
interpretacji zachodzących zjawisk rynkowych.
Wstęp
Rozdział 1
Działania przygotowawcze w zakresie badań rynku
1.1. Istota, elementy i uwarunkowania rynku
1.2. Charakterystyka i znaczenie badania rynku
1.3. Etapy projektowania badania rynku
1.4. Instrumenty pomiarowe w badaniach rynku
Rozdział 2
Gromadzenie i wstępna prezentacja danych rynkowych
2.1. Zbieranie danych empirycznych
2.2. Wstępne opracowanie materiału empirycznego
2.3. Podstawowa analiza statystyczna danych
2.4. Prezentacja i ocena przeprowadzonego badania
Rozdział 3
Przegląd podstawowych metod analizy danych rynkowych
3.1. Analiza zjawisk rynkowych w czasie
3.2. Analiza związków przyczynowo-skutkowych
3.3. Analiza przestrzenna rynku
3.4. Analiza udziałów rynkowych
3.5. Analiza elastyczności popytu rynkowego
3.6. Analiza aktywności marketingowej
3.7. Analiza techniczna rynku giełdowego
3.8. Analiza niezależności i zależności statystycznej
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Spis przykładów
220 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka