|
CELE I TREŚCI KSZTAŁCENIA W ZWIĄZKU Z INTEGRACJĄ EUROPEJSKĄ NA PRZYKŁADZIE EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ WE WŁOSZECH I W POLSCE
MACH E.M. wydawnictwo: WYD UJ, 2019, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Cele i treści kształcenia w związku z integracją europejską na przykładzie
edukacji wczesnoszkolnej we Włoszech i w Polsce
„Monografia autorstwa Elżbiety M. Mach dotyczy niezwykle
interesującego i słabo zbadanego w polskiej literaturze zagadnienia edukacyjnych
konsekwencji integracji europejskiej na przykładzie edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i
we Włoszech. Autorka analizuje zmiany treści programowych w obu krajach w szerszym
kontekście przemian historyczno-społeczno-gospodarczych w tak zwanym okresie przemian,
to znaczy w latach 1945–2004 w przypadku Polski i 1922–2004 dla Włoch.
Książka jest owocem szeroko zakrojonych prac Autorki, prowadzonych w latach 1996–2004,
obejmujących zarówno badania archiwalne, jak i analizę programów nauczania, podręczników
szkolnych, ministerialnych zapisów prawnych, wytycznych zawartych w poradnikach
metodycznych dla nauczycieli, a także wywiadów, rozmów i ankiet przeprowadzanych z
nauczycielami. Elżbieta M. Mach wykorzystała także własne doświadczenia z pracy
nauczycielskiej w klasach młodszych w latach 1984–1996 oraz w charakterze eksperta
Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie opiniowania programów i podręczników
szkolnych dla klas I–III oraz do nauczania edukacji europejskiej, przede wszystkim w
odniesieniu do edukacyjnych priorytetów Unii Europejskiej.
Cele i treści kształcenia w związku z integracją europejską na przykładzie edukacji
wczesnoszkolnej we Włoszech i w Polsce wypełniają istotną lukę w polskiej literaturze
przedmiotu”.
Z recenzji dr hab. Joanny Sondel-Cedarmas
Elżbieta M. Mach, dr nauk społecznych w zakresie pedagogiki,
europeistka, pracownik Instytutu Europeistyki UJ, rzeczoznawca MEN w zakresie podręczników
dla klas I–III, ekspert FRSE oraz EACEA ds. europejskich programów edukacyjnych;
pozazawodowo
– hodowca kotów rasy turecki van, miłośnik muzyki klasycznej i górskich wędrówek.
Zainteresowania badawcze: edukacja europejska, polityka edukacyjna UE, socjologia
edukacji, edukacja i tożsamość, obywatelstwo europejskie, aktualne procesy
społeczno-kulturowe widziane w perspektywie zmiany edukacyjnej.
Podziękowania
Wstęp
EDUKACYJNE KONSEKWENCJE INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ
Ogólny zarys rozwoju polityki oświatowej Unii Europejskiej i Polski w latach 1945-2004
Europejskie priorytety edukacyjne w szkołach Unii Europejskiej i w Polsce
Kreowanie i wzmacnianie europejskiego wymiaru w nauczaniu oraz kształtowanie europejskiej
tożsamości i aktywnego obywatelstwa europejskiego
Wspomaganie przystosowania się do nowych warunków społecznych i ekonomicznych,
kształtowanie oraz wspieranie rozwoju kompetencji kluczowych
Podnoszenie poziomu i jakości kształcenia
Decentralizacja, demokratyzacja pracy szkoły i wzmocnienie współpracy ze środowiskiem
lokalnym
Promowanie hasła równości szans i przeciwdziałanie marginalizacji w edukacji
Ochrona życia i zdrowia uczniów poprzez przeciwdziałanie patologiom i uzależnieniom
Promowanie edukacji wielokulturowej i międzykulturowej oraz wspieranie walki z rasizmem i
ksenofobią
Promowanie edukacji permanentnej i wdrażanie technologii informacyjno-komunikacyjnych
(ICT) do edukacji i kształcenia otwartego
Kształtowanie nowego wizerunku nauczyciela oraz nowego ideału wychowawczego
Edukacja wczesnoszkolna w systemie kształcenia szkolnego
EDUKACJA WE WŁOSZECH W PROCESIE PRZEMIAN
Przemiany w organizacji systemu edukacyjnego Włoch na tle przemian
społeczno-politycznych ze szczególnym uwzględnieniem miejsca edukacji wczesnoszkolnej
Rozwój zmian programowych we włoskich programach i podręcznikach szkolnych ze szczególnym
uwzględnieniem nauczania wczesnoszkolnego
Treści nauczania we współczesnych włoskich podręcznikach przeznaczonych do edukacji
wczesnoszkolnej w kontekście integracji europejskiej
Wizerunek własnego kraju, jego miejsca w Europie i świecie, występowanie treści
etnocentrycznych
Wizerunek innych państw i społeczeństw Europy i świata oraz treści edukacji
międzykulturowej
Kształtowanie kompetencji obywatelskich, włączanie uczniów w życie kraju i Europy
Wizerunek "innych" z uwagi na kolor skóry, wyznanie i grupę społeczną
Obraz rodziny, jej miejsce w środowisku lokalnym, role społeczne jej członków w tym
wizerunek i role społeczne chłopców/dziewcząt, mężczyzn/kobiet
Wizerunek i miejsce w społeczeństwie osób niepełnosprawnych
Występowanie treści religijnych w podręcznikach do kształcenia ogólnego jako element
kształtowania światopoglądu
Kształtowanie kompetencji technicznych (w tym informatycznych) oraz nauczanie elementów
przedsiębiorczości
Występowanie elementów kultury wysokiej (literatura, muzyka, sztuka) jako składowych
europejskich kompetencji kulturowych
EDUKACJA W POLSCE W PROCESIE PRZEMIAN
Przemiany w organizacji polskiego systemu edukacyjnego na tle przemian
społeczno-politycznych, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca edukacji wczesnoszkolnej
Rozwój zmian w polskich programach i podręcznikach szkolnych ze szczególnym uwzględnieniem
nauczania wczesnoszkolnego
Treści nauczania we współczesnych polskich podręcznikach przeznaczonych do edukacji
wczesnoszkolnej w kontekście integracji europejskiej
Wizerunek własnego kraju i jego miejsca w Europie i świecie, występowanie treści
etnocentrycznych
Wizerunek innych państw i społeczeństw Europy i świata oraz treści edukacji
międzykulturowej
Kształtowanie kompetencji obywatelskich, włączanie uczniów w życie kraju i Europy
Wizerunek "innych" z uwagi na kolor skóry, wyznanie i grupę społeczną
Obraz rodziny, jej miejsce w środowisku lokalnym, role społeczne jej członków, w tym
wizerunek i role społeczne chłopców/dziewcząt, mężczyzn/kobiet
Wizerunek i miejsce w społeczeństwie osób niepełnosprawnych
Występowanie treści religijnych w podręcznikach do kształcenia ogólnego jako element
kształtowania światopoglądu
Kształtowanie kompetencji technicznych (w tym informatycznych) oraz elementów nauczania
przedsiębiorczości
Występowanie elementów kultury wysokiej (literatura, muzyka, sztuka) jako składowych
europejskich kompetencji kulturowych
Zakończenie
Objaśnienia terminologiczne
Zestawienie dokumentów, podręczników i literatury przedmiotu
Dokumenty podstawowe
Dokumenty urzędowe zamieszczone w opracowaniach i pracach zbiorowych
Podręczniki
Programy nauczania i przewodniki metodyczne
Publikacje książkowe
Artykuły w pracach zbiorowych i czasopismach
Źródła internetowe
Spis ilustracji
Spis tabel
320 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|