Kobiece i męskie wzory (re)konstrukcji własnej biografii w perspektywie zmiany
zawodowej
Autorka podejmuje problematykę związaną z konstruowaniem i rekonstruowaniem
własnej biografii przez kobiety i mężczyzn doświadczających zmiany zawodowej.
W przeprowadzonych badaniach uwzględnia perspektywę (re)konstrukcji biograficznych w
szerszym kontekście – nie tylko indywidualnym – związanym z biografią badanych,
lecz także uwarunkowań podmiotowych oraz społeczno-kulturowych, posługując się
metodą wywiadów narracyjnych.
Opisuje zjawisko zmiany zawodowej, wykorzystując kategorie czasu, intensywności i
zakresu, charakteryzuje także źródła zmian zawodowych oraz znaczenie zmiany dla
indywidualnych (re)konstrukcji biografii. Przedstawia wyłonione w procesie badawczym
kobiece i męskie wzory (re)konstrukcji biografii w sytuacji doświadczenia zmiany
zawodowej. Rozważa również znaczenie edukacji w kontekście zmiany zawodowej i uczenie
się w sytuacji zmiany w perspektywie teorii uczenia się transformatywnego Jacka
Mezirova.
WSTĘP
.
9
CZĘŚĆ I RAMA TEORETYCZNA BADAŃ
15
Rozdział 1. Fenomen zmiany we współczesnym świecie
17
1.1. Pojęcie zmiany
.
19
1.2. Człowiek jako twórca i podmiot zmian we własnym życiu 28
1.3. Kultura pośpiechu. Zmiana jako powszechny element codzienności
36
1.4. Zmiana zawodowa
45
Rozdział 2. Współczesne obrazy kobiecości i męskości. (Re)interpretacja
stereotypów rodzaju
.
55
2.1. Kobiecość i męskość w perspektywie współczesnych zmian społecznych i
kulturowych
56
2.2. Oblicza współczesnej męskości
. 63
2.3. Oblicza współczesnej kobiecości
76
Rozdział 3. Uczenie się i zmiana
. 88
3.1. Zmiana od nauczania do uczenia się. Nowe spojrzenie na uczenie się
88
3.2. Edukacja jako sposób radzenia sobie ze zmianą . 97
3.3. Uczenie się i zmiana w perspektywie teorii uczenia się transformatywnego
.
104
Rozdział 4. Biografia i biograficzność w kontekście zmiany
. 116
4.1. Biografia typowa i nietypowa? Współczesne wzory życia 120
4.2. Biograficzność jako osobowa kompetencja. Konstruowanie i rekonstruowanie biografii
130
CZĘŚĆ II RAPORT Z BADAŃ
137
Rozdział 1. Metodologiczne podstawy badań własnych
139
1.1. Przedmiot badań
144
1.2. Cele badań i problemy badawcze
. 145
1.3. Dobór próby badanych
. 146
1.4. Metoda badań i analiza zgromadzonego materiału badawczego
148
Rozdział 2. Część analityczna
.
153
2.1. Wprowadzenie do części analitycznej
153
2.2. Zjawisko zmiany w biografii zawodowej
157
2.2.1. Źródła zmian zawodowych
. 158
2.2.2. Charakterystyka zjawiska zmiany zawodowej w perspektywie kategorii czasu,
intensywności oraz zakresu . 179
2.2.3. Znaczenie zmiany dla indywidualnych (re)konstrukcji biografii
.
202
2.3. Kobiece i męskie wzory (re)konstrukcji biograficznych w sytuacji zmiany
216
2.3.1. Wzór 1 (męski): czerpanie siły z korzeni . 218
2.3.2. Wzór 2 (męski): zawłaszczanie pola 221
2.3.3. Wzór 3 (kobiecy): tkanie sieci wsparcia . 226
2.3.4. Wzór 4 (kobiecy): czerpanie siły z wewnętrznych zasobów
231
2.3.5. Wzór 5 (wspólny): wykorzystanie wzoru osobowego . 235
2.3.6. Brak wzoru? Zanurzenie w doświadczeniu zmiany . 239
2.4. Zmiana zawodowa a edukacja
. 242
2.4.1. Znaczenie edukacji w sytuacji zmiany zawodowej 243
2.4.2. Uczenie się w sytuacji zmiany
. 264
Rozdział 3. Wnioski z badań
285
ZAKOŃCZENIE
.
292
Bibliografia
293
Netografia
.
308
Aneks
.
310
Scenariusz wywiadu
310
Charakterystyki osób badanych
. 313
Spis tabel i schematów
340
342 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka