Ewaluacja podręczników zintegrowanych do edukacji wczesnoszkolnej
Perspektywa dzieci
Autorka odważnie i z pełnym przekonaniem sięga do wypowiedzi dzieci na temat
podręczników – najpopularniejszych środków dydaktycznych.
Traktuje uczniów – bezpośrednich uczestników, najważniejsze ogniwo procesu nauczania
oraz odbiorców oferty podręcznikowej – jako bezcenne źródło informacji.
Opinie dzieci na temat merytorycznej zawartości podręczników oraz wykorzystania ich
w procesie nauczania i uczenia się są krytyczne, dojrzałe i refleksyjne – mało tego,
zgodne z opiniami pedagogów i psychologów zajmujących się wczesną edukacją. Zdanie
uczniów nie jest jednak uwzględniane ani przez twórców podręczników szkolnych, ani
przez nauczycieli, co wydaje się jedną z głównych przeszkód w podnoszeniu jakości
polskiej edukacji.
Książka jest dopełnieniem publikacji Ewaluacja podręczników zintegrowanych do
edukacji wczesnoszkolnej. Perspektywa dorosłych. Umożliwia zestawienie dwóch
dyskursów: osób dorosłych – autorów, wydawców i nauczycieli, oraz dzieci –
codziennych użytkowników podręczników i materiałów edukacyjnych i ich najlepszych
recenzentów.
Wstęp
.
7
ROZDZIAŁ 1. Uczniowie XXI wieku jako adresaci i odbiorcy podręcznikowych treści
. 9
1.1. Kim jest odbiorca współczesnego podręcznika, czyli kilka słów o „globalnych
dzieciakach” . 10
1.2. Jak uczyć „globalnego dzieciaka”, czyli psychologiczne podstawy nauczania,
uczenia się i rozwoju najmłodszych
.
14
ROZDZIAŁ 2. Metodologia badań
25
2.1. Uzasadnienie, cele i problematyka podjętych badań
.
25
2.2. Metoda i organizacja badań
26
ROZDZIAŁ 3. Podręczniki zintegrowane z perspektywy trzecioklasistów
29
3.1.Przydatność podręcznika w edukacji szkolnej
.
29
3.1.1. Zwolennicy podręczników w edukacji
.
29
3.1.2. Przeciwnicy podręczników w edukacji
31
3.2. Szkolna codzienność pracy z podręcznikiem
.
51
3.2.1. Wykorzystanie podręcznika na zajęciach
.
51
3.2.2. Konsekwencje nadmiernej pracy z podręcznikiem
.
53
3.3. Uczniowska ocena podręczników
57
3.3.1. Co uczniowie akceptują w podręcznikach?
.
57
3.3.2. Czego uczniowie nie akceptują w podręcznikach?
.
68
3.3.3. Jakiej tematyki uczniowie oczekują w podręcznikach?
78
Zakończenie
95
Bibliografia
.
99
Spis rysunków
103
Załączniki
105
108 stron, Format: 21.0x29.7cm, oprawa miękka