Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej
Pytania, konteksty, dyskusje
Autorki zaprezentowały rolę inkluzji w życiu społecznym i w edukacji z perspektywy
pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej.
Przedstawiły wielość ujęć oraz podejść teoretycznych, badawczych i
praktycznych, przeciwdziałających marginalizacji, dyskryminacji i wykluczeniu
społecznemu. Dokonały analizy strategii pomocowych służących integracji wykluczonych
w różne segmenty życia społecznego
Publikacja otwiera dyskusję nad wspólnymi obszarami wykluczania i inkluzji, jest
próbą pokazania interdyscyplinarności tego problemu. Zainteresuje pedagogów,
pedagogów specjalnych i społecznych, socjologów, studentów tych kierunków,
nauczycieli, pracowników organizacji pozarządowych zajmujących się osobami
wykluczonymi lub zagrożonymi wykluczeniem społecznym.
Wprowadzenie
9
Cele i założenia książki
11
Struktura książki
17
Grażyna Dryżałowska, Wykluczenie społeczne – (nie)zmienny problem
pedagogiki
. 19
Definicje i przyczyny wykluczenia społecznego 23
Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością 26
Współczesna pedagogika specjalna wobec wykluczania/wykluczenia osób z niepełnosprawnością
32
Agnieszka Naumiuk, Rola pedagogiki nastawionej na inkluzję w warunkach
demokracji
. 49
Potrzeba inkluzji w świetle postulatów tworzenia demokratycznych warunków rozwoju społecznego
wobec zagrożeń ekskluzją społeczna
. 51
Zainteresowanie pedagogiki polityką i praktyką integracji 61
Model partycypacyjny jako społeczna odpowiedz´ na mechanizmy wykluczania
66
Metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego 69
Monika Skura, Kilka uwag na temat pytania o integrację innego 78
Kwestia innego
78
Odmienność, która boli. Wymiary niechęci wobec różnicy i jej konsekwencje
.
80
Separacja jako warunek stanowienia tożsamości i autentycznej relacji z innym
86
Wolność w byciu sobą, czyli tożsamym (ja) i innym . 92
Magdalena Kuleta-Hulboj, Inkluzja z perspektywy globalnej edukacji
obywatelskiej
98
Inkluzja i globalna edukacja obywatelska – rozważania terminologiczne
100
Globalna edukacja obywatelska a inkluzja .
109
Globalny obywatel jako „produkt” edukacji
117
Aktywny (globalny) obywatel jako konstrukt neoliberalny . 119
Czy inkluzywna globalna edukacja obywatelska jest możliwa? . 121
Podsumowanie
.
123
Anna Magdalena Steinhagen, Problematyka inkluzji szkolnej osób z zaburzeniami
psychicznymi
125
Uczeń z zaburzeniami psychicznymi
. 128
Uczeń z zaburzeniami psychicznymi a prawo oświatowe . 133
Postulowane działania inkluzywne szkoły
. 137
Zakończenie
.
145
Bibliografia
149
Indeks nazwisk
.
176
Summary
181
194 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka