|
LITERATURA ZAKORZENIENIA LITERATURA UCIECZKI SZKICE O PROZIE AMERYKAŃSKIEJ PO 2000 ROKU
PARYŻ M. wydawnictwo: WYD UW, 2018, wydanie Icena netto: 32.75 Twoja cena 31,11 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Literatura zakorzenienia, literatura ucieczki.
Szkice o prozie amerykańskiej po 2000 roku
Autor przygląda się najnowszej prozie amerykańskiej w różnych kontekstach, z których
ona wyrasta i do których się odnosi: społecznych, historycznych, geograficznych,
politycznych.
Każde wydarzenie lub zjawisko odciskające trwały ślad w świadomości i
wrażliwości ludzi spotyka się w dużej skali z odzewem na amerykańskim rynku książki
– jako przykłady można podać 11 września 2001 roku, kryzys ekonomiczny z roku 2008
czy ekspansję Internetu. Prezydentura Donalda Trumpa, która mocno porusza intelektualne
kręgi społeczeństwa Stanów Zjednoczonych, też przypuszczalnie zaowocuje dość
wyraźnie na polu literatury. Miarą zakorzenienia współczesnej prozy amerykańskiej w
kulturze jest wszak nie tylko wyczulenie pisarzy na możliwe implikacje aktualnych
okoliczności, ale też stopień odzwierciedlenia świadomości historycznej w ich
utworach. Przeszłość nieustannie powraca w literaturze tworzonej za oceanem, Amerykanie
chyba najlepiej spośród wszystkich nacji opanowali sztukę przepracowywania zaszłości
dziejowych za pomocą form narracyjnych. Literatura amerykańska jest też (zawsze była)
zakorzeniona w przestrzeni i na jej przykładzie doskonale widać kulturotwórczą rolę
pisarstwa regionalnego. W najnowszej prozie amerykańskiej nie zanikła tradycja
eskapistyczna, mająca kluczowe znaczenie od czasów romantyzmu. Ucieczka pozostaje
przewodnim motywem tematycznym, ale eskapizm ma też ciekawe przejawy formalne. Nie
przedawniła się istota lekcji Nathaniela Hawthorne’a, który przeszło sto
pięćdziesiąt lat temu w przedmowie do Domu o siedmiu szczytach zdefiniował romans jako
gatunek amerykański i napisał o potrzebie szukania obszarów, gdzie wyobraźnia
uwolniłaby się z rygorów realności.
Wstęp 9
Terror skonwencjonalizowany . 13
(John Updike, Terrorysta)
Przed kataklizmem 18
(Claire Messud, Dzieci cesarza)
Rozwód w czasach terroru . 22
(Ken Kalfus, Choroba narodowa)
Stare chwyty w nowym sztafażu . 27
(Thomas Pynchon, W sieci)
Droga do nieśmiertelności . 32
(Don DeLillo, Zero K)
Życie z perspektywy grobu 37
(Philip Roth, Everyman)
Demony wojny według Doctorowa . 41
(E.L. Doctorow, Marsz)
Cień ojca, cień historii . 45
(Joyce Carol Oates, Wodospad)
Pamięć ojca 50
(Marilynne Robinson, Gilead)
Śmierdzący interes . 54
(Annie Proulx, As w rękawie)
Poza historią . 58
(Richard Ford, Kanada)
Religia i alergia 63
(David Guterson, Madonna z Lasu)
Kiedy umieram 67
(Paul Harding, Majsterka)
Proza zwierzenia . 72
(Robert Goolrick, Koniec świata w obrazkach)
Szlachetna imitacja 77
(Hillary Jordan, Błoto)
Póki ich śmierć nie rozdzieli . 82
(Toni Morrison, Miłość)
Choroba naszych czasów . 87
(Toni Morrison, Skóra)
Anatomia niewolnictwa 92
(Edward P. Jones, Znany świat)
Historia jako improwizacja 97
(James McBride, Ptak dobrego Boga)
Powieść w służbie słusznej sprawy . 103
(Colson Whitehead, Kolej podziemna)
Wierny ogrodnik 108
(Paul Beatty, Sprzedawczyk)
Wyrodne dziecko rezerwatu . 114
(Sherman Alexie, Absolutnie prawdziwy pamiętnik)
Inscenizacja rozdwojenia . 119
(Paul Auster, Dziennik zimowy)
Cena zaistnienia . 124
(Siri Hustvedt, Świat w płomieniach)
Edukacja sentymentalna . 129
(Jonathan Franzen, Bez skazy)
Chrzest bojowy 134
(Ben Fountain, Długi marsz w połowie meczu)
W gąszczu wieloznaczności 139
(Ann Patchett, Stan zdumienia)
Rodzina trwa 144
(Ann Patchett, Dziedzictwo)
Historia pewnej książki 149
(Nicole Krauss, Historia miłości)
Literacka szarża Jonathana Safrana Foera 154
(Jonathan Safran Foer, Oto jestem)
Uzębienie a sprawa tożsamości . 159
(Joshua Ferris, Wstać znowu o ludzkiej porze)
Inny świat . 164
(Sana Krasikov, Patrioci)
Między wybuchem i wystrzałem . 169
(Donna Tartt, Szczygieł)
Nie mieć dokąd uciec 174
(Dave Eggers, Bohaterowie pogranicza)
Ameryka mimo wszystko 179
(Chuck Palahniuk, Pigmej)
Palahniuk, magia i reinkarnacja 185
(Chuck Palahniuk, Kołysanka i Rant)
Miłość po czasie zarazy 190
(Peter Heller, Gwiazdozbiór psa)
Amerykańskie apokryfy . 196
(James Frey, Ostatni Testament)
Maszyny wojenne zamiast smoków 201
(Anthony Doerr, Światło, którego nie widać)
Literatura wyczerpania 205
(Hanya Yanagihara, Małe życie)
Yes, we can 210
(J.D. Vance, Elegia dla bidoków)
Ostatni Updike 216
(John Updike, Łzy mojego ojca i inne opowiadania)
Życie miłosne 221
(Lorrie Moore, Kora)
Kres i trwanie . 226
(Elizabeth McCracken, Grom z jasnego nieba i inne opowiadania)
Bibliografia 231
234 strony, Format: 12.2x19.0, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|