|
CIAŁO W LITERATURZE LITERACKIE LITERATURY TRZY STUDIA O ROMANTYZMIE
ABRISZEWSKA P. wydawnictwo: WYD UMK, 2019, wydanie Icena netto: 45.59 Twoja cena 43,31 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ciało w literaturze, literackie, literatury
Trzy studia o romantyzmie
Swego czasu Marta Piwińska pisała, że wiemy już
niemal wszystko o romantycznym duchu i duchach, w związku z czym czas na zajęcie się
romantycznym ciałem, o którym wiemy niewiele. Kompleksową odpowiedzią na to wezwanie
stała się dopiero książka Pauliny Abriszewskiej Ciało w literaturze, literackie,
literatury. Trzy studia o romantyzmie. Książka nie zamyka przy tym perspektywy
badawczej. Wprost przeciwnie – i to jedna z zalet recenzowanej pozycji – rozważania
Autorki przecierają szlaki myślowe, wytyczają horyzonty refleksji o problemie i zarazem
akcentują swoją (nieuchronną w tym przypadku) fragmentaryczność. Trzeba tu
podkreślić odwagę badaczki w zmierzeniu się z tematem, o którym wiedzieliśmy, że
wymaga zmierzenia się, ale który jednak omijaliśmy; dalsze pisanie o romantycznej
somatyczności i sensualności musi rozpoczynać się od książki Ciało w literaturze,
literackie, literatury, inicjującej w polskich badaniach nad romantyzmem systematyczną
dyskusję nad somatycznością i sensualnością.
Fragment recenzji wydawniczej Michała Kuziaka
Wstęp. Ciało w literaturze, literackie, literatury
Część I. Chiazm, ruch, płacz – o lirykach lozańskich raz jeszcze
1. Chiazmatyczna cykliczność a ironia (nie)romantyczna
2. Snucie Ja
3. Rewizje
4. Polały się łzy me czyste, rzęsiste. Ciało, sensualność
Przedziwna liryka i krytyka somatyczna
Problem odbioru
Wspólnota adeptów sztuki interpretacji
5. Wykraczając poza tekst
Część II. Romantyczne ucieleśnienie. Dystans, bliskość, ambiwalencje
1. Dyskurs cielesny
Dyskusje. Problemy
Dyskursy. Przecięcia
2. Dystans
Konwencja społeczna, salonowy dystans
„Dwie plamy atramentu”
Erotyka oka, gorączka erotyczna, romantyczna heroina
Fantazmatyczny dystans, semiotyzacja ciała, ciało jako a(o)bject
Oko a „czucie”
3. Ambiwalencje
„Posągom jego myśli brakowało ciała”
„Zmysły idealne” i „nadświatowe ja”
„Kto kocha – widzieć chce choć cień postaci”
Ambiwalentny zwrot ku ciału – Poganka Narcyzy Żmichowskiej
Część III. Ciało literatury
1. Materia życia – materia literatury
2. Medialne kolaże romantyzmu
Rysunki, bazgroły
Lektooralność
Rękopisy
3. Oralność / piśmienność: rekonesans
4. Tęsknota za głosem i gestem, krytyka druku – przypadek Norwida
Norwidowskie (i nie tylko) aporie
Medialna triada
Norwidowskie słowo
Zakończenie, czyli dalsze pytania
Spis skrótów
Bibliografia
Nota bibliograficzna
Summary
Indeks osobowy
328 stron, Format: 15.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|