Wieloaspektowość logopedii
Część II: Opcje teoriopoznawcze i metodyczne
Na dwutomową publikację pt. Wieloaspektowość
logopedii składają się artykuły logopedów – praktyków i teoretyków. Ujmują one
prawidłowy rozwój mowy, jej nabywanie w środowisku bilingwalnym, a następnie jej
zaburzenia, w tym jąkanie, i propozycje terapii owych zaburzeń. Publikacja prezentuje
tradycyjne, upowszechnione już w literaturze przedmiotu, a także najnowsze koncepcje
dotyczące etapów rozwoju mowy i czynników na nią wpływających. Poszerza horyzonty
czytelnika o społeczno-wychowawczy kontekst rozwoju mowy. Porusza temat umiejętności
poprawnego mówienia i jego znaczącej roli w życiu człowieka, w rozwoju jego
osobowości, w kontaktach społecznych. Wskazuje podstawowe zadanie logopedii stosowanej,
czyli rozwijanie kompetencji językowej i komunikacyjnej oraz sprawności realizacyjnych w
tym zakresie, jak też zapobieganie nieprawidłowościom przebiegu tego procesu,
likwidacja zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej oraz przeciwdziałanie ich
psychicznym i społecznym skutkom. Całość jest logiczna, przemyślana i stanowi
podbudowę teoretyczną do diagnozy i terapii logopedycznej w zakresie odstępstw od
prawidłowego rozwoju mowy. Zamieszczone teksty w większości są przykładem znakomitego
opanowania warsztatu i stanowią bardzo wartościowy materiał merytoryczny.
Z recenzji dr hab. Joanny Kulwickiej-Kamińskiej
Wprowadzenie / 7
Marzenna Zaorska
Dobór alternatywnej metody komunikacji dla dziecka ze sprzężną niepełnosprawnością
sensoryczną (okres wczesnego dzieciństwa) / 11
Elżbieta Maria Minczakiewicz
Biologiczne i środowiskowe uwarunkowania rozwoju umiejętności komunikacyjnych i
językowych u dzieci z diagnozą porodowych urazow mozgu (PUM) / 19
Adrian Miler
Rola neurofizjologicznej koncepcji Bobath w trakcie ustno-twarzowym u chorych z
przebytym urazem czaszkowo-mózgowym / 37
Lidia Bińkowska
Wpływ rehabilitacji mowy na jakość życia u pacjenta z chorobą neuronu
ruchowego / 61
Justyna Pacura-Syrocka
Metody pracy w terapii pacjentów z afazją / 99
Iwona Klonowska|
Uczynić niemożliwe możliwym – czyli praca terapeutyczna psychologa z
dzieckiem z Autyzmem / 117
Barbara Ołdakowska-Żyłka, Katarzyna Grąbczewska-Różycka
Mutyzm wybiorczy: problemy i wyzwania / 129
Monika Cabała, Agnieszka Leśniak, Katarzyna Szyszka
Oddziaływania logopedyczne w mutyzmie wybiorczym / 151
Beata Stępień
Wczesna interwencja logopedyczna w przypadku dziecka z zespołem
Smitha-Lemlego-Opitza. Studium przypadku / 163
Monika Cabała
Oddziaływania logopedyczne w perspektywie onkologopedycznej na przykładzie
pacjentów laryngektomowanych / 183
Hanna Żuraw
Kulturowo-komunikacyjne aspekty niepełnosprawności. Bariery w kilku odsłonach /
199
242 strony, Format: 18.0x21.5, oprawa miękka