CAF w doskonaleniu zarządzania jakością usług medycznych
Głównym celem badań podjętych przez autorów było opracowanie przykładowej
matrycy CAF, która pozwoli zidentyfikować konieczne do przeprowadzenia udoskonalenia w
szpitalu, a tym samym poprawić jego efektywność.
W książce podjęto zatem próbę: interpretacji pojęcia jakości usług medycznych
i sposobów pomiaru tej jakości; identyfikacji szpitali jako organizacji świadczących
usługi medyczne na rzecz pacjentów; typologii kryteriów oraz mierników pomocnych w
ocenie stopnia implementacji strategii TQM w szpitalach; przedstawienia sposobu
implementacji TQM i oceny stopnia jej dojrzałości w szpitalach; charakterystyki metody
CAF na tle innych metod implementacji i oceny stopnia dojrzałości TQM w szpitalach;
opracowania przykładowej matrycy CAF do samooceny szpitala.
Książka składa się z czterech rozdziałów zawierających wnioski i rekomendacje
wynikające z przeprowadzonych badań. Wyjaśniono w nich istotę jakości usług
medycznych, opisano koncepcje zarządzania jakością usług, scharakteryzowano także
pojęcie zarządzania jakością usług medycznych w szpitalach oraz metody implementacji
i oceny TQM w tych placówkach.
Wykaz skrótów i symboli
Wstęp
Rozdział 1
Wprowadzenie do zagadnień z zakresu jakości usług medycznych
1.1. Istota, definicja i rola usług medycznych
1.2. Ewolucja pojęcia jakości usług
1.3. Interpretacja pojęcia jakości usług medycznych
1.4. Szpital jako świadczeniodawca usług medycznych w systemie opieki zdrowotnej w
Polsce
1.5. Metody zapewniania jakości usług medycznych i jej prawne uwarunkowania
1.6. Etyka a jakość w usługach medycznych
Rozdział 2
Zarządzanie jakością
2.1. Istota i rozwój zarządzania jakością
2.2. Kluczowe aspekty zarządzania jakością w organizacji usługowej
2.3. Zasady, metody i narzędzia zarządzania jakością
2.4. Koncepcje zarządzania jakością
2.5. Kompleksowe zarządzanie jakością - TQM
2.6. Ewolucja zarządzania jakością - od TQM do doskonałości
2.7. Metody oceny dojrzałości systemu zarządzania jakością
2.7.1. Inwestowanie w ludzi (Investors inpeople)
2.7.2. Samoocena w zarządzaniu jakością
2.7.3. Inne metody oceny dojrzałości systemu
Rozdział 3
Zarządzanie jakością usług medycznych w szpitalu
3.1. Zarządzanie publiczne a zarządzanie jakością
3.2. Pojęcie zarządzania jakością usług medycznych
3.3. System zarządzania jakością w szpitalu
3.4. Metody implementacji i oceny TQM w szpitalu
3.4.1. Certyfikacja
3.4.2. Akredytacja
3.4.3. Pozostałe systemy oceny zewnętrznej stosowane w ochronie zdrowia
3.5. Modele doskonałości a samoocena w zarządzaniu jakością w szpitalu
Rozdział 4
Samoocena kompleksowego zarządzania jakością w szpitalu metodą CAF
4.1. Istota i znaczenie metody CAF
4.2. Związki CAF z TQM
4.3. CAF w sektorze usług medycznych w świetle dotychczasowych badań
4.4. Kryteria oceny CAF
4.5. Ocena poziomu dojrzałości TQM w szpitalach
4.6. Ocena uwarunkowań zastosowania CAF w szpitalach
Zakończenie
Bibliografia
Skorowidz
172 strony, oprawa miękka