|
CZŁOWIEK STARY WOBEC ZMIANY KULTUROWEJ PERSPEKTYWA TEORII PRAKTYK SPOŁECZNYCH
ZALEWSKA J. wydawnictwo: SCHOLAR, 2015, wydanie Icena netto: 32.25 Twoja cena 30,64 zł + 5% vat - dodaj do koszyka CZŁOWIEK STARY WOBEC ZMIANY KULTUROWEJ
Perspektywa teorii praktyk społecznych
Celem, który sobie stawiałam, idąc w teren, było zrozumienie
procesu adaptacji ludzi starych do zachodzących zmian i ich na nie reakcji. Bardzo długo
nie potrafiłam satysfakcjonująco ująć teoretycznie moich obserwacji terenowych. W
tamtym okresie współczesna teoria praktyk nie była jeszcze tak szeroko stosowana w
naukach społecznych, natomiast teoria praktyk Bourdieu, którą przesiąkłam w trakcie
studiów na etnologii (…), nie wydawała mi się przystająca do moich odkryć
terenowych. Dopiero coraz powszechniejsze stosowanie w socjologii terminu praktyk
społecznych, zwykle w sposób intuicyjny, i uwaga profesor Mirosławy Marody, że
praktyki nie odnoszą do działań indywidualnych, ale do procesu ich uwspólniania,
skłoniły mnie do bliższego przyjrzenia się tej kategorii.
W związku z tym niniejsza książka jest efektem zastosowania antropologicznej metody
indukcyjnej, w której teren i zdobyte w nim informacje stanowią istotny wkład w
budowanie teorii.
fragment Wstępu
Książkę, z którą mam do czynienia, uważam za bardzo
interesującą, pogłębioną, (…) bardzo dobrze łączącą teorię socjologiczną,
nawet abstrakcyjną, ze spostrzeżeniami empirycznymi.
Z recenzji profesora dr. hab. Janusza Muchy
Joanna Zalewska - adiunkt w Katedrze Socjologii Kultury Instytutu
Filozofii i Socjologii Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Stopień
doktora uzyskała w Polskiej Akademii Nauk (2009). Zajmuje się badaniem zachodzącej
zmiany kulturowej, zgłębiając ten temat od strony pamięci społecznej i przebiegu
życia ludzi starych, a także przemian życia codziennego związanych z rewolucją
konsumpcyjną. Publikowała w takich czasopismach jak Journal of Consumer Culture, Kultura
i Społeczeństwo, Studia Socjologiczne, Kultura Współczesna. Koordynatorka projektu i
współredaktorka książki Od obyczaju do mody. Przemiany życia codziennego (2014).
Obecnie realizuje grant NCN ”Rewolucja konsumpcyjna w Polsce”.
Wstęp. Świadkowie przejścia modernizacyjnego
Rozdział 1. Od habitusu do metanawyku: nowy mechanizm generowania praktyk
społecznych
Habitus jako źródło praktyk
Granice kulturowe: praktyki swojskie a praktyki obce
Płynne praktyki społeczne
Wcielanie nowych schematów operacyjnych
Przemiany więzi społecznych
Kształtowanie metanawyku: psychologizacja i racjonalizacja
Podsumowanie. Empiryczne podstawy koncepcji metanawyku
Rozdział 2. Od użyteczności do kultury młodości: przebieg życia pokoleń
ludzi starych
Starość nowoczesna jako faza przebiegu życia
Trzeci wiek pokolenia kultury młodości
Narodziny i zmierzch starości: od wspólnot do wspólnot symbolicznych
"Użyteczność istotą egzystencji": praktyki użyteczności i unikania
bezczynności ludzi starych na wsi polskiej
"Zmierzch godności starego" w PRL-u
Starość przed telewizorem w kulturze młodości w Polsce potransformacyjnej
Rozdział 3. Być Tam: etnografia wielostanowiskowa w Warszawie
Badanie przebiegu życia świadków przejścia modernizacyjnego
Użyteczność etnografii wielostanowiskowej w czasie przemian kulturowych
Teren Warszawa
"Człowiek tak wchodzi wolno w tą starość".
Starość w rozmowach
Rozdział 4. Etnografie: praktyki użyteczności i unikania bezczynności
"Mam dobre dzieci, to wspierają mnie".
Praktyki użyteczności w pozycji zależności
"Przede wszystkim winieniem służyć Polakom.
Oczywiście rodzinie również".
Praktyki użyteczności w pozycji władzy
"Tak mnie trochę porzucili wszyscy "
Pozycja samotności
Model pozycji człowieka starego we wspólnocie: ciągłość i zmiana w ramach praktyk
użyteczności
Rozdział 5. Etnografie: nowe praktyki kultury młodości
"...jak już oddałam syna do domu pomocy, to już miałam taką, po prostu, wolną
rękę " Praktyki kultury czasu wolnego generowane przez habitus wtórny
"Nie znosiłam nigdy, nie mogłam wpaść w rutynę, bo wtedy już szukałam czegoś
innego, trudniejszego". Praktyki zaangażowania w obiekt generowane przez
metanawyk
Kultura młodości: metanawyk jako źródło praktyk
Rozdział 6. Między habitusem a metanawykiem: przebieg życia świadków
przejścia modernizacyjnego
Przebieg życia świadków przejścia modernizacyjnego i pokolenia postępu
Zobowiązanie i identyfikacja. Konkurencyjne modele związania z tym, co społeczne?
Dalsze kierunki badań
Bibliografia
Indeks nazwisk
264 strony, Format: 14.5x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|