wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

CZŁOWIEK STARY WOBEC ZMIANY KULTUROWEJ PERSPEKTYWA TEORII PRAKTYK SPOŁECZNYCH


ZALEWSKA J.

wydawnictwo: SCHOLAR, 2015, wydanie I

cena netto: 32.25 Twoja cena  30,64 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

CZŁOWIEK STARY WOBEC ZMIANY KULTUROWEJ

Perspektywa teorii praktyk społecznych


Celem, który sobie stawiałam, idąc w teren, było zrozumienie procesu adaptacji ludzi starych do zachodzących zmian i ich na nie reakcji. Bardzo długo nie potrafiłam satysfakcjonująco ująć teoretycznie moich obserwacji terenowych. W tamtym okresie współczesna teoria praktyk nie była jeszcze tak szeroko stosowana w naukach społecznych, natomiast teoria praktyk Bourdieu, którą przesiąkłam w trakcie studiów na etnologii (…), nie wydawała mi się przystająca do moich odkryć terenowych. Dopiero coraz powszechniejsze stosowanie w socjologii terminu praktyk społecznych, zwykle w sposób intuicyjny, i uwaga profesor Mirosławy Marody, że praktyki nie odnoszą do działań indywidualnych, ale do procesu ich uwspólniania, skłoniły mnie do bliższego przyjrzenia się tej kategorii.
W związku z tym niniejsza książka jest efektem zastosowania antropologicznej metody indukcyjnej, w której teren i zdobyte w nim informacje stanowią istotny wkład w budowanie teorii.

fragment Wstępu

Książkę, z którą mam do czynienia, uważam za bardzo interesującą, pogłębioną, (…) bardzo dobrze łączącą teorię socjologiczną, nawet abstrakcyjną, ze spostrzeżeniami empirycznymi.

Z recenzji profesora dr. hab. Janusza Muchy


Joanna Zalewska - adiunkt w Katedrze Socjologii Kultury Instytutu Filozofii i Socjologii Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Stopień doktora uzyskała w Polskiej Akademii Nauk (2009). Zajmuje się badaniem zachodzącej zmiany kulturowej, zgłębiając ten temat od strony pamięci społecznej i przebiegu życia ludzi starych, a także przemian życia codziennego związanych z rewolucją konsumpcyjną. Publikowała w takich czasopismach jak Journal of Consumer Culture, Kultura i Społeczeństwo, Studia Socjologiczne, Kultura Współczesna. Koordynatorka projektu i współredaktorka książki Od obyczaju do mody. Przemiany życia codziennego (2014). Obecnie realizuje grant NCN ”Rewolucja konsumpcyjna w Polsce”.


Wstęp. Świadkowie przejścia modernizacyjnego

Rozdział 1. Od habitusu do metanawyku: nowy mechanizm generowania praktyk społecznych
Habitus jako źródło praktyk
Granice kulturowe: praktyki swojskie a praktyki obce
Płynne praktyki społeczne
Wcielanie nowych schematów operacyjnych
Przemiany więzi społecznych
Kształtowanie metanawyku: psychologizacja i racjonalizacja
Podsumowanie. Empiryczne podstawy koncepcji metanawyku

Rozdział 2. Od użyteczności do kultury młodości: przebieg życia pokoleń ludzi starych
Starość nowoczesna jako faza przebiegu życia
Trzeci wiek pokolenia kultury młodości
Narodziny i zmierzch starości: od wspólnot do wspólnot symbolicznych
"Użyteczność istotą egzystencji": praktyki użyteczności i unikania bezczynności ludzi starych na wsi polskiej
"Zmierzch godności starego" w PRL-u
Starość przed telewizorem w kulturze młodości w Polsce potransformacyjnej

Rozdział 3. Być Tam: etnografia wielostanowiskowa w Warszawie
Badanie przebiegu życia świadków przejścia modernizacyjnego
Użyteczność etnografii wielostanowiskowej w czasie przemian kulturowych
Teren Warszawa
"Człowiek tak wchodzi wolno w tą starość".
Starość w rozmowach

Rozdział 4. Etnografie: praktyki użyteczności i unikania bezczynności
"Mam dobre dzieci, to wspierają mnie".
Praktyki użyteczności w pozycji zależności
"Przede wszystkim winieniem służyć Polakom.
Oczywiście rodzinie również".
Praktyki użyteczności w pozycji władzy
"Tak mnie trochę porzucili wszyscy "
Pozycja samotności
Model pozycji człowieka starego we wspólnocie: ciągłość i zmiana w ramach praktyk użyteczności

Rozdział 5. Etnografie: nowe praktyki kultury młodości
"...jak już oddałam syna do domu pomocy, to już miałam taką, po prostu, wolną rękę " Praktyki kultury czasu wolnego generowane przez habitus wtórny
"Nie znosiłam nigdy, nie mogłam wpaść w rutynę, bo wtedy już szukałam czegoś innego, trudniejszego". Praktyki  zaangażowania w obiekt generowane przez metanawyk
Kultura młodości: metanawyk jako źródło praktyk

Rozdział 6. Między habitusem a metanawykiem: przebieg życia świadków przejścia modernizacyjnego
Przebieg życia świadków przejścia modernizacyjnego i pokolenia postępu
Zobowiązanie i identyfikacja. Konkurencyjne modele związania z tym, co społeczne?
Dalsze kierunki badań

Bibliografia

Indeks nazwisk


264 strony, Format: 14.5x21.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022