Dialektyczna terapia behawioralna nastolatków z tendencjami samobójczymi
Podręcznik opisuje zmodyfikowane techniki dialektycznej terapii behawioralnej o
udokumentowanej skuteczności w leczeniu nastolatków mających wiele problemów
psychicznych, w tym narażonych na najwyższe ryzyko zachowań samobójczych i
samouszkadzających. Autorzy – doświadczeni klinicyści – przedstawiają przesłanki
konceptualne i empiryczne terapii oraz krok po kroku wyjaśniają cały jej proces.
Początkowe rozdziały opisują kluczowe czynniki ryzyka związane z występowaniem
zachowań samobójczych wśród młodzieży oraz zawierają przegląd literatury fachowej.
Następnie przedstawiony jest zarys dialektycznej terapii behawioralnej ze szczególnym
uwzględnieniem sposobów adaptowania jej dla celów leczenia nastolatków. Książka wyjaśnia,
co, dlaczego i jak należy poddać ocenie w przypadku nastolatków cierpiących na silną
dysregulację emocjonalną, aby zaplanować właściwe leczenie, zaangażować w nie
pacjenta oraz skutecznie wdrażać starannie ustrukturyzowane interwencje terapii
indywidualnej, rodzinnej i grupowej. Wskazówki obejmujące całość problematyki – od
diagnozy po zakończenie leczenia – przeplatane są przykładami dotyczącymi pacjentów
oraz fragmentami rozmów.
Książka daje terapeutom niezwykle wartościowe narzędzia do pracy klinicznej z
nastolatkami oraz z ich rodzinami. Powinna zagościć na biurkach wszystkich specjalistów
związanych z opieką psychiatryczną: psychologów klinicznych, psychiatrów oraz
pracowników socjalnych.
Jest to książka wybitna. Stanowi ogromny wkład w zapobieganie
samobójstwom wśród nastolatków. Szczegółowo informuje klinicystów, jak stosować
ten skuteczny rodzaj leczenia psychospołecznego, pracując z nastolatkami, u których na
początku leczenia występują specyficzne czynniki ryzyka. Została napisana przez
pionierów dialektycznej terapii behawioralnej. Jest obowiązkową lekturą dla każdego
specjalisty zajmującego się zdrowiem psychicznym, niezależnie od doświadczenia i
wyszkolenia.
Cynthia R. Pfeffer, MD, Department of Psychiatry,
Weill Medical College, Cornell University
Alec L. Miller, PsyD jest profesorem psychiatrii i nauk
behawioralnych. Kieruje sekcją psychologii dzieci i nastolatków, jest dyrektorem
programu leczenia depresji i zachowań samobójczych u nastolatków oraz dyrektorem opieki
psychiatrycznej w ramach programu zdrowotnego dla szkół PS 8 School-Based Health
Program.
Jill H. Rathus, PhD jest profesorem psychologii, założycielką i
dyrektorem programu dialektycznej terapii behawioralnej oraz dyrektorem jednostki zajmującej
się przemocą w rodzinie.
Marsha M. Linehan, PhD jest profesorem psychologii oraz wykładowcą
psychiatrii i nauk behawioralnych w University of Washington, Seattle, gdzie pracuje także
jako dyrektor kliniki badań behawioralnych i terapii behawioralnej.
Wstęp
Rozdział 1
Zachowania samobójcze u nastolatków. Kto jest najbardziej narażony na ryzyko?
Rozdział 2
Co wiemy o skutecznych rodzajach terapii nastolatków z tendencjami samobójczymi
Rozdział 3
Dialektyczna terapia behawioralna – fazy terapii, jej pierwszorzędowe cele oraz
strategie
Rozdział 4
Struktura programu leczenia w dialektycznej terapii behawioralnej – funkcje i
metody
Rozdział 5
Dylematy dialektyczne dla nastolatków – praca nad drugorzędowymi celami
leczenia
Rozdział 6
Ocena diagnostyczna nastolatka – ryzyko samobójstwa, diagnoza zaplanowanie
interwencji
Rozdział 7
Zaznajamianie nastolatków i ich rodzin z terapią oraz współpraca w leczeniu
Rozdział 8
Terapia indywidualna nastolatków
Rozdział 9
Włączanie członków rodziny w proces leczenia
Rozdział 10
Trening umiejętności dla nastolatków
Rozdział 11
Ocena postępów leczenia, prowadzenie tzw. grupy absolwentów oraz zakończenie
leczenia
Rozdział 12
Problemy związane z realizacją programu leczenia
Aneks A
Ćwiczenia dla nastolatków rozwijające uważność
Aneks B
Moduł „podążania środkową ścieżką” –wykład i punkty do dyskusji
Aneks C
Arkusze do modułu „podążania środkową ścieżką”
Bibliografia
428 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka