Firma jako CAŁOŚĆ
Porządkowanie chaosu korporacyjnego/Corporate Global Thinking
Chaos, chaos, wszędzie chaos. Fabryka nie nadąża z produkcją, ponieważ zamówienia
docierają do niej zbyt późno. Kontrahent otrzymuje nie ten towar, który kupił, albo
owszem - ten, tyle że w zbyt małej/zbyt dużej ilości. Faktury kupujący nie dostaje
wcale, gdyż zawalona papierami księgowość zapomniała ją wystawić. Dział obsługi
klienta gęsto się tłumaczy, szuka winnych, ale nie znajduje, bo w tym samym czasie
wściekli handlowcy okupują biurko dyrektora marketingu - przekrzykując się nawzajem,
narzekają na marketingowców i pytają: "Gdzie druki reklamowe? Gdzie
gadżety?". "Nie ma - broni swoich ludzi dyrektor marketingu. - Nie ma, bo nie
złożyliście na czas zapotrzebowania. Zresztą, i tak nigdy nie odbieracie materiałów
z magazynu". Zamieszanie, nerwy, bałagan. Stan naturalny w większości dużych
przedsiębiorstw.
Krótkowzroczność, daleko posunięta specjalizacja, ściśle określony zakres
obowiązków na każdym stanowisku wyłączają w umysłach pracowników tzw.
świadomość biznesową. Tracą oni zdolność ustalania priorytetów i postrzegania
swojej pracy szerzej, z punktu widzenia skuteczności firmy. Tymczasem nawet pojedyncza
nietrafnie podjęta decyzja w jednym dziale skutkować może obniżeniem efektywności
całego korporacyjnego mechanizmu. Jak to zmienić? Jak wyrwać przedsiębiorstwo z
chaosu?
Po pierwsze, trzeba zrozumieć, że ludzie są tylko ludźmi i zawsze będą stawiać
własny interes nad interes kolegi z innego działu. Po drugie, sprzęgnąć interes
pracownika z interesem przedsiębiorstwa. Proste? Nie, raczej trudne. Wykonalne? Jak
najbardziej, jeśli będzie się działać krok po kroku, konsekwentnie eliminując
poukrywane po firmowych kątach problemy. Design Thinking to nie tylko metoda tworzenia
innowacji produktowych, ale też narzędzie pozwalające na sprawne zarządzanie
organizacją.
W książce znajdziesz odpowiedź na pytania:
Jak wykorzystać narzędzie desing thinking, aby w korporacji żyło się lepiej, a
zespół osiągał maksymalną efektywność?
Jak nauczyć się sprawnej komunikacji i współpracy?
Jak zwiększyć kreatywność zatrudnionych pracowników?
Jak w dobie rynku pracy pracownika pozyskać i utrzymać najlepszych specjalistów,
a także zwiększyć lojalność już zatrudnionych?
Jak zmniejszyć wydatki marketingowe już na etapie projektowania produktów i usług?
Jak pracować w organizacji, wdrażając sposób pracy Design Thinking oparty na
empatii?
Łukasz Kuciński — właściciel firmy szkoleniowej Biznes Plus oraz
Prezes Zarządu AMS PRESTIGE – Akademia Menedżera Sprzedaży. Posiada wieloletnie doświadczenie
zawodowe na stanowiskach kierowniczych w firmach o zróżnicowanym profilu działania. Do
2011 roku Dyrektor Działu Nauczania Języków Obcych w Wydawnictwach Szkolnych i
Pedagogicznych. Współtwórca koncepcji CGT (Corporate Global Thinking) — metody
kreatywnego rozwiązywania problemów w przedsiębiorstwach. Specjalizuje się w
prowadzeniu szkoleń z zakresu zarządzania, sprzedaży, marketingu, ze szczególnym uwzględnieniem
efektywnych strategii komunikacyjnych opartych na analizie osobowości zawodowej,
innowacji w zarządzaniu oraz marketingu 4.0. Twórca autorskiego programu studiów
podyplomowych na kierunku Akademia Menedżera Sprzedaży w Wyższej Szkole Bankowej w
Toruniu i w Bydgoszczy, Społecznej Akademii Nauk w Łodzi, wykładowca oraz koordynator
bloku Marketing i Sprzedaż na Studiach MBA w Wyższej Szkole Bankowej w Bydgoszczy i
Toruniu/Franklin University Columbus/Ohio. Członek Komisji Sędziowskiej w prestiżowym
konkursie PNSA (Polish National Sales Awards) dla wszystkich osób związanych zawodowo ze
sprzedażą i zarządzaniem sprzedażą. Organizator wielu konferencji na temat sprzedaży
i przedsiębiorczości w ramach programu Łódź Przedsiębiorcza oraz Kujawy Przedsiębiorcze.
Prelegent i mówca na ogólnopolskich konferencjach z cyklu Nowoczesne Techniki Sprzedaży.
Autoryzowany partner systemu wspomagającego Zarządzanie Zasobami Ludzkimi — Badania
Facet5 do diagnozowania osobowości zawodowej. Autor bloga o sprzedaży, zarządzaniu i
marketingu oraz wielu publikacji na temat zarządzania.
Dagmara Mielczarek — absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu
Łódzkiego kierunek Zarządzanie i Marketing. Ekspert w dziedzinie marketingu, sprzedaży,
zarządzania zasobami ludzkimi oraz metodologii Design Thinking . Przez 12 lat tworzyła
strategie marketingowe dla firm z sektora MŚP oraz zarządzała zespołami sprzedażowymi.
Jest współtwórcą i prowadzącą Akademii E-commerce dla przedsiębiorców z zakresu
narzędzi e-marketingu. Obecnie właściciel firmy Design Thinking Centre. Koordynuje i
realizuje złożone projekty wykorzystujące Design Thinking jako narzędzie w obszarze
budowania przewagi konkurencyjnej, innowacji, restrukturyzacji, sprzedaży, marketingu,
komunikacji, rekrutacji i rozwoju kompetencji pracowników na różnych szczeblach.
Doradza przedsiębiorcom w zakresie tworzenia strategii, kampanii reklamowych, zarządzania
zasobami ludzkimi oraz metod minimalizacji kosztów i ograniczenia ryzyka. Zarządza złożonymi
projektami z zakresu budowania marki miejsca, produktu oraz projektowania przestrzeni. Często
sięga przy tym po niekonwencjonalne metody oparte między innymi na konsultacjach społecznych.
Wykładowca w Wyższej Szkole Bankowej oraz Społecznej Akademii Nauk, gdzie prowadzi zajęcia
praktyczne dla menedżerów z wykorzystania Design Thinking w działach sprzedaży i
marketingu.
Rozdział 1. Wstęp (7)
Rozdział 2. Na początku był chaos (11)
- 2.1. Wieńczysława zderzenie z korpo (12)
- 2.2. Skąd się bierze bałagan (16)
- 2.3. Patologie korporacyjne (21)
- 2.4. Inne objawy patologicznego chaosu (35)
- 2.5. Poziomy funkcjonowania firmy (50)
- 2.6. Chaos a zadowolenie pracowników (53)
- 2.7. Straty i korzyści wynikające z chaosu (56)
Rozdział 3. Struktura firmy i jej wpływ na pracę (65)
- 3.1. Wieńczysław walczy o swoje (66)
- 3.2. Co to jest struktura (70)
- 3.3. Zasady tworzenia struktury organizacyjnej (83)
- 3.4. Typy struktury organizacyjnej (86)
- 3.5. Ogarnianie kuwety, czyli jak radzić sobie z systemem (101)
- 3.6. Chłopcy do bicia (103)
- 3.7. Jak ujarzmić system (110)
- 3.8. Apdejting (114)
- 3.9. Restrukturyzacja a motywacja zespołu (120)
- 3.10. Bezpieczne zmiany struktury (125)
- 3.11. Optymalizacja struktury organizacyjnej (128)
- 3.12. Zmiana struktury firmy a porządki w garażu (137)
Rozdział 4. Przegląd zasobów (141)
- 4.1. Wieńczysław buduje zespół (142)
- 4.2. Śpieszmy się kochać pracowników - tak szybko odchodzą (149)
- 4.3. Fakty i mity o pracownikach (153)
- 4.4. Jak skutecznie rekrutować (163)
- 4.5. Efektywność pracowników i co z tego wynika (178)
- 4.6. Źródła wydajności pracy (186)
- 4.7. Wyścig szczurów a wyniki finansowe przedsiębiorstwa (188)
Rozdział 5. Starcie żywiołów w zarządzaniu przedsiębiorstwem (201)
- 5.1. Wieńczysław nie lubi Bibliotekarza (202)
- 5.2. Skąd się bierze zarząd (208)
- 5.3. Cele członków zarządu a funkcjonowanie przedsiębiorstwa (212)
Rozdział 6. Strategia CGT - skąd się wzięła (221)
- 6.1. Wieńczysław kreuje (222)
- 6.2. Początki CGT - Corporate Global Thinking (228)
- 6.3. Definicja CGT - Corporate Global Thinking (241)
- 6.4. Obszary stosowania Corporate Global Thinking (244)
Rozdział 7. Kompleksowe badanie przedsiębiorstwa (249)
- 7.1. Wieńczysław jest chory (250)
- 7.2. Etap I Corporate Global Thinking - etap badawczy (256)
Rozdział 8. Najlepszym przewidywaniem przyszłości jest jej tworzenie (275)
- 8.1. Wieńczysław traci budżet i co z tego wynika (276)
- 8.2. Etap II Corporate Global Thinking - etap twórczy (281)
- 8.3. Szkolenia i działania przygotowujące do wdrożeń (340)
- 8.4. Badanie osobowości zawodowej pracowników (348)
- 8.5. Pięć żywiołów w zarządzaniu zespołem (356)
- 8.6. TeamScape - efektywny zespół (361)
Rozdział 9. Porządkowanie chaosu (367)
- 9.1. Wieńczysław wyjeżdża w podróż (368)
- 9.2. Etap III Corporate Global Thinking - etap wdrożeniowy (372)
- 9.3. Zarządzanie ryzykiem (382)
- 9.4. Budowanie grup projektowych (386)
- 9.5. Model TOTE - wdrażaj, kontroluj, poprawiaj (389)
- 9.6. Siła nawyku we wdrażaniu zmian (391)
- 9.7. Narzędziowy minimalizm w działaniach wdrożeniowych (399)
Rozdział 10. Zakończenie i wnioski końcowe (405)
- 10.1. Wieńczysław zdobywa szacunek i uznanie (406)
- 10.2. Burz, niszcz, zmieniaj... i porządkuj (412)
- 10.3. Porządkowanie korporacyjnego chaosu. Co jeszcze warto wiedzieć (419)
424 strony, oprawa miękka