wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 42.00 39,90   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

MŁODZI I WYKSZTAŁCENI W PROCESIE PRZEMIAN POLSKIEJ WSI


MATYSIAK I.

wydawnictwo: SCHOLAR, 2019, wydanie I

cena netto: 42.00 Twoja cena  39,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Młodzi i wykształceni w procesie przemian polskiej wsi


Autorka koncentruje się na specyficznej i dotychczas w niewielkim stopniu badanej grupie mieszkańców wsi – młodych ludziach z wyższym wykształceniem. Poszukuje odpowiedzi na pytanie, jaką rolę odgrywają oni w społecznościach, w których żyją. Sprawdza, kim są, dlaczego zdecydowali się na życie na wsi i co z tego wynika. Podjęta problematyka ma istotne znaczenie dla przyszłości polskiej wsi. Książka została oparta na różnorodnym, ilościowym i jakościowym materiale empirycznym, zebranym przez autorkę. Jej ramy teoretyczne wyznacza teoria kapitału kulturowego Pierre’a Bourdieu oraz obszerna analiza dynamicznych przemian, jakie współcześnie przechodzi polska wieś.


Ilona Matysiak – socjolożka, uzyskała stopień doktora w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Adiunkt w Katedrze Socjologii Zmiany Społecznej w Instytucie Filozofii i Socjologii Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej oraz stała współpracowniczka Ośrodka Badań nad Społecznymi Problemami Płci w Instytucie Studiów Społecznych im. Profesora Roberta B. Zajonca UW. Jej zainteresowania naukowe obejmują problematykę kapitału społecznego, zmian demograficznych oraz ról społecznych kobiet i mężczyzn w wiejskich społecznościach lokalnych, a także mniejszości narodowych i etnicznych oraz szkolnictwa wyższego. Stypendystka Fulbrighta i autorka książki pt. „Rola sołtysów we współczesnych społecznościach wiejskich. Płeć jako czynnik różnicujący”. Publikowała m.in. w: Gender, Place and Culture: A Journal of Feminist Geography, Wieś i Rolnictwo, Nationalities Papers: The Journal of Nationalism and Ethnicity.


Wprowadzenie                       .      9

1. Charakterystyka współczesnych przemian obszarów wiejskich w Polsce a kapitał kulturowy mieszkańców wsi            13
1.1. Obszary wiejskie w Polsce i ich specyfika          .     15
1.1.1. Dezagraryzacja wsi                .      18
1.1.2. Poprawa jakości życia na wsi                 22
1.1.3. Mobilność przestrzenna miasto–wieś        .      24
1.1.4. Zmiany kapitału społecznego na obszarach wiejskich  .      28
1.2. Kapitał kulturowy na obszarach wiejskich – młodzi mieszkańcy wsi z wyższym wykształceniem             .      30
1.2.1. Kapitał kulturowy a środowiska wiejskie przed 1989 rokiem                .      33
1.2.2. Kapitał kulturowy a środowiska wiejskie po 1989 roku .     37
1.2.3. Znaczenie kapitału kulturowego w kontekście współczesnych przemian na wsi           .     42
1.3. Motywacje do życia na wsi – przegląd literatury            46
1.3.1. Motywacje o charakterze ekonomicznym            46
1.3.2. Motywacje o charakterze społecznym (sieci społeczne)       47
1.3.3. Przywiązanie do miejsca              .      48
1.3.4. Sielankowe wyobrażenia wiejskości (rural idyll)    .      49
1.3.5. Typologie młodych mieszkańców wsi        .      51
1.4. Podsumowanie                    .      52

2. Metodologia badań własnych               .      55
2.1. Pytania badawcze i hipotezy               .      55
2.2. Założenia badania, źródła danych i metodologia analiz    .      59
2.2.1. Badanie sondażowe                    60
2.2.2. Wielokrotne studium przypadku               63
2.2.3. Sposób prezentacji wyników badania własnego          68

3. Społeczno-demograficzna charakterystyka badanych          69
3.1. Płeć, wiek i wykształcenie                .      69
3.2. Miejsce pochodzenia badanych              .      70
3.3. Sytuacja rodzinna badanych               .      73
3.3.1. Stan cywilny badanych                   73
3.3.2. Poziom wykształcenia współmałżonków/partnerów        75
3.3.3. Dzieci badanych                 .      76
3.3.4. Charakterystyka gospodarstwa domowego      .      78
3.4. Kapitał kulturowy w rodzinach badanych          .     82
3.5. Podsumowanie                    .      88

4. Wybory edukacyjne młodych mieszkańców wsi            91
4.1. Uczelnie i kierunki – charakterystyka ilościowa            92
4.1.1. Preferowane typy uczelni                  92
4.1.2. Kierunki studiów                     96
4.2. Motywacje do podjęcia studiów wyższych          .     98
4.2.1. Studia jako konieczność w dzisiejszych czasach          98
4.2.2. Motywacje związane z rynkiem pracy        .      99
4.2.3. Wpływ rodziców                     100
4.2.4. Wpływ innych osób                    104
4.2.5. Chęć kształcenia się i zdobywania doświadczeń    .      105
4.3. Wybór kierunku studiów                .      106
4.3.1. Aspiracje i plany zawodowe                 106
4.3.2. Zainteresowania                 .      108
4.3.3. Wpływ rodziny i innych osób            .     109
4.3.4. Moda, przypadkowe wybory            .     110
4.4. Wybór uczelni                    .      111
4.4.1. Lokalizacja uczelni                .      112
4.4.2. „Przetarty szlak”                 .      113
4.4.3. Prestiż uczelni                  . 114
4.4.4. Inne czynniki wyboru uczelni            .     115
4.5. Wybór uczelni i kierunku studiów a kapitał kulturowy rodziny 116
4.6. Ocena ukończonych studiów                   120
4.6.1. Pozytywne oceny ukończonych studiów       .      120
4.6.2. Negatywne oceny ukończonych studiów . 122
4.6.3. Umiarkowanie zadowoleni             .      125
4.7. Life Long Learning? Dokształcanie się i plany edukacyjne na przyszłość                     .      125
4.7.1. Dokształcanie się przez badanych               126
4.7.2. Plany edukacyjne badanych                 128
4.8. Podsumowanie                    .      130

5. Motywacje badanych do życia na wsi                 133
5.1. Charakterystyka motywacji badanych do życia na wsi          134
5.1.1. Charakterystyka motywacji – wyniki badania ilościowego 134
5.1.2. Przywiązanie do miejscowości            . 137
5.1.3. Więzi społeczne w rodzinnej miejscowości      .      140
5.1.4. Przyczyny ekonomiczne              .      141
5.1.5. W poszukiwaniu wiejskiej idylli           .     143
5.2. Korzyści i koszty wynikające z mieszkania na wsi      .      144
5.2.1. Zalety mieszkania na wsi                  144
5.2.2. Wady mieszkania na wsi              .      147
5.3. Ocena aktualnego miejsca zamieszkania               148
5.3.1. Charakterystyka wsi, w których mieszkają badani         149
5.3.2. Zalety wsi, w której mieszkają badani        .      152
5.3.3. Najważniejsze problemy w miejscowości            154
5.3.4. Czego najbardziej brakuje w miejscowościach badanych .     157
5.4. Miejsce zamieszkania w przyszłości – plany badanych          160
5.5. Czynniki planów badanych dotyczących miejsca zamieszkania w przyszłości – analiza regresji             .      166
5.6. Motywacje badanych do życia na wsi – próba typologii         171
5.6.1. Zorientowani na partnera                  173
5.6.2. Zorientowani na społeczność lokalną        .      174
5.6.3. Zorientowani na pracę                   175
5.7. Podsumowanie                    .      176

6. Praca zawodowa młodych mieszkańców wsi         .     177
6.1. Charakterystyka pracy zawodowej badanych        .      178
6.1.1. Sektory, branże i typy stanowisk           .     178
6.1.2. Dojazdy do pracy                     185
6.1.3. Wymiar czasu pracy badanych                187
6.1.4. Ocena obecnej pracy – korzyści i koszty       .      188
6.2. Praca na własny rachunek – badani prowadzący działalność gospodarczą                     .      191
6.2.1. Charakterystyka działalności gospodarczej badanych  .      192
6.2.2. Okoliczności uruchomienia działalności gospodarczej       194
6.2.3. Własny biznes – doświadczenia badanych z przeszłości       196
6.3. Praca w gospodarstwie rolnym              .      198
6.3.1. Charakterystyka gospodarstw rolnych, w których pracują badani                         198
6.3.2. Gospodarstwo rolne jako dodatkowe miejsce pracy        201
6.3.3. Rolnicy i rolniczki „na papierze”               202
6.4. Dodatkowe źródła dochodu w rodzinie i doświadczenia pracy za granicą                      .      203
6.4.1. Praca dodatkowa                     203
6.4.2. Praca zawodowa współmałżonków/partnerów          205
6.4.3. Praca za granicą                 .      208
6.5. Kierunek wykształcenia a praca zawodowa              212
6.6. Plany zawodowe na przyszłość              .      216
6.7. Kontekst lokalny a praca zawodowa badanych       .      218
6.8. Podsumowanie                    .      221

7. Zaangażowanie badanych na rzecz społeczności lokalnej    .     223
7.1. Kontekst lokalny – aktywność społeczna w miejscowościach zamieszkałych przez badanych             .      224
7.1.1. Lokalne organizacje społeczne                224
7.1.2. Lokalni liderzy i liderki               226
7.1.3. Aktywność społeczna mieszkańców wsi       .      228
7.2. Zaangażowanie społeczne badanych            .     230
7.2.1. Kapitał społeczny – zaufanie i normy współpracy         230
7.2.2. Aktywność badanych w organizacjach             241
7.2.3. Inicjowanie przedsięwzięć na rzecz społeczności lokalnej 247
7.2.4. Zaangażowanie w lokalne inicjatywy innych osób   .      252
7.3. Zaangażowanie badanych w lokalne sprawy publiczne    .      254
7.3.1. Zainteresowanie lokalnymi sprawami publicznymi   .      255
7.3.2. Zaangażowanie w samorząd lokalny              260
7.4. Czynniki zaangażowania społecznego badanych            265
7.4.1. Rodzinne tradycje zaangażowania społecznego    .      265
7.4.2. Czynniki zaangażowania społecznego badanych – analiza regresji                         270
7.4.3. Zaangażowanie w sprawy wsi – plany na przyszłość        275
7.5. Zaangażowanie badanych na rzecz społeczności lokalnej – próba typologii                           277
7.5.1. Aktywni incydentalnie lub potencjalnie       .      279
7.5.2. Nieaktywni                       279
7.5.3. Lokalni aktywiści                     280
7.6. Podsumowanie                    .      281

Wnioski                            285
Bibliografia                            293
Indeks nazwisk                           309


312 stron, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022