|
CYBERHEJT WOBEC PRACOWNIKÓW A WIZERUNEK ORGANIZACJI
LIPKA A. KRÓL M. WASZCZAK S. WINNICKA-WEJS A. wydawnictwo: CEDEWU, 2019, wydanie IIcena netto: 53.20 Twoja cena 50,54 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Cyberhejt wobec pracowników a wizerunek organizacji
(daw. Cyberdyskredytacja pracowników przez klientów - uwarunkowania, formy,
implikacje)
„Podjęty problem ma dwojakiego charakteru znaczenie. Z jednej
strony stricte indywidualny: kompletne jego skutki ujawniają się wyłącznie w sferze
jednostkowej. Z drugiej zaś strony - poprzez ten wątek indywidualny - wpływa na
kondycję organizacji, obniżając wartość pozostającego w jego gestii kapitału
ludzkiego. Wywołuje to dalsze konsekwencje - w funkcjonowaniu organizacji na rynku, jej
konkurencyjnej pozycji, jej wizerunku i empoloyer brandzie. (...)
Przedstawiona do recenzji książka ma szereg walorów stanowiących o jej wartości. Z
punktu widzenia poznawczego prezentuje rozwijające się zjawisko dyskredytowania
pracowników organizacji z wykorzystaniem mediów internetowych. Istniejąca na ten temat
literatura, szczególnie wziąwszy pod uwagę perspektywę nauk o zarządzaniu jest
zdecydowanie uboga, a wobec skutków jakie tak wyrażana agresja przynosi - nie pozwala na
skuteczne jej ograniczenie. Tu Autorzy mają ogromną zasługę w przybliżeniu i
wyjaśnieniu omawianego zjawiska. Z punktu widzenia metodologicznego w książce
zaprezentowano sposób badania relacji pomiędzy atakami cyberdyskredytacyjnymi a pozycją
konkurencyjną organizacji. W warstwie praktycznej - zawarte w książce propozycje
pozwalają na wybór instrumentów oddziaływania (zmniejszenie lub eliminowanie) na
zakres natężenia agresji, tym samym poprawiając dobrostan organizacji. Atutem pracy
jest przystępnie napisana treść: bogactwo zagadnień, próby ich porządkowana,
terminologia zupełnie różnych dyscyplin naukowych (psychologia, zarządzanie,
socjologia) stanowiły bowiem realne wyzwanie. (...)
Bez wątpienia mogę powiedzieć, że monografia stanowi kompendium wiedzy o
cyberdyskredytacji pracowników traktowanych jako kapitał współczesnych organizacji.
Kompendium o charakterze nowatorskim z zamiarem usatysfakcjonowania czytelnika
poszukującego wiedzy i/lub rozwiązań praktycznych w omawianym zakresie".
Z recenzji dr hab. Alicji Miś, prof. UEK
Wstęp - Anna Lipka 9
Rozdział 1
Istota (cyber)dyskredytacji - Stanisław Waszczak 13
1.1. Dyskredytacja a krytyka i krytykanctwo 13
1.2. Psychologiczne uwarunkowania dyskredytacji pracowników 18
1.2.1. Emocje i agresja w relacjach międzyludzkich 18
1.2.2. Agresja językowa - mowa nienawiści i hejtu 25
1.3. (Cyber)dyskredytacja pracowników przez klientów na tle wybranych dysfunkcji w środowisku
pracy 27
1.4. Podsumowanie 31
Rozdział 2
Pozapsychologiczne uwarunkowania (cyber)dyskredytacji pracowników -
Alicja Winnicka-Wejs 33
2.1. Wykorzystywanie dyskredytacji w warunkach konkurowania 33
2.2. Dyskredytacja w przepisach prawnych 37
2.2.1. Zniesławienie i znieważenie jako środki wiodące ku dyskredytacji 37
2.2.2. Zniesławienie jako przestępstwo naruszające dobre imię 38
2.2.3. Znieważenie jako przestępstwo naruszające godność osobistą 41
2.2.4. Zniesławienie a znieważenie - różnice i podobieństwa w zakresie zastosowania,
przesłanek oraz sankcji 45
2.2.5. Naruszenie godności pracowników w stosunkach pracy 47
2.3. Kulturowe uwarunkowania dyskredytacji 49
2.4. Organizacyjne i techniczno-technologiczne uwarunkowania dyskredytacji 53
2.5. Środowisko zawodowe/branżowe a dyskredytacja 56
2.6. Powiązania pomiędzy uwarunkowaniami dyskredytacji 59
2.7. Podsumowanie 61
Rozdział 3
Formy cyberdyskredytacji pracowników (na przykładzie nauczycieli akademickich) -
Anna Lipka 65
3.1. Dezawuowanie tożsamości i autentyczności 65
3.1.1. Cyberdyskredytacja identyfikacyjna 65
3.1.2. Cyberdyskredytacja biograficzna 66
3.2. Podważanie osobistej pozycji i dorobku 67
3.2.1. Cyberdyskredytacja statusowa 67
3.2.2. Cyberdyskredytacja tezauryczna 69
3.3. Podważanie kwalifikacji i predyspozycji 71
3.3.1. Cyberdyskredytacja poznawcza 71
3.3.2. Cyberdyskredytacja dziedzinowa 72
3.3.3. Cyberdyskredytacja zawodowa 73
3.4. Dyskontowanie lub sugerowanie niekorzystnego wrażenia 75
3.4.1. Cyberdyskredytacja impresyjno-emocjonalna 75
3.4.2. Dyskredytacja estetyczna 76
3.4.3. Cyberdyskredytacja komunikacyjna 78
3.4.4. Cyberdyskredytacja charakterologiczna 81
3.4.5. Dyskredytacja psychiatryczna 84
3.5. Zachęta do izolacji i ostracyzmu 86
3.5.1. Cyberdyskredytacja alienacyjna 86
3.5.2. Cyberdyskredytacja socjometryczna 87
3.5.3. Cyberdyskredytacja „towarzyska" 87
3.5.4. Cyberdyskredytacja obyczajowa 88
3.6. Przypisywanie niechlubnych postaw 89
3.6.1. Cyberdyskredytacja wulgarnoekonomiczna 89
3.6.2. Cyberdyskredytacja ideowa 89
3.6.3. Cyberdyskredytacja moralna 90
3.7. Cyberdyskredytacja represywna 92
3.7.1. Cyberdyskredytacja pruderyjna 92
3.7.2. Cyberdyskredytacja prawna lub pseudoprawna 93
3.7.3. Dyskredytacja integrystyczna 93
3.8. Podsumowanie 94
Rozdział 4
Psychospołeczne skutki (cyber)dyskredytacji oraz możliwości ich ograniczania -
Stanisław Waszczak 95
4.1. Postawy wobec dyskredytacji 95
4.2. Wpływ dyskredytacji na poziom etyczny organizacji 99
4.3. Rodzaje skutków psychologicznych dla dyskredytującego i dyskredytowanego 102
4.4. Cyberdyskredytacja - prewencja i interwencja 106
4.5. Podsumowanie 110
Rozdział 5
(Cyber)dyskredytacja pracowników a wartość kapitału ludzkiego organizacji -
Anna Lipka 111
5.1. Formy (cyber)dyskredytacji a deprecjacja poszczególnych składowych kapitału
ludzkiego 111
5.2. (Cyber)dyskredytacja a wycena indywidualnego kapitału ludzkiego za pomocą metod
kosztowych, dochodowych i alternatywnych 114
5.3. (Cyber)dyskredytacja a ryzyko personalne 116
5.3.1. Rodzaje ryzyka personalnego na tle (cyber)dyskredytacji. Pomiar oraz
minimalizowanie ryzyka specyficznego i niespecyficznego 116
5.3.2. (Cyber)dyskredytacja a ryzyko wizerunkowe i ryzyko innowacyjnego zarządzania
kapitałem ludzkim 118
5.3.3. Strategiczny wymiar oddziaływania na ryzyko (cyber)dyskredytacji 122
5.3.4. Prewencja wystąpienia oraz zmniejszanie skutków (cyber)dyskredytacji poprzez
koszty jakości 123
5.5. Podsumowanie 124
Rozdział 6
Cyberdyskredytacja wykładowców w uczelniach o różnej pozycji w rankingu szkół
wyższych - Małgorzata Król 125
6.1. Dobór materiału badawczego i metodyka badawcza 125
6.2. Różnice w formach dyskredytacji w organizacjach o różnej pozycji rankingowej 128
6.3. Różnice w nasileniu dyskredytacji a pozycja rankingowa organizacji 132
6.4. Podsumowanie 140
Rozdział 7
Znajomość form cyberdyskredytacji oraz percepcja narzędzi jej niwelowania -
Małgorzata Król 143
7.1. Opis narzędzia i próby badawczej 143
7.2. Identyfikacja zachowań posiadających znamiona działań dyskredytujących według
respondentów 152
7.3. Przykładowe narzędzia zapobiegania dyskredytacji i ocena ich skuteczności przez
respondentów 157
7.4. Aktywność respondentów w zakresie wyrażania opinii o pracownikach w Internecie
160
7.5. Podsumowanie 163
Zakończenie - Anna Lipka 165
Bibliografia 169
Spis tabel 179
Spis wykresów i rysunków 181
182 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|