wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

OCHRONA PRAW I WOLNOŚCI SYSTEM INSTYTUCJONALNY W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ


ZALEŚNY J. LASKOWSKA M. OLSZÓWKA M. KRUK M. GODLEWSKI M. JAROSZ M.

wydawnictwo: DIFIN, 2019, wydanie I

cena netto: 123.70 Twoja cena  117,52 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ochrona praw i wolności system instytucjonalny w Rzeczypospolitej Polskiej


Książka jest monografią poświęconą opisowi i analizie funkcjonowania szeroko rozumianego systemu kontroli, ochrony prawa i praworządności, realizowanego przez organy państwowe RP i europejskie instytucje organizacji międzynarodowych – Unii Europejskiej i Rady Europy, których Polska jest członkiem.

Na analizowany w monografii system składa się polski wymiar sprawiedliwości – wszystkie polskie sądy (sądy powszechne, wojskowe, administracyjne i Sąd Najwyższy), polskie trybunały – Trybunał Konstytucyjny i Trybunał Stanu, Krajowa Rada Sądownictwa, prokuratura, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Najwyższa Izba Kontroli, Rzecznik Praw Obywatelskich i Rzecznik Praw Dziecka, a także Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu i Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu, Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich i Europejska Komisja na Rzecz Demokracji, czyli tzw. Komisja Wenecka. Prezentacja tych instytucji obejmuje ich genezę i ewolucję, rolę ustrojową i kompetencje oraz procedury ich funkcjonowania, stanowiący ich podstawę stan prawny i jego dynamikę w dobie transformacji, zwłaszcza w ostatnich latach (do końca 2018 r.), a w odniesieniu do instytucji europejskich – ich rolę w ochronie traktatów wiążących Polskę, jak i przestrzegania praw i wolności obywateli polskich w wiążącym RP europejskim porządku prawnym. Analizy poszczególnych instytucji poprzedza rozdział wstępny poświęcony omówieniu katalogu chronionych praw i wolności jako podstawowych wartości konstytucyjnych oraz sposobu ich regulacji prawnej w Polsce, w przeszłości i w Konstytucji RP z 1997 r., polskich ustawach i aktach prawa międzynarodowego. Czytelnik znajdzie także ogólną charakterystykę obowiązującego w Polsce instytucjonalnego systemu ich przestrzegania i ochrony.

Monografia może stanowić cenną literaturę naukową, pomocną zarówno dla akademików w badaniach naukowych, jak i dla studentów prawa czy administracji w nauce prawa konstytucyjnego, dla prawników praktyków oraz dla wszystkich Czytelników zainteresowanych problematyką instytucjonalnej ochrony praw i wolności. Zespół autorski niniejszej monografii stanowią zarówno pracownicy naukowi polskich uczelni i placówek naukowych, jak i prawnicy, profesjonaliści w polskich i europejskich instytucjach ochrony prawa.


Od Autorów

Część I. Ochrona prawna - cele, przedmiot, formy

Rozdział 1. PRAWA I WOLNOŚCI PRZEDMIOTEM OCHRONY PRAWNEJ
1.1. Prawa i wolności
1.1.1. Uwagi wstępne
1.1.2. Problem praw i wolności w Polsce (PRL i transformacja)
1.1.3. Prawa człowieka
1.1.4. Europejski system ochrony praw i wolności
1.1.5. Nowe standardy
1.2. Prawa i wolności w Konstytucji RP z 1997 r.
1.2.1. Zasady ogólne
1.2.2. Katalog
1.3. System organów ochrony prawnej
1.3.1. Rozumienie instytucji ochrony prawnej i jej rodzaje
1.3.2. Ochrona prawna a priori i a posteriori
1.3.3. Organy ochrony prawnej
1.3.4. Systematyka organów ochrony prawnej
1.3.4.1. Organy rozstrzygające
1.3.4.2. Organy kontroli legalności
1.3.4.3. Organy pomocy prawnej
1.3.4.4. Międzynarodowe organy ochrony prawnej

Część II. Organy wymiaru sprawiedliwości

Rozdział 2. ORGANIZACJA I ZASADY WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI
2.1. Uwagi wprowadzające
2.1.1. Pozycja ustrojowa sądów w systemie organów władzy państwowej
2.1.2. Władza sądownicza a wymiar sprawiedliwości
2.2. Konstytucyjne prawo do sądu
2.2.1. Ogólna charakterystyka prawa do sądu
2.2.2. Rzetelny proces sądowy
2.2.3. Prawo do rozpatrzenia sprawy w rozsądnym terminie
2.2.3.1. Skarga na przewlekłość postępowania
2.2.4. Zasada dwuinstancyjności postępowania sądowego i zaskarżalności orzeczeń
2.3. Organizacja wymiaru sprawiedliwości
2.3.1. Rodzaje sądów
2.3.2. Sąd wyjątkowy i tryb doraźny
2.4. Zasada niezawisłości sędziowskiej
2.4.1. Istota niezawisłości
2.4.2. Gwarancje niezawisłości
2.5. Udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości (ławnicy)
2.5.1. Zakres i forma udziału
2.5.2. Kwalifikacje ławników
2.5.3. Wybór ławników

Rozdział 3. SĄDY POWSZECHNE
3.1. Uwagi wprowadzające
3.1.1. Podstawy prawne
3.1.2. Właściwość sądów
3.2. Struktura sądownictwa powszechnego
3.3. Organizacja wewnętrzna sądów
3.3.1. Wydziały
3.3.2. Wydziały sądu rejonowego
3.3.3. Wydziały sądu okręgowego
3.3.4. Wydziały sądu apelacyjnego
3.3.5. Regulamin urzędowania sądów powszechnych
3.4. Organy sądów
3.4.1. Struktura organów w sądach powszechnych
3.4.2. Prezes sądu
3.4.3. Kolegium sądu
3.4.4. Dyrektor sądu
3.5. Samorząd sędziowski
3.5.1. Zgromadzenie ogólne sędziów apelacji
3.5.2. Zgromadzenie ogólne sędziów okręgu
3.5.3. Zebranie sędziów danego sądu
3.6. Nadzór nad działalnością administracyjną sądów
3.7. Sędziowie
3.7.1. Kwalifikacje
3.7.2. Powołanie
3.7.3. Ustanie stosunku służbowego
3.7.4. Stan spoczynku
3.8. Prawa i obowiązki sędziego
3.9. Odpowiedzialność dyscyplinarna sędziów i asesorów sądowych
3.10. Aplikacja sędziowska
3.10.1. Model szkolenia przyszłych kadr sędziowskich
3.10.2. Kwalifikacje i nabór aplikantów
3.10.3. Organizacja i przebieg aplikacji
3.11. Asesorzy sądowi
3.11.1. Cel asesury
3.12. Referendarze sądowi
3.12.1 Istota instytucji
3.12.2. Kwalifikacje i zatrudnienie
3.13. Asystenci sędziów

Rozdział 4. SĄDY WOJSKOWE
4.1. Uwagi wstępne
4.2. Geneza i ewolucja sądownictwa wojskowego w Polsce
4.3. Podstawy prawne
4.4. Struktura sądownictwa wojskowego
4.5. Organy sądów wojskowych
4.6. Zgromadzenie Sędziów Sądów Wojskowych
4.7. Sędziowie
4.8. Odpowiedzialność dyscyplinarna
4.9. Udział czynnika społecznego
4.10. Właściwość sądów wojskowych

Rozdział 5. SĄD NAJWYŻSZY
5.1. Geneza i ewolucja Sądu Najwyższego
5.2. Podstawy prawne
5.3. Struktura wewnętrzna Sądu Najwyższego
5.3.1. Izby w SN
5.4. Organy Sądu Najwyższego
5.4.1. Rodzaje organów
5.4.2. Pierwszy Prezes SN
5.4.3. Prezesi SN
5.4.4. Zgromadzenie Ogólne Sędziów SN i zgromadzenie sędziów izby SN
5.4.5. Kolegium Sądu Najwyższego
5.5. Sędziowie Sądu Najwyższego
5.5.1. Kwalifikacje
5.5.2. Procedura powołania
5.5.3. Wygaśnięcie stosunku służbowego
5.5.4. Stan spoczynku
5.5.5. Ławnicy SN
5.6. Właściwość Sądu Najwyższego
5.6.1. Zadania
5.6.2. SN jako sąd kasacyjny
5.6.3. Skarga nadzwyczajna
5.6.4. Pytania prawne do SN
5.6.5. Abstrakcyjne pytania prawne do SN
5.6.6. Postępowanie przed SN

Rozdział 6. SĄDY ADMINISTRACYJNE
6.1. Powstanie i ewolucja sądownictwa administracyjnego w Polsce
6.2. Podstawy prawne
6.3. Zadania sądownictwa administracyjnego
6.4. Struktura sądownictwa administracyjnego w Polsce
6.4.1. Dwuszczeblowy system sądownictwa administarcyjnego
6.4.2. Właściwość WSA
6.4.3. Właściwość NSA
6.5. Struktura i organizacja wojewódzkich sądów administracyjnych
6.5.1. Skład i organy WSA
6.5.2. Prezes sądu
6.5.3. Zgromadzenie ogólne
6.5.4. Kolegium sądu
6.6. Struktura i organizacja Naczelnego Sądu Administracyjnego
6.6.1. Skład i organy NSA
6.6.2. Prezes NSA
6.6.3. Zgromadzenie Ogólne Sędziów NSA
6.6.4. Kolegium NSA
6.6.5. Struktura wewnętrzna NSA
6.7. Sędziowie sądów administracyjnych
6.7.1. Status sędziów sądów administracyjnych
6.7.2. Kwalifikacje do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego WSA
6.7.3. Kwalifikacje do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego NSA
6.8. Asesorzy sądowi
6.9. Pojęcie sprawy sądowoadministracyjnej
6.10. Swoiste zasady postępowania sądowoadministracyjnego
6.10.1 Zasada niezwiązania granicami skargi
6.10.2. Zasada orzekania według stanu obowiązującego w dacie podjęcia zaskarżonego aktu lub czynności
6.10.3. Zasada dwuinstancyjności

Rozdział 7. KRAJOWA RADA SĄDOWNICTWA
7.1. Wstęp
7.2. Geneza powołania Krajowej Rady Sądownictwa w Polsce
7.3. Europejska Sieć Krajowych Rad Sądownictwa
7.4. Pozycja Krajowej Rady Sądownictwa w systemie ustrojowym
7.5. Skład Krajowej Rady Sądownictwa - wybór członków i wygaśnięcie mandatu
7.6. Organy i tryb działania Krajowej Rady Sądownictwa
7.7. Kompetencje Krajowej Rady Sądownictwa

Część III. Trybunały

Rozdział 8. TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY
8.1. Geneza Trybunału Konstytucyjnego
8.1.1. Sądownictwo konstytucyjne w Europie
8.1.2. TK w Polsce
8.2. Trybunał Konstytucyjny w latach 1982-1997
8.2.1. Podstawy prawne
8.2.2. Model TK
8.2.3. Kadencja i powoływanie składu TK
8.2.4. Orzecznictwo
8.2.5. TK w okresie transformacji ustrojowej
8.3. Pod rządami Konstytucji RP z 1997 r.: koncepcja i podstawy prawne
8.3.1. Pozycja i charakter TK w nowej Konstytucji
8.3.2. Kryzys konstytucyjny
8.3.3. Podstawy prawne - retrospekcja
8.3.4. Podstawy prawne - stan aktualny
8.4. Organizacja Trybunału Konstytucyjnego
8.4.1. Skład i organy TK
8.5. Sędziowie Trybunału Konstytucyjnego
8.5.1. Wybór, kwalifikacje i status sędziów
8.6. Kompetencje Trybunału Konstytucyjnego
8.6.1. Zakres
8.6.2. Hierarchiczna kontrola norm
8.6.3. Skarga konstytucyjna
8.6.4. Pytanie prawne
8.6.5. Konstytucyjność celów lub działalności partii politycznych
8.6.6. Rozstrzyganie sporu kompetencyjnego
8.6.7. Stwierdzanie przeszkody w sprawowaniu urzędu Prezydenta RP
8.7. Postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym
8.7.1. Składy orzekające, wyłączenie sędziego, sędzia sprawozdawca
8.7.2. Uczestnicy postępowania
8.7.3. Inicjowanie postępowania
8.7.4. Zasada skargowości i pisemności
8.7.5. Rozprawy i posiedzenia
8.7.6. Orzeczenia
8.8. Kancelaria i służby prawne Trybunału Konstytucyjnego

Rozdział 9. TRYBUNAŁ STANU
9.1. Uwagi wprowadzające
9.2. Tradycje odpowiedzialności konstytucyjnej w Polsce
9.3. Podstawy prawne
9.4. Delikt konstytucyjny
9.4.1. Podmioty odpowiedzialności konstytucyjnej
9.4.2. Przedmiot odpowiedzialności konstytucyjnej - delikt konstytucyjny
9.5. Delikt karny
9.6. Charakter Trybunału Stanu
9.7. Skład Trybunału Stanu
9.7.1. Warunki wyboru członków
9.7.2. Niezawisłość
9.7.3. Gwarancje niezawisłości
9.8. Postępowanie w sprawie odpowiedzialności konstytucyjnej
9.8.1. Parlamentarne stadium postępowania
9.8.1.1. Wniosek wstępny
9.8.1.2. Postępowanie w Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej
9.8.1.3. Rozstrzygnięcie parlamentarne
9.8.2. Postępowanie przed TS
9.8.2.1. Przebieg postępowania przed TS
9.8.3. Postępowanie wykonawcze
9.9. Praktyka w III RP

Część IV. Organy kontroli przestrzegania prawa

Rozdział 10. PROKURATURA
10.1. Rys historyczny
10.2. Podstawy prawne
10.3. Charakter prawnoustrojowy
10.4. Zadania i czynności
10.4.1. Współudział w wymiarze sprawiedliwości
10.4.1.1. Ściganie przestępstw
10.4.1.2. Udział w postępowaniu sądowym
10.4.1.3. Współudział w nadzorze judykacyjnym SN
10.4.1.4. Udział w nadzorze penitencjarnym
10.4.2. Prokuratorska kontrola przestrzegania prawa (sensu stricto)
10.4.3. Badanie problematyki przestępczości oraz jej zwalczania i zapobiegania
10.5. Zasady organizacji i działania
10.5.1. Zasady organizacji
10.5.1.1. Jednolitość (niepodzielność)
10.5.1.2. Centralizm
10.5.1.3. Jednoosobowe kierownictwo
10.5.1.4. Hierarchiczne podporządkowanie
10.5.2. Zasady działania
10.5.2.1. Legalizm
10.5.2.2. Działanie z urzędu
10.5.2.3. Bezstronność
10.5.2.4. Współpraca z innymi organami władzy publicznej i organizacjami
10.5.2.5. Dewolucja
10.5.2.6. Substytucja
10.5.2.7. Indyferencja
10.5.2.8. Jednoosobowe wykonywanie czynności
10.6. Struktura prokuratury
10.6.1. Prokurator Generalny
10.6.2. Krajowa Rada Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym
10.6.3. Powszechne jednostki organizacyjne prokuratury
10.6.3.1. Prokuratura Krajowa
10.6.3.2. Prokuratura regionalna
10.6.3.3. Prokuratura okręgowa
10.6.3.4. Prokuratura rejonowa
10.6.4. Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
10.7. Status prawny prokuratora
10.7.1. Warunki powołania
10.7.1.1. Aplikacja
10.7.1.2. Asesura
10.7.2. Niezależność
10.7.3. Gwarancje niezależności
10.7.3.1. Godne zachowanie
10.7.3.2. Niepołączalność
10.7.3.3. Oświadczenie majątkowe
10.7.3.4. Apolityczność
10.7.3.5. Immunitet
10.7.3.6. Uposażenie
10.7.3.7. Nieusuwalność
10.7.3.8. Odpowiedzialność dyscyplinarna i służbowa
10.7.3.9. Stan spoczynku
10.8. Asystenci prokuratorów
10.9. Samorząd prokuratorski

Rozdział 11. NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI
11.1. Uwagi wprowadzające
11.2. Geneza i ewolucja
11.3. Najwyższa Izba Kontroli jako konstytucyjny organ państwa
11.3.1. Uwagi ogólne
11.3.2. Naczelny organ kontroli państwowej
11.3.3. Podległość Sejmowi
11.3.4. Kolegialność działania
11.4. Struktura i organizacja Najwyższej Izby Kontroli
11.4.1. Prezes NIK
11.4.2. Kolegium NIK
11.4.3. Pozostałe jednostki
11.5. Charakterystyka kontroli sprawowanej przez Najwyższą Izbę Kontroli
11.5.1. Uwagi ogólne
11.5.2. Podmioty objęte kontrolą państwową
11.5.3. Kryteria kontroli państwowej
11.6. Przebieg i skutki postępowania kontrolnego

Rozdział 12. KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI
12.1. Uwagi wprowadzające
12.2. Geneza i ewolucja
12.3. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako konstytucyjny organ państwa
12.4. Organizacja Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
12.4.1. Skład i tryb działania
12.4.2. Powoływanie członków KRRiT
12.4.3. Kadencja i odwoływanie członków KRRiT
12.4.4. Status członka KRRiT
12.4.5. Przewodniczący KRRiT
12.4.6. Odpowiedzialność konstytucyjna członków KRRiT
12.5. Zadania (funkcje) Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
12.6. Kompetencje prawotwórcze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

Rozdział 13. RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH
13.1. Uwagi wprowadzające
13.1.1. Geneza i istota instytucji ombudsmana
13.1.2. Geneza i ewolucja instytucji RPO w Polsce
13.1.3. Podstawy prawne
13.2. Funkcje i kompetencje Rzecznika Praw Obywatelskich
13.2.1. Działania RPO w sprawach indywidualnych
13.2.2. Działania RPO w sprawach generalnych
13.2.2.1. Działania RPO w zakresie tworzenia prawa
13.2.2.2. Działania RPO w zakresie stosowania prawa przez organy administracji publicznej
13.2.2.3. Udział RPO w postępowaniu sądowym
13.2.2.4. Działania RPO w zakresie kontroli konstytucyjności prawa
13.3. Informacja Rzecznika Praw Obywatelskich o działalności i stanie przestrzegania wolności i praw
13.4. Status ustrojowy Rzecznika Praw Obywatelskich
13.4.1. Warunki powołania
13.4.2. Niezawisłość i niezależność
13.4.3. Gwarancje niezawisłości
13.4.3.1. Nieodwoływalność
13.4.3.2. Odpowiedzialność RPO przed Sejmem
13.4.3.3. Niepołączalność
13.4.3.4. Apolityczność
13.4.3.5. Immunitet
13.5. Organizacja
13.6. Praktyka

Rozdział 14. RZECZNIK PRAW DZIECKA
14.1. Uwagi wprowadzające
14.1.1. Geneza instytucji RPD w Polsce
14.1.2. Podstawy prawne
14.2. Funkcje i kompetencje Rzecznika Praw Dziecka
14.2.1. Działania RPD w sprawach indywidualnych
14.2.2. Działania RPD w sprawach generalnych
14.3. Informacja Rzecznika Praw Dziecka o działalności i stanie przestrzegania praw dziecka
14.4. Status ustrojowy Rzecznika Praw Dziecka
14.4.1. Warunki powołania
14.4.2. Niezależność
14.4.3. Gwarancje niezależności
14.4.3.1. Nieodwoływalność
14.4.3.2. Niepołączalność
14.4.3.3. Apolityczność
14.4.3.4. Immunitet
14.5. Organizacja
14.6. Praktyka

Część V. Ochrona prawna w prawie międzynarodowym i Unii Europejskiej

Rozdział 15. EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA
15.1. Uwagi wprowadzające
15.1.1. Rada Europy
15.1.2. Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności
15.1.3. Utworzenie ETPCz
15.1.4. Podstawy prawne
15.2. Organizacja Trybunału
15.2.1. Kierowanie Trybunałem
15.2.2. Zgromadzenie plenarne
15.3. Status sędziego
15.3.1. Kwalifikacje kandydata na sędziego
15.3.2. Wybór sędziów
15.3.3. Kadencja i odwołanie
15.3.4. Wymogi sprawowania urzędu
15.4. Właściwość Trybunału
15.4.1. Skargi indywidualne
15.4.1.1. Podmiot skarżący, przedmiot skargi i państwo, przeciwko któremu możliwe jest wniesienie skargi indywidualnej
15.4.1.2. Wymogi dopuszczalności skargi
15.4.2. Sprawy międzynarodowe
15.4.3. Opinie doradcze
15.5. Postępowanie przed Trybunałem
15.5.1. Zasady postępowania
15.5.2. Skład jednego sędziego
15.5.3. Komitety trzech sędziów
15.5.4. Izby siedmiu sędziów
15.5.5. Wielka Izba siedemnastu sędziów
15.5.6. Obowiązek państw współpracy z Trybunałem
15.5.7. Środki tymczasowe
15.5.8. Interwencja strony trzeciej
15.5.9. Skreślenie skargi z listy
15.5.10. Rozpatrzenie sprawy
15.5.11. Dochodzenie i ustalenia faktyczne
15.5.12. Możliwość zrzeczenia się właściwości
15.5.13. Polubowne załatwienie sprawy
15.5.14. Jednostronne oświadczenie
15.6. Wyroki
15.6.1. Ostateczność wyroku
15.6.2. Moc obowiązująca
15.6.3. Słuszne zadośćuczynienie
15.6.4. Procedura wyroku pilotażowego
15.6.5. Wykonanie wyroku
15.6.6. Wniosek o interpretację wyroku
15.6.7. Wniosek o rewizję wyroku
15.7. Praktyka
15.7.1. Ogólna aktywność
15.7.2. Wpływ orzecznictwa ETPCz na państwa członkowskie Rady Europy

Rozdział 16. TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI UNII EUROPEJSKIEJ
16.1. Uwagi wprowadzające
16.2. Rola Trybunału Sprawiedliwości w porządku prawnym Unii Europejskiej
16.3. Skład i organizacja Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
16.3.1. Trybunał Sprawiedliwości
16.3.1.1. Skład
16.3.1.2. Prezes i wiceprezes oraz zgromadzenie ogólne
16.3.1.3. Składy orzekające
16.3.1.4. Rzecznicy generalni
16.3.1.5. Sekretarz
16.3.2. Sąd
16.3.2.1. Skład
16.3.2.2. Organizacja wewnętrzna
16.4. Kompetencje Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
16.4.1. Pytania prejudycjalne
16.4.1.1. Przedmiot pytań prejudycjalnych
16.4.1.2. Pojęcie sądu krajowego, jego uprawnienia i obowiązki
16.4.1.3. Moc wiążąca orzeczeń prejudycjalnych
16.4.1.4. Problem oceny zgodności prawa krajowego z prawem Unii w trybie prejudycjalnym
16.4.2. Skargi o stwierdzenie nieważności aktów prawa Unii
16.4.2.1. Akty podlegające zaskarżeniu
16.4.2.2. Podmioty mające legitymację do wniesienia skargi
16.4.2.3. Podstawy skargi
16.4.2.4. Termin na wniesienie skargi
16.4.2.5. Skutki stwierdzenia nieważności aktu
16.4.2.6. Skarga na zaniechanie
16.4.2.7. Zarzut bezprawności
16.4.3. Skargi o stwierdzenie uchybienia państwa członkowskiego
16.4.3.1. Pojęcie uchybienia
16.4.3.2. Tryb postępowania
16.4.3.3. Stwierdzenie uchybienia i obowiązki państwa członkowskiego
16.4.3.4. Sankcje
16.4.4. Pozostałe kompetencje TSUE
16.4.5. Środki dochodzenia roszczeń opartych na prawie Unii
16.5. Właściwość Trybunału Sprawiedliwości i Sądu. Odwołania
16.5.1. Podział kompetencji między TSUE a Sądem
16.5.2. Odwołania
16.6. Postępowanie
16.6.1. Reżim językowy
16.6.2. Reprezentacja stron
16.6.3. Wszczęcie sprawy
16.6.3.1. Skargi bezpośrednie
16.6.3.2. Wnioski prejudycjalne
16.6.3.3. Odwołania
16.6.3.4. Wnioski o opinię
16.6.4. Przebieg postępowania
16.6.5. Środki tymczasowe
16.6.6. Orzeczenia
16.7. Statystyki sądowe

Rozdział 17. EUROPEJSKI RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH
17.1. Geneza
17.2. Podstawy prawne
17.3. Status ustrojowy
17.3.1. Warunki wybieralności
17.3.2. Kadencja
17.3.3. Niezależność
17.3.4. Sposób działania
17.4. Zadania
17.4.1. Rozpatrywanie skarg. Dopuszczalność skargi
17.4.2. "Niewłaściwe administrowanie" jako przedmiot kontroli Rzecznika
17.4.3. Formalne wymagania skargi
17.4.4. Postępowanie w sprawie skargi
17.4.4.1. Wstępne rozpatrzenie skargi
17.4.4.2. Podjęcie dochodzenia w sprawie skargi
17.4.5. Skutek rozpatrzenia skargi
17.4.6. Wystąpienia
17.5. Rzecznik a inne organy UE i rzecznicy krajowi
17.6. Praktyka

Rozdział 18. EUROPEJSKA KOMISJA NA RZECZ DEMOKRACJI PRZEZ PRAWO (TZW. KOMISJA WENECKA)
18.1. Uwagi wprowadzające
18.2. Podstawy prawne
18.3. Zadania
18.4. Członkostwo
18.5. Organizacja
18.6. Formy działania
18.6.1. Opinie indywidualne
18.6.2. Opinie generalne
18.6.3. Amicus curiae
18.7. Moc prawna opinii
18.8. Praktyka

Bibliografia
Noty o autorach


566 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022