Doskonalenie jakości zarządzania w szkołach wyższych
Celem tej monografii jest przedstawienie problemów doskonalenia jakości zarządzania
w szkolnictwie wyższym w Polsce w latach 2012–2018 na tle przebiegu wdrażania ustaleń
procesu bolońskiego, budowy Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, Europejskiej
Przestrzeni Badawczej, wprowadzania zasad przyjętych w ramach Unii Europejskiej oraz
scalania państw członkowskich na poszczególnych obszarach jej funkcjonowania.
Książka stanowi kontynuację publikacji zatytułowanej Jakość zarządzania w
szkołach wyższych (2012) i pracy naukowo-badawczej prowadzonej przez autora od 2000
roku.
Kolejne reformy szkolnictwa wyższego przeprowadzane w naszym kraju w swych
założeniach i ambitnych planach miały zapewnić w pierwszym dwudziestoleciu XXI wieku
poprawę jego funkcjonowania, w tym także doskonalenie jakości zarządzania w uczelniach
publicznych i niepublicznych. W jakim stopniu zostały one zrealizowane? Nie ulega
wątpliwości, że w omawianym okresie nastąpił w Polsce rozwój szkół wyższych, ale
w innych krajach, i to nie tylko wysoko rozwiniętych gospodarczo, był on zdecydowanie
szybszy. Dlatego też na listach czołowych światowych placówek edukacyjnych polskie
uczelnie przesunęły się w dół, do kolejnej setki. Przyczyny tego stanu rzeczy oraz
czynniki i propozycje doskonalenia jakości zarządzania w szkołach wyższych są
przedmiotem zainteresowania niniejszej monografii.
Rozwój sił wytwórczych napędzający wzrost gospodarczy, zróżnicowany w poszczególnych
krajach, wymaga dynamicznego rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego oraz wdrożenia i
modernizacji projakościowego systemu zarządzania w uczelniach publicznych i
niepublicznych. Ciągłe doskonalenie jakości zarządzania to warunek rozwoju każdego
państwa. Kwestia ta jest szczególnie ważna obecnie, zwłaszcza dla tych państw, które
chcą się szybko zbliżyć do światowej i europejskiej czołówki krajów rozwiniętych
gospodarczo. Niestety, w części szkół wyższych osoby i organy zarządzające nimi nie
dostrzegają tego problemu. Bardzo duże znaczenie w przygotowaniu tej monografii miało
określenie wybranych zależności i powiązań zachodzących pomiędzy jakością
zarządzania a szeroko rozumianą jakością funkcjonowania polskich uczelni w okresie
permanentnych reform organizowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
394 strony, oprawa twarda