Diagnoza i ochrona dziecka z traum± rozwojow± w polskim systemie prawa
Autorki w sposób kompleksowy przedstawiaj± problematykę traumy dziecięcej na
gruncie przepisów prawa.
Sfera prawna wydaje się niezwykle istotna, albowiem dzięki niej możliwe jest
dostosowanie systemu szkolnego do specyficznych potrzeb dzieci, co może wspomóc proces
ich zdrowienia. Ksi±żka skierowana jest do pracowników socjalnych, pedagogów w ich
codziennej pracy, prawników, psychologów i studentów.
Wprowadzenie
Rozdział 1
Specyfika funkcjonowania dziecka z traum± rozwojow±
1. Trauma/trauma rozwojowa
2. Dysocjacja/zaburzenia dysocjacyjne
3. Obraz dziecka maltretowanego/zaniedbywanego
Rozdział 2
Dziecko z traum± rozwojow± na tle międzynarodowych i polskich standardów
ochrony praw dziecka
1. Prawa dziecka
1.1. Pojęcie dziecka
1.2. Pojęcie praw dziecka
1.3. Geneza i rozwój praw dziecka
1.4. Prawa dziecka w Polsce
2. Analiza międzynarodowych i polskich standardów ochrony praw dziecka w kontek¶cie
realizacji zasady dobra dziecka
3. Standardy opieki terapeutycznej
Rozdział 3
Dziecko z traum± rozwojow± w polskim prawie o¶wiatowym
1. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z traum± rozwojow±
2. Prawo do nauki - obowi±zek szkolny
3. Ochrona dziecka z traum± rozwojow± w systemie edukacyjnym
4. Edukacja pozaszkolna jako alternatywa dla dzieci z traum± rozwojow±
Rozdział 4
Dziecko z traum± rozwojow± w polskim prawie rodzinnym i opiekuńczym
1. Dziecko z traum± rozwojow± w systemie pieczy zastępczej
2. Dobro dziecka a interes rodziców - ważenie zasad prawnych
3. Granice interwencjonizmu państwowego we władzę rodzicielsk±
4. Pozbawienie/ograniczenie władzy rodzicielskiej
5. Kontakt z rodzin± biologiczn±
6. Przysposobienie a traum± rozwojowa
Podsumowanie
Wykaz cytowanej literatury
Wykaz cytowanych aktów prawnych
230 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka