|
DOŚWIADCZENIA RODZINNE JAKO CZYNNIK ROZWOJU WYBITNYCH TWÓRCÓW
MENDECKA G. wydawnictwo: DIFIN, 2019, wydanie Icena netto: 67.50 Twoja cena 64,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Doświadczenia rodzinne jako czynnik rozwoju wybitnych twórców
W prezentowanej książce, która odwołuje się do biografii wybitnych twórców
ukazano współzależność trzech ważnych czynników w życiu każdego człowieka:
rozwoju, twórczości i rodziny.
W potocznym odbiorze pojęcie „twórczość” łączy się wyłącznie z wybitnymi
osiągnięciami człowieka. Tymczasem w świetle teorii psychologicznych każdy człowiek
zdolny jest do aktywności twórczej, bo większości osób udało się chociaż raz
samodzielnie rozwiązać trudny problem, stworzyć oryginalną kreację na bal dla
dziecka, opowiedzieć mu wymyśloną przez siebie bajkę, uczcić kogoś, komponując
piosenkę, malując obraz lub ułożyć dla niego wiersz. Oczywiście te utwory mają
niewielką wartość i nie zmieniają świata, jednak pozwalają cieszyć się efektami
własnej pracy i poczuć się – chociaż w skromnym wymiarze – twórcą. Dlatego w
psychologii, obok twórczości elitarnej, wyróżnia się także twórczość egalitarną.
Obydwa rodzaje ubogacają życie jednostki i są dla niej źródłem satysfakcji.
Znajomość doświadczeń kształtujących wybitnych twórców stanowi cenną informację
dla jednostek pragnących pracować nad swoim rozwojem twórczym.
Wprowadzenie
Rozdział 1. Istota rozwoju psychicznego
1.1. Rozwój w poglądach filozoficznych
1.2. Psychologiczne ujęcie rozwoju
1.3. Rozwój w ujęciu psychologii biegu życia
Rozdział 2. Twórczość w ujęciu współczesnej psychologii
2.1. Wielowymiarowość i interakcyjność twórczości
2.2. Osobowościowe uwarunkowania twórczości
2.3. Twórczość a rozwój jednostki
Rozdział 3. Rodzina a rozwój jednostki
3.1. Rodzina jako system interakcji
3.2. Percepcja interakcji rodzinnych a podmiotowość jednostki
3.3. Czynniki rozwoju jednostki w rodzinie
Rozdział 4. Rodzice jako osoby znaczące w rozwoju dziecka
4.1. Jakość małżeństwa rodziców a interakcje rodzinne
4.2. Stymulująca i ograniczająca rola matki w rozwoju twórczym człowieka
4.3. Realizowanie roli ojca a stymulowanie rozwoju dziecka
Rozdział 5. Analiza materiałów biograficznych jako metoda badania społecznych
uwarunkowań rozwoju wybitnej twórczości
Rozdział 6. Doświadczenia wybitnych twórców - kobiety
6.1. Maria Skłodowska-Curie (1867-1934)
6.2. Marina Cwietajewa (1892-1941)
6.3. Isadora Duncan (1877-1927)
6.4. Frida Kahlo (1907-1954)
Rozdział 7. Doświadczenia wybitnych twórców - mężczyźni
7.1. Albert Einstein (1879-1955)
7.2. Pablo Picasso (1881-1973)
7.3. Zygmunt Freud (1850-1939)
7.4. Andrzej Panufnik (1914-1991)
7.5. Czesław Miłosz (1911-2004)
7.6. Steve Jobs (1955-2011)
Rozdział 8. Doświadczenia rodzinne wybitnych twórców a rozwój ich twórczego
potencjału - dyskusja dotycząca zaprezentowanych wyników
8.1. Cechy rodzin pochodzenia wybitnych twórców
8.2. Jakość małżeństwa rodziców, rodzice jako osoby znaczące
8.3. Doświadczenia wybitnych twórców związane z rodziną prokreacyjną
Podsumowanie - doświadczenia rodzinne sprzyjające narodzinom geniusza
Summary
Bibliografia
276 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|