Autodesk Inventor 2020 PL / 2020+
Podstawy metodyki projektowania
Wersja polska i angielska
Podręcznik przeznaczony jest dla osób pragnących efektywnie nauczyć się podstaw
projektowania wyrobów za pomocą programu Autodesk Inventor 2020 (także 2019) oraz
nowszych w polskiej lub angielskiej wersji językowej.
Nie są to jedynie „pierwsze kroki”. Książka zawiera metodycznie poprawne i
zweryfikowane tysiącami godzin zajęć efektywne ćwiczenia i absolutne minimum wiedzy
teoretycznej, pozwalające na samodzielne zrealizowanie wszystkich etapów modelowania 3D i
redagowania dokumentacji 2D i 3D oraz utworzenie poprawnego projektu, tzn. łatwego do
modyfikacji, która jest istotą procesu projektowania. Stosowany jest poprawny język
techniczny.
Dlaczego warto wybrać ten podręcznik?
Autor jest jednym z najlepszych specjalistów w Polsce w dziedzinie metodyki i
dydaktyki projektowania 2D i 3D. Ma status Autodesk Certified Instructor, miał status
Autodesk Authorized Author do końca istnienia tego programu. Jego podręczniki mogą być
stosowane na kursach autoryzowanych przez Autodesk.
Te Podstawy metodyki, to nie są jedynie „Pierwsze kroki”. Zawierają
metodycznie poprawne i zweryfikowane tysiącami godzin zajęć efektywne ćwiczenia i
absolutne minimum wiedzy teoretycznej, pozwalające na samodzielne zrealizowanie
wszystkich etapów modelowania 3D i redagowania dokumentacji 2D i 3D oraz utworzenie
poprawnego projektu, tzn. łatwego do modyfikacji, która jest istotą procesu
projektowania. Stosowany jest poprawny język techniczny.
Nauka metodą samokształcenia wymaga od 8 do 12, a pod kierunkiem nauczyciela od 4
do 6 godzin lekcyjnych.
Podręcznik stanowi odpowiedź autora na pytanie: w jaki sposób nauczyć skutecznie
studenta czy ucznia poprawnej metodyki parametrycznego projektowania 3D i redagowania
dokumentacji 2D i 3D mając do dyspozycji niewielką liczbę godzin zajęć.
Integralną częścią książki są pliki i elementy konfiguracyjne, które można
nieodpłatnie pobrać ze strony internetowej Wydawnictwa it.pwn.pl
1. Od Autora9
1.1. Autodesk Inventor? Co to jest?10
2. Dokąd zmierzamy.11
3. Koncepcja i zawartość podręcznika12
3.1. Zawartość programowa12
3.2. Zakładany efekt i metodyka szkolenia13
3.3. Przeznaczenie.13
3.4. Proponowane etapy i pracochłonność procesu nauki13
3.5. Autor 15
3.6. Materiały do dalszej nauki.16
3.7. Konwencje zapisu16
3.8. Operacje na plikach w systemie Windows20
4. Informacje ogólne.22
4.1. Instalacja plików dodatkowych.22
4.2. Uruchamianie programu24
4.3. Podstawy interfejsu użytkownika25
4.4. Elementy okna programu.28
4.5. Podstawowe operacje konfiguracyjne.30
5. Podstawy sterowania wyświetlaniem40
5.1. Panoramowanie (Pan)40
5.2. Obracanie swobodne (Free Orbit).40
5.3. Dynamiczna zmiana powiększenia (Zoom).41
5.4. Widok główny (Home View)42
5.5. Wywoływanie poprzednich i następnych widoków42
5.6. ViewCube42
5.7. Powiększenie wszystkich obiektów (Zoom All).47
6. Typowy przebieg procesu projektowania.48
6.1. Parametryczność48
6.2. Koncepcja nauki podstaw metodyki projektowania49
7. Zadanie projektowe50
8. Modelowanie części.52
8.1. Podstawowe obiekty 3D52
8.2. Obiekty 2D w modelowaniu 3D54
8.3. Typowy przebieg procesu modelowania części55
8.4. Analiza zadania pod kątem modelowania części.57
8.5. Pozycja robocza i płaszczyzny modelowania57
8.6. Brakujące wymiary58
8.7. Pomiary modelu części WSP.58
9. Tworzenie modelu części ZAMEK62
9.1. Koncepcja standardowa.62
9.2. Koncepcja zoptymalizowana.63
9.3. Kroki 1 i 2 – tworzenie pliku i obiektu typu szkic64
9.4. Krok 3 – rysowanie profilu68
9.5. Krok 4 – więzy i parametry użytkownika72
9.6. Krok 5 – modelowanie elementu bazowego81
9.7. Krok 6 – współdzielenie szkicu i modelowanie elementów84
9.8. Krok 7 – modelowanie elementów wstawianych90
9.9. Krok 8 – weryfikacja poprawności i modyfikacja modelu93
10. Modelowanie zespołu98
10.1. Podstawowe pojęcia.98
10.2. Typowy przebieg procesu modelowania zespołu101
11. Tworzenie modelu zespołu K-01102
11.1. Koncepcja modelowania102
11.2. Krok 1 – tworzenie pliku.103
11.3. Krok 2 – wstawianie wystąpień składników.104
11.4. Krok 3 – unieruchomienie wystąpień składników.109
11.5. Krok 4 – więzy montażowe.109
11.6. Kroki 5 i 6 – analizy poprawności i modyfikacja112
12. Redagowanie dokumentacji 2D.116
12.1. Typowy przebieg procesu redagowania dokumentacji117
13. Tworzenie dokumentacji zespołu K-01.119
13.1. Koncepcja redagowania dokumentacji119
13.2. Krok 1 – tworzenie pliku.120
13.3. Krok 2 – standard rysunkowy124
13.4. Krok 3 – stałe elementy rysunku.125
13.5. Krok 4 – tworzenie rzutu bazowego127
13.6. Krok 5 – tworzenie przekroju129
13.7. Kroki 6 i 7 – modyfikacja rzutów i uzupełnienie opisu.134
14. Modyfikacja projektu.152
15. Modyfikacja projektu K-01.153
15.1. Koncepcja modyfikacji155
15.2. Dokumentacja 3D – prezentacja156
15.3. Modyfikacja (kopii) modelu części.161
15.4. Modyfikacja modelu zespołu.163
15.5. Aktualizacja prezentacji.164
15.6. Aktualizacja i modyfikacja (kopii) dokumentacji 2D.165
16. Wybrane inne metody i narzędzia modelowania.175
16.1. Modelowanie za pomocą narzędzia Otwór (Hole)177
16.2. Wykorzystanie płaszczyzny konstrukcyjnej179
16.3. Modelowanie przez obrót profilem (Revolve)182
16.4. Aktualizacja i modyfikacja pozostałych plików projektu K-01-M.184
17. Zadania kontrolne.188
18. Co dalej 196
Bibliografia198
Skorowidz200
204 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka