Materiały wizualne w badaniach jakościowych pokazują możliwości
wykorzystania w toku badań jakościowych różnych materiałów wizualnych, takich jak
fotografie czy filmy. Autor omawia w pracy podstawowe metody i podejścia do materiałów
wizualnych z perspektywy antropologii i socjologii. Pokazuje również, jak w praktyce
zaprezentować wyniki badań posługujących się obrazami.
Pierwsza publikacja z serii NIEZBĘDNIK BADACZA, składającej się z ośmiu
praktycznych przewodników, które stanowią najbardziej rozległe i szczegółowe
wprowadzenie do badań jakościowych. Każdy tom jest częścią serii, ale może być
czytany jako odrębna całość, prezentująca najważniejsze metody i etapy badawcze.
Wszystkie tomy zostały napisane przez uznanych autorów z szerokim doświadczeniem w
poszczególnych dziedzinach, dlatego też zainteresują nie tylko studentów i
wykładowców, ale również praktyków.
Marcus Banks
Profesor w Instytucie Antropologii Społecznej i Kulturowej na Uniwersytecie
Oksfordzkim. Autor prac Ethnicity: anthropological constructions czy Visual methods in
social research.
Spis treści:
O serii Niezbędnik badacza (Uwe Flick)
Wprowadzenie do serii Niezbędnik badacza
Czym są badania jakościowe?
W jaki sposób prowadzi się badania jakościowe?
Przegląd Niezbędnika badacza
O tej książce (Uwe Flick)
ROZDZIAŁ 1. Wprowadzenie
Dlaczego (nie) obrazy?
Wizualność i jej rodzaje
Planowanie i przeprowadzanie projektu badań wizualnych
Wybór metody
Kilka kwestii praktycznych
Kluczowe terminy i pojęcia
Sprawczość
Dane
Dokument
Figura! tło
Rama
Narracja
Wzrokocentryzm
Perspektywa
Refleksyjność
Przedstawienie
Struktura książki
Obrazy w książce .
ROZDZIAŁ 2. Rola materiałów wizualnych w badaniach społecznych: zarys historii
Wprowadzenie
Początki wykorzystywania fotografii w badaniach społecznych
Wczesna antropologia wizualna
Socjologia wizualna i Farm Security Administration
Początki wykorzystywania filmu w badaniach społecznych
Późniejsze sposoby korzystania z fotografii i filmu w badaniach społecznych
Inne sposoby wykorzystywania obrazów
Wprowadzenie: teoria i analiza
Co i jak można widzieć
Studia kulturowe i podobne podejścia
Tematy w wizualnych studiach kulturowych
Wzrokocentryzm i wszechobecność obrazów
Kontekst obrazu
Władza i obraz
Metody sformalizowane
Analiza treści
Etnometodologia
Refleksyjność i inne podejścia eksperymentalne
Materialność obrazów
Materialność i Pole kukurydzy
Eksponowanie fotografii
Przedmiot, analiza i metoda
ROZDZIAŁ 4. Metody wizualne w badaniach terenowych
Metody wizualne w zastosowaniu terenowym
Wywiad na podstawie zdjęć i inne metody wykorzystujące zastane obrazy
Oglądanie telewizji
Tworzenie telewizji
Wywiad na podstawie zdjęć
Wywiad na podstawie zdjęć a pamięć
Wywiad na podstawie zdjęć a przynależność etniczna
Problemy związane z wywiadem na podstawie zdjęć
Wywiad na podstawie filmu
Uzyskiwanie informacji za pomocą filmu
Uzyskiwanie opinii za pomocą filmu
Tworzenie obrazów
Dokumentacja
Kręcenie filmów
Projekty oparte na współpracy
Współpraca w wywiadach na podstawie zdjęć
Współpraca przy kręceniu filmów
Film i działania polityczne
Konceptualne uzasadnienia dla współpracy
Zagadnienia etyczne
Etyka i anonimowość
Etyka i tworzenie obrazów
Zezwolenia na publikację i prawa autorskie
ROZDZIAŁ 5. Prezentowanie wyników badań wizualnych
Sposoby prezentowania wyników
Zrozumieć publiczność
Prezentowanie wyników badań wizualnych w kontekstach akademickich
Prezentowanie zdjęć: esej fotograficzny
Prezentowanie filmów i nagrań wideo
Akceptacja w środowisku naukowym
Prezentowanie wyników badań wizualnych badanym
Wystawy
Repatriacja wizualna
Prezentacje cyfrowe i multimedialne
Amazonia w multimediach
Wschodnia Afryka w multimediach
Materialność w multimediach
Porządkowanie obrazów i innych danych
ROZDZIAŁ 6. Podsumowanie: obrazy a badania społeczne
Czego się dowiedzieliśmy?
Swoistość
Solidność
O wartości metod wizualnych
Bibliografia
Indeks nazwisk
224 strony, oprawa miękka