W Etnografii wizualnej Sarah Pink zajmuje się wykorzystaniem fotografii, wideo
i hipermediów w badaniach etnograficznych i społecznych. Zdaniem autorki, wizualne
metody badawcze powinny opierać się na krytycznym rozumieniu lokalnych i naukowych
kultur wizualnych.
Wiele problemów badawczych w naukach społecznych można, według Pink, pokonać
dzięki zrozumieniu refleksyjności i doświadczenia, za pomocą których tworzy się
materiały wizualne i etnograficzne oraz ich interpretacje.
Korzystając z własnych doświadczeń posługiwania się fotografią, wideo i
hipermediami w badaniach, a także z pracy innych autorów, Pink opisuje proces badawczy
od momentu planowania, poprzez badanie terenowe, aż do analizy i interpretacji.
Etnografia wizualna jest znakomitym źródłem informacji dla każdego studenta czy
badacza zainteresowanego badaniami jakościowymi.
Przedstawiam tutaj koncepcję (...), która zakłada, że aby właściwie przyswoić to,
co wizualne, nauki społeczne powinny, jak proponuje MacDougall, »wypracować
alternatywne założenia i metodologie«. Należy w związku z tym odejść od postulatu
czysto obiektywnej nauki społecznej i odrzucić ideę, że słowo pisane jest w swej
istocie najdoskonalszym medium przedstawienia etnograficznego. Nie oznacza to, że obraz
ma zastąpić słowo jako dominujący tryb prowadzenia badań oraz przedstawiania, jednak
powinno się go uznać za równie ważny jak słowo element pracy etnograficznej. Dlatego
też obrazy wizualne, przedmioty i opisy muszą zostać włączone do tej pracy wtedy,
kiedy jest to właściwe, dogodne lub wzbogacające nasze poznanie.
Ze wstępu
Sarah Pink jest wykładowcą socjologii na Wydziale Nauk
Społecznych Uniwersytetu w Loughborough.
Spis treści:
Podziękowania
Wstęp
CZĘŚĆ 1. MYŚLENIE O BADANIACH WIZUALNYCH
1. Wizualność w etnografii: Fotografia, wideo, kultury i jednostki
2. Planowanie i praktykowanie „metod wizualnych”: Odpowiednie stosowanie i problemy
etyczne
CZĘŚĆ 2. TWORZENIE WIEDZY
3. Fotografia w badaniach etnograficznych
4. Wideo w badaniach etnograficznych
5. Klasyfikacja i interpretacja materiałów fotograficznych i wideo
CZĘŚĆ 3. OBRAZY I TECHNOLOGIE WIZUALNE
6. Fotografia etnograficzna i tekst drukowany
7. Wideo w przedstawieniu etnograficznym
8. Etnograficzne przedstawienia hipermedialne
Bibliografia
Indeks
300 stron, B5, oprawa miękka