Czternastu autorów, najbardziej znanych specjalistów w swoich
dziedzinach wiedzy, rozważa, jak ludzie doświadczają swojej kultury i w jaki sposób
wyrażają te doświadczenia poprzez formy tak rozmaite jak opowieść, dzieło
literackie, teatr, karnawał, rytuał, wspomnienie i przegląd życia.
Studia te będą szczególnie interesujące dla wszystkich zajmujących się
antropologią społeczną i kulturową, przydadzą się również innym przedstawicielom
nauk społecznych, badaczom folkloru, teoretykom literatury i filozofom.
Widać, że antropologia – a przynajmniej jej część – jest właśnie w trakcie
procesu tworzenia serii publikacji na temat doświadczenia, opowiadania i tekstualności
– publikacji, które za jakiś czas będą nam stale towarzyszyć. Bogactwo tej
książki jest zaletą samą w sobie, a zebranie wszystkich tych artykułów w jednym
tomie jest bardzo praktycznym rozwiązaniem dla tych, którzy będą wykorzystywać je w
nauczaniu lub po prostu będą się chcieli z nimi zapoznać.
Paul Rabinow
Zmarły niedawno Victor Turner był profesorem fundacji Williama R.
Kenana Jr., wykładowcą antropologii i religii na Uniwersytecie Wirginijskim. Był
autorem wielu książek, w tym słynnej pracy Proces rytualny. Prowadził badania terenowe
w Zambii, Ugandzie, Meksyku, Irlandii, we Włoszech, Francji, Japonii, Brazylii i Izraelu.
Edward M. Bruner, profesor antropologii na Uniwersytecie Illnois w Urbana-Champaign,
prowadził badania terenowe wśród rdzennych Amerykanów i w Indonezji. Jest
współredaktorem Art, Ritual, and Society in Indonesia oraz współredaktorem pracy Text,
Play, and Story.
Spis treści:
WPROWADZENIE 9
Edward M. Bruner, Przeżycie i jego ekspresje 11
CZĘŚĆ PIERWSZA. POJĘCIE DOŚWIADCZENIA 41
Victor Homer, Dewey, Dilthey i gra społeczna: szkic z zakresu antropologii doświadczenia
43
Roger D. Abrahams, Doświadczenie zwyczajne i niezwykłe '55
Frederick Turner, Refleksyjność jako ewolucja w książce Walden Thoreau 83
CZĘŚĆ DRUGA. NARRACJA 107
Renato Rosaldo, Łowy Ilongotów jako opowieści doświadczenie 109
Edward M. Bruner, Etnografia jako narracja 150
CZĘŚĆ TRZECIA. OBRAZY 169
James W. Fernandez, Wywód za pomocą obrazów a doświadczenie powrotu do Całości 171
Bruce Kapferer, Performans a strukturałizacja znaczenia i doświadczenia 200
CZĘŚĆ CZWARTA. REFLEKSYJNOŚĆ 215
Phyllis Gorfain, Dramat sceniczny a problem poznania w Hamlecie: w stronę antropologii
interpretacyjnej 217
James A. Boon, Symbole, sylfy i Śiwa: alegoryczna machina tekstu kultury balijskiej 252
Barbara Myerhoff, „Życie, nie śmierć w Wenecji": drugie życie 277
CZĘŚĆ PIĄTA. WYKONANIA 305
John Steward, Patronat i kontrola podczas karnawału. na Trynidadzie 307
Barbara A. Babcock, Ulepiona osobowość: „mali Ludzie" Helen Cordero 335
Richard Schechner, Wymiary performansu 364
EPILOG 391
Glifford Geertz, Zdobywając doświadczenia, autoryzując siebie 393
Nota o autorach 403
Indeks 405
412 stron, B5, oprawa miękka