Ta książka to fascynująca historia o tym, w jaki sposób przedmioty materialne,
takie jak zegarki czy odzież sportowa, stały się wymownymi symbolami kulturowymi i jak
produkcja symboli, w postaci rozpoznawalnych globalnie marek, stała się nadrzędnym
celem kapitalizmu. Globalny przemysł kulturowy to bogaty zasób źródeł empirycznych i
teoretycznych, pokazujących, w jaki sposób przedmioty te – od butów Nike do filmu Toy
Story, od globalnej piłki nożnej do sztuki konceptualnej – ulegają metamorfozom i
przemieszczają się ponad granicami państw.
Globalny przemysł kulturowy ma ambicję stania się dialektyką oświecenia ery
globalizacji. To podstawowa lektura dla studentów i wykładowców różnych nauk
społecznych.
Autorzy rzucają wyzwanie doktrynom liberalizmu i marksizmu gospodarczego, a
także teorii kultury. W samym środku produkcji i konsumpcji dostrzegają mechanizmy
tworzenia znaczeń. Rynkiem towarów rządzą obecnie totemy, a kultura popularna
wytwarza, przesuwa i dynamizuje ikony rynkowych marek. Krążenie wartości ekonomicznej
ma dziś postać rozmowy między rzeczami-symbolami. Globalny przemysł kulturowy to
świetnie udokumentowana, wyrafinowana intelektualnie, ważna książka.
Jeffrey Alexander, Yale University
Podążając za biografią wybranych przedmiotów kultury, Lash i Lury niezwykłe
przekonująco pokazują, że w dzisiejszej epoce globalizacji kultura odgrywa w produkcji
ekonomicznej rolę znacznie donioślejszą niż kiedykolwiek w przeszłości.
Przedstawione w książce argumenty zmuszają czytelnika do zasadniczej rewizji
tradycyjnych pojęć o przemyśle kulturowym.
Michael Hardt, współautor książek Empire oraz Multitude: War and Democracy in the
Age of Empire
Scott Lash jest dyrektorem Centrum Studiów Kulturowych na Goldsmiths,
University of London; Celia Lury jest profesorem socjologii w tej samej placówce.
Spis treści:
1. Wstęp: Teoria - kilka wskazówek
2. Metodologia: Ontologia, ruch, mapowanie
3. Futbolowa biografia: Brandowanie wydarzenia
4. Sztuka jako koncept/ Sztuka jako media/ Sztuka jako życie
5. Urzeczowienie mediów: Animizm i animacja
6. Madiatyzacja rzeczy: In medias res
7. Przepływ: Praktyki i właściwości cyrkulacji
8. Przemysł kulturowy w Brazylii: Wizerunek, rynek, ekspozycja
9. Wnioski: Wirtualne obiekty i wyobrażenia społeczne
Przypisy
Bibliografia
Indeks
310 stron, B5, oprawa miękka