Książka Ekonomie i kultury jest kompletnym podręcznikiem do
antropologii ekonomicznej.
Zawiera zarówno główne teorie, jak i przykłady ich zastosowania w
interpretacji konkretnych zjawisk. Autorzy referują wybrany materiał w sposób
krytyczny, a na końcu książki proponują własne spojrzenie.
Książka Richarda R. Wilka i L Cligett stanowi najnowsze, pierwsze
usystematyzowane w wystarczającym stopniu, do tego autorskie, opracowanie o charakterze
podręcznika akademickiego z zakresu antropologii ekonomicznej. Cechuje ją wysoka
jakość merytoryczna i koresponduje z programami nauczania kilku kierunków studiów
(ekonomii, zarządzania, etnologii i antropologii kulturowej, kulturoznawstwa, itp.).
(…) Przyjęty zakres przedmiotowy podręcznika, obrazuje specyfikę antropologii
ekonomicznej w rodzinie nauk antropologicznych, wskazuje stopień jej uwikłania w
motywacje i banalne na pozór codzienne życie ludzi. Przedstawia podstawowe problemy i
pytania badawcze tej subdyscypliny
Z recenzji prof. dr hab. Ryszarda Vorbicha
Książka wprowadza czytelnika w mało wciąż u nas znaną subdyscyplinę, jaką
jest antropologia ekonomiczna; przedstawia syntetyczny zarys jej historii, filozofii oraz
ujęć teoretycznych przez nią, praktykowanych; dostarcza ilustracji zastosowania tego
podejścia z pogranicza antropologii i ekonomii; w konsekwencji - ujmuje gospodarkę w
kategoriach systemu kulturowego. Praca będzie ważnym uzupełnieniem istniejącego braku
również na rynku podręczników akademickich w tym zakresie, przydatna nie tylko
studentom antropologii, lecz socjologii czy politologii, a poza tym - oczywiście –
kierunków ekonomicznych. Będzie istotnym wprowadzeniem do coraz bardziej potrzebnej
debaty na temat kulturowych uwikłań rozmaitych form działalności gospodarczej, debaty,
która ma do spełnienia również istotną misję polityczną w świecie, który staje
się jednym wielkim rynkiem ekonomicznym, rozbitym wszakże na wielość jego odmian
kulturowych
Z recenzji dr hab. Janusza Barańskiego
Spis treści:
Wykaz ilustracji i wykresów
Przedmowa do wydania drugiego oryginału
1 .ANTROPOLOGIA EKONOMICZNA
Niezdyscyplinowana dyscyplina
Kontrowersyjna nauka społeczna
Debata między formalistami a substantywistami
Antropologia gospodarcza po wielkiej debacie
Jaki stąd wniosek?
Przypisy
2. EKONOMIA A PROBLEM LUDZKIEJ NATURY
Definicja gospodarki
Redefinicja antropologii ekonomicznej
Przypisy
3. WŁASNY INTERES WEDŁUG MIKROEKONOMII NEOKLASYCZNEJ
Adam Smith i narodziny zachodniej myśli ekonomicznej
Podstawy nowoczesnej ekonomii
Mikroekonomia neoklasyczna
Krytyka ekonomii formalnej
Podsumowanie: Pogodzenie własnego interesu z bezinteresownością
Przypisy
4. EKONOMIA SPOŁECZNA I POLITYCZNA
Człowiek jako istota społeczna
Władza i polityka
Durkheim i organizm społeczny
Karol Marks: Włączenie polityki w teorię gospodarczą
Odmiany ekonomii społecznej i politycznej
Podsumowanie: problematyka struktury i sprawczości
Przypisy
5. CZŁOWIEK JAKO ISTOTA MORALNA: EKONOMIA KULTUROWA
Moralność, ideologia, symbole
Korzenie ekonomii moralnej
Relacja między racjonalnością a kulturą
Problemy z ekonomią kulturową
Ekonomia kulturowa, akt drugi
Podsumowanie: Jak wiele zależy od kultury?
Przypisy
6. DARY I WYMIANA
Trzy analizy rytuału potlaczu
Czym właściwie jest dar?
Związki Maussa z Marksem
Wzajemność i obdarowywanie
Gromadzenie wartości w darze
Poza wartością
Wzajemne uznawanie w ekonomii darów
Wnioski
Przypisy
7. LUDZIE JAKO ZŁOŻONE ISTOTY EKONOMICZNE
Przypadek nieszczelnych domów
Problem z wyjaśnianiem faktów
Rozwiązanie podstawowych kwestii
Jeszcze raz o naturze człowieka
Wnioski
Przypisy
Dodatek: Gdzie można znaleźć więcej – wskazówki dotyczące literatury z zakresu
antropologii gospodarczej
Bibliografia
Indeks
260 stron, B5, oprawa miękka