|
ZINTEGROWANE KSZTAŁCENIE PRZEDMIOTOWO-JĘZYKOWE CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING (CLIL) WPROWADZENIE
MUSZYŃSKA B. PAPAJA K. wydawnictwo: PWN, 2019, wydanie Icena netto: 54.65 Twoja cena 51,92 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zintegrowane
kształcenie przedmiotowo-językowe
Content
and language integrated learning (CLIL)
Wprowadzenie
CLIL
(Content and Language Integrated Learning – zintegrowane
kształcenie przedmiotowo-językowe) to nowoczesne podejście do nauczania
zarówno przedmiotów, jak i języków.
Metoda ta definiowana jest jako dwuogniskowe podejście do nauczania
języków, w której drugi język jest wykorzystywany
do nauki oraz nauczania zarówno przedmiotu, jak i języka.
Książka
prezentuje podstawowe zagadnienia dotyczące CLIL i skierowana jest do
nauczycieli uczących w klasach CLIL, zgodnie z rozporządzeniem
Ministerstwa Edukacji, od klasy VII szkoły podstawowej oraz w liceum,
jak do również studentów licencjackich i
magisterskich studiów filologicznych uzyskujących
uprawnienia do nauczania oraz wszystkich osób
zainteresowanych nauczaniem dwujęzycznym.
W
nauczaniu dwujęzycznym język obcy stanowi narzędzie komunikacji i
wspomaga proces uczenia się. Głównym założeniem komunikacji
jest używanie języka obcego w celu przekazywania treści przedmiotowych,
zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej. Istotnym elementem
zintegrowanego nauczania językowo-przedmiotowego jest pomoc koleżeńska.
Wspomaga ona proces nabywania kompetencji w zakresie komunikacji, jak
również ograniczania tzw. Teacher Talking Time (czasu, w
którym mówi nauczyciel) oraz wydłużania tzw.
Student Talking Time (czasu, w którym mówią
uczniowie).
W
systemie CLIL uczniowie uczą się, w jaki sposób posługiwać
się językiem, a także, jak używać go do nauki treści niepowiązanych z
językiem. Nauczyciel stwarza warunki oraz towarzyszy uczniom w procesie
odkrywania treści za pośrednictwem nauczanego języka. Uczniowie
zdobywają wiedzę w języku obcym i o języku obcym. Są zachęcani do jego
używania w celu wyrażania swoich uczuć i opinii na temat wiedzy
przekazywanej na lekcji.
Książka
podzielona jest na część teoretyczną i praktyczną:
-
Celem części teoretycznej jest zdefiniowanie zintegrowanego kształcenia
przedmiotowo-językowego, opisanie jego różnych
wariantów i uwarunkowań modułowych. Celem tej części jest
także przedstawienie kształcenia przedmiotowo-językowego w kontekście
polskim oraz międzynarodowym. Autorki zwracają szczególną
uwagę na poparcie tego programu edukacyjnego przez Unię Europejską oraz
korzyści płynące z wprowadzenia CLIL w szkołach. Korzyści te
przedstawione są z perspektywy ucznia, nauczyciela, szkoły, a także
społeczeństwa.
-
Celem części praktycznej jest zaprezentowanie sposobów
nauczania oraz uczenia się w zintegrowanym kształceniu
przedmiotowo-językowym ze szczególnym zwróceniem
uwagi na podejście poznawcze, konstruktywistyczne oraz komunikacyjne. W
części tej zostaną także przedstawione wymagane kompetencje nauczycieli
CLIL oraz formy uczenia się (uczenie przez dociekanie naukowe,
opowiadania edukacyjne etc.). Czytelnik uzyska także praktyczną wiedzę
dotyczącą planowanie modułu CLIL (wybór treści, sposoby
połączenia treści, język i procesów poznawczych, rozwijanie
świadomości międzykulturowej), doboru środków dydaktycznych,
tworzenia materiałów dydaktycznych oraz sposobów
oceniania w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym.
Książka
stanowi kompendium dla ogółu nauczycieli pracujących metodą
CLIL i jest pierwszą taką publikacją na polskim rynku. Autorki podają w
niej zarys teoretyczny i praktyczny, który dotyczy edukacji
dwujęzycznej całościowo i wszyscy nauczyciele mogą z niego czerpać. Z
książki skorzystają studenci wszystkich ścieżek kształcenia nauczycieli
języków obcych, zwłaszcza angliści, jak również
nauczyciele akademiccy przygotowujący przyszłych nauczycieli do pracy w
szkołach i pracujący z przyszłymi nauczycielami na studiach
podyplomowych, czynni zawodowo nauczyciele i lektorzy CLIL
zainteresowani podnoszeniem swoich kwalifikacji oraz nauczyciele
pracujący w szkołach dwujęzycznych, zarówno nauczyciele
przedmiotowi, jak i językowi.
Przedmowa
7
Podziękowania 9
I. Teoretyczne
podstawy zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL)
11
1. Definicja zintegrowanego kształcenia
przedmiotowo-językowego (CLIL) 13
2. Perspektywy i podejścia w
zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 19
2.1.
Podejście konstruktywistyczne 20
2.2.
Podejście poznawcze 21
2.3.
Uczenie przez doświadczenie 28
2.4.
Podejście komunikacyjne i dialogowe 32
3. Historia rozwoju zintegrowanego
kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) 41
4. Uwarunkowania zintegrowanego
kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) 44
4.1.
Uwarunkowania typologiczne 44
4.2.
Uwarunkowania związane z otoczeniem 45
4.3.
Uwarunkowania modułowe 47
5. Modele edukacji dwujęzycznej w Polsce
49
6. Zalety zintegrowanego kształcenia
przedmiotowo-językowego (CLIL) 57
7. Motywacja w zintegrowanym kształceniu
przedmiotowo-językowym (CLIL) 62
8. Trudności z implementacją
zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) 66
9. Przepisy prawne dotyczące kształcenia
przedmiotowo-językowego (CLIL) obowiązujące w Polsce 67
10. Wdrażanie szkoły CLIL 72
II.
Organizacja procesu kształcenia w zintegrowanym kształceniu
przedmiotowo-językowym (CLIL)
83
11. Formy uczenia się w zintegrowanym
kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 85
11.1.
Uczenie się przez dociekanie naukowe (enquiry-based learning, EBL) 85
11.2.
Odwrócona klasa (flipped classroom, FL) 88
11.3.
Środowisko umożliwiające samodzielne uczenie się (self-organised
learning environment, SOLE) 90
11.4.
Opowiadania edukacyjne (stories for teaching and learning) 92
12. Formy kształcenia pozwalające na
różnicowanie procesu uczenia się w zintegrowanym kształceniu
przedmiotowo-językowym (CLIL) 94
12.1.
Wykorzystanie metod wspierających strategie uczenia się 95
12.2.
Konsolidacja i różnicowanie procesu uczenia się 101
12.3.
Różnicowanie typów interakcji 106
12.4.
Scaffolding 122
13. Planowanie modułu kształcenia w
zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 129
14. Dobór środków
dydaktycznych 140
15. Tworzenie materiałów
dydaktycznych 146
16. Ewaluacja i ocenianie w
zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 149
III.
Rola kompetencji językowych w zintegrowanym kształceniu
przedmiotowo-językowym (CLIL) 155
17. Nauczanie sprawności
receptywnych 159
18. Nauczanie sprawności
produktywnych 169
19. Nauczanie słownictwa, gramatyki i
wymowy 178
20. Zjawisko zmiany kodów
językowych (code-switching) 186
Słownik pojęć 189
Spis rysunków i tabel 193
Bibliografia 197
160
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|