|
DECYDOWANIE W POLSKIEJ POLITYCE ZAGRANICZNEJ 1992-1997 PERSPEKTYWA ORGANIZACYJNA I BIUROKRATYCZNA
DUDEK A. wydawnictwo: SCHOLAR, 2019, wydanie Icena netto: 37.80 Twoja cena 35,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Decydowanie
w polskiej polityce zagranicznej (1992-1997)
Perspektywa organizacyjna
i biurokratyczna
Podstawą empirycznej
części pracy są bogate dokumenty źródłowe zgromadzone przez
autor-kę monografii w trakcie kwerendy w archiwach Rady
Ministrów, Sejmu, Senatu oraz Kancelarii Prezydenta. To
wyjątkowy przykład rzetelności badawczej, przejawiający się w
precyzyjnym empirycznym dokumentowaniu poszczególnych faz
procesu decyzyjnego. Zaprezentowany materiał posiada z pewnością duży
walor historiograficzny, ponieważ ukazuje proces decydowania we
wczesnej fazie transformacji ustrojowej i przed przystąpieniem Polski
do NATO i Unii Europejskiej.
z recenzji prof. dr. hab. Dariusza Popławskiego
Publikacja Adriany Dudek
jest niewątpliwie dziełem oryginalnym i interesującym. Oryginalnym w
tym sensie, że stanowi bodajże pierwszą w literaturze próbę
aplikacji dwóch modeli decyzyjnych Grahama Allisona (procesu
organizacyjnego i polityki biurokratycznej) do analizy polityki
zagranicznej Polski; interesującym, gdyż dostarcza czytelnikowi ogromu
wiedzy na temat uwarunkowań organizacyjnych i biurokratycznych procesu
decyzyjnego w polityce zagranicznej w Polsce w okresie
1992–1997. Wiedzy, która pomaga zrozumieć i
wyjaśnić procesy podejmowania decyzji w tym obszarze polityki państwa.
z recenzji dr hab. Beaty Surmacz
Adriana Dudek
– dr hab. nauk społecznych w zakresie stosunków
międzynarodowych; od 1999 adiunkt na Uniwersytecie Wrocławskim. Obszary
zainteresowań naukowych: teorie procesów decyzyjnych,
analiza polityki zagranicznej, teorie stosunków
międzynarodowych, polityka zagraniczna Polski, decydowanie w polityce
zagranicznej Polski. Autorka publikacji zwartych oraz
artykułów opublikowanych w czasopismach naukowych i
opracowaniach zbiorowych.
Wstęp
Rozdział I
Organizacyjny
i biurokratyczny model decydowania
w polityce zagranicznej
1. Model procesu organizacyjnego
2. Model polityki biurokratycznej
Rozdział II
Decydowanie
w polityce zagranicznej Polski. Perspektywa organizacyjna
1. Miejsce prezydenta: między organizacją a liderem
1.1. Prezydent w relacji z pozostałymi organizacjami i graczami
1.2. Kompetencje prezydenta w sferze polityki zagranicznej
1.3. Wpływ prezydenta na wybór ministrów
2. Rząd i premier: konglomerat organizacji i lider
2.1. Zakres możliwości rządu w dziedzinie polityki zagranicznej
2.2. Premier i organizacje: kompetencje w polityce zagranicznej
3. Ministerstwo Spraw Zagranicznych: kluczowa "organizacja"
Rozdział III
Decydowanie
w polityce zagranicznej Polski. Perspektywa biurokratyczna
1. Prezydent
1.1. Współpraca między prezydentem i premierem
1.2. Wzmocniona pozycja prezydenta w systemie
1.3. Udział prezydenta w programowaniu polityki zagranicznej
1.4. Mianowanie i odwoływanie ambasadorów
1.5. Mianowanie ministra spraw zagranicznych
1.6. Aspekty organizacyjne: kancelaria prezydenta
2. Rząd˙- centralna arena biurokratycznej gry
2.1. Pośrednie kanały udziału rządu w decydowaniu o polityce
zagranicznej
2.2. Przejawy dysfunkcjonalności we współpracy w ramach rządu
2.3. Premier: primus inter pares, lider, senior player
2.4. Otoczenie instytucjonalne rządu: Urząd Rady Ministrów i
Kancelaria
2.5. Rząd: "utrzymywanie" stosunków z zagranicą w miejsce
"kierowania"
2.6. Udział w mianowaniu ambasadorów
3. Ministerstwo Spraw Zagranicznych
3.1. Konceptualizacja kierunków polityki zagranicznej
3.2. Koordynacja w polityce zagranicznej
3.3. Implementacja decyzji w polityce zagranicznej
3.4. Programowanie polityki traktatowej i przygotowywanie
umów międzynarodowych
3.5. Polityka kadrowa MSZ
3.6. Budżet MSZ
3.7. Zmiany organizacyjne w MSZ
3.8. Podział kompetencji w kierownictwie MSZ
Rozdział IV
Decydowanie
w polityce zagranicznej Polski. Uczestnicy nieuwzględnieni w modelach
1. Doradcy i eksperci
2. Parlament
2.1. Pośrednie kanały wpływu parlamentu na politykę zagraniczną i
mechanizmy jej tworzenia
2.2. Uprawnienia parlamentu odnoszące się bezpośrednio do problematyki
zagranicznej
2.3. Pozycja parlamentu w perspektywie modelu organizacyjnego i
polityki biurokratycznej
2.4. Parlament wobec rządu
2.5. Kanały bezpośredniego wpływu parlamentu w obszarze polityki
zagranicznej. Standardowe Procedury Operacyjne i action channels
3. Komisje Spraw Zagranicznych Sejmu i Senatu
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Indeks nazwisk
326
stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|