wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 37.80 35,91   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

DECYDOWANIE W POLSKIEJ POLITYCE ZAGRANICZNEJ 1992-1997 PERSPEKTYWA ORGANIZACYJNA I BIUROKRATYCZNA


DUDEK A.

wydawnictwo: SCHOLAR, 2019, wydanie I

cena netto: 37.80 Twoja cena  35,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Decydowanie w polskiej polityce zagranicznej (1992-1997)

Perspektywa organizacyjna i biurokratyczna

Podstawą empirycznej części pracy są bogate dokumenty źródłowe zgromadzone przez autor-kę monografii w trakcie kwerendy w archiwach Rady Ministrów, Sejmu, Senatu oraz Kancelarii Prezydenta. To wyjątkowy przykład rzetelności badawczej, przejawiający się w precyzyjnym empirycznym dokumentowaniu poszczególnych faz procesu decyzyjnego. Zaprezentowany materiał posiada z pewnością duży walor historiograficzny, ponieważ ukazuje proces decydowania we wczesnej fazie transformacji ustrojowej i przed przystąpieniem Polski do NATO i Unii Europejskiej.

z recenzji prof. dr. hab. Dariusza Popławskiego


Publikacja Adriany Dudek jest niewątpliwie dziełem oryginalnym i interesującym. Oryginalnym w tym sensie, że stanowi bodajże pierwszą w literaturze próbę aplikacji dwóch modeli decyzyjnych Grahama Allisona (procesu organizacyjnego i polityki biurokratycznej) do analizy polityki zagranicznej Polski; interesującym, gdyż dostarcza czytelnikowi ogromu wiedzy na temat uwarunkowań organizacyjnych i biurokratycznych procesu decyzyjnego w polityce zagranicznej w Polsce w okresie 1992–1997. Wiedzy, która pomaga zrozumieć i wyjaśnić procesy podejmowania decyzji w tym obszarze polityki państwa.

z recenzji dr hab. Beaty Surmacz


Adriana Dudek – dr hab. nauk społecznych w zakresie stosunków międzynarodowych; od 1999 adiunkt na Uniwersytecie Wrocławskim. Obszary zainteresowań naukowych: teorie procesów decyzyjnych, analiza polityki zagranicznej, teorie stosunków międzynarodowych, polityka zagraniczna Polski, decydowanie w polityce zagranicznej Polski. Autorka publikacji zwartych oraz artykułów opublikowanych w czasopismach naukowych i opracowaniach zbiorowych.

Wstęp

Rozdział I
Organizacyjny i biurokratyczny model decydowania
w polityce zagranicznej
1. Model procesu organizacyjnego
2. Model polityki biurokratycznej

Rozdział II
Decydowanie w polityce zagranicznej Polski. Perspektywa organizacyjna
1. Miejsce prezydenta: między organizacją a liderem
1.1. Prezydent w relacji z pozostałymi organizacjami i graczami
1.2. Kompetencje prezydenta w sferze polityki zagranicznej
1.3. Wpływ prezydenta na wybór ministrów
2. Rząd i premier: konglomerat organizacji i lider
2.1. Zakres możliwości rządu w dziedzinie polityki zagranicznej
2.2. Premier i organizacje: kompetencje w polityce zagranicznej
3. Ministerstwo Spraw Zagranicznych: kluczowa "organizacja"

Rozdział III
Decydowanie w polityce zagranicznej Polski. Perspektywa biurokratyczna
1. Prezydent
1.1. Współpraca między prezydentem i premierem
1.2. Wzmocniona pozycja prezydenta w systemie
1.3. Udział prezydenta w programowaniu polityki zagranicznej
1.4. Mianowanie i odwoływanie ambasadorów
1.5. Mianowanie ministra spraw zagranicznych
1.6. Aspekty organizacyjne: kancelaria prezydenta
2. Rząd˙- centralna arena biurokratycznej gry
2.1. Pośrednie kanały udziału rządu w decydowaniu o polityce zagranicznej
2.2. Przejawy dysfunkcjonalności we współpracy w ramach rządu
2.3. Premier: primus inter pares, lider, senior player
2.4. Otoczenie instytucjonalne rządu: Urząd Rady Ministrów i Kancelaria
2.5. Rząd: "utrzymywanie" stosunków z zagranicą w miejsce "kierowania"
2.6. Udział w mianowaniu ambasadorów
3. Ministerstwo Spraw Zagranicznych
3.1. Konceptualizacja kierunków polityki zagranicznej
3.2. Koordynacja w polityce zagranicznej
3.3. Implementacja decyzji w polityce zagranicznej
3.4. Programowanie polityki traktatowej i przygotowywanie umów międzynarodowych
3.5. Polityka kadrowa MSZ
3.6. Budżet MSZ
3.7. Zmiany organizacyjne w MSZ
3.8. Podział kompetencji w kierownictwie MSZ

Rozdział IV
Decydowanie w polityce zagranicznej Polski. Uczestnicy nieuwzględnieni w modelach
1. Doradcy i eksperci
2. Parlament
2.1. Pośrednie kanały wpływu parlamentu na politykę zagraniczną i mechanizmy jej tworzenia
2.2. Uprawnienia parlamentu odnoszące się bezpośrednio do problematyki zagranicznej
2.3. Pozycja parlamentu w perspektywie modelu organizacyjnego i polityki biurokratycznej
2.4. Parlament wobec rządu
2.5. Kanały bezpośredniego wpływu parlamentu w obszarze polityki zagranicznej. Standardowe Procedury Operacyjne i action channels
3. Komisje Spraw Zagranicznych Sejmu i Senatu

Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Indeks nazwisk

326 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka



Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022