|
ZASADA RÓWNOWAGI WŁADZ PO ORZECZENIU TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO K 47/15
TKACZYK E. wydawnictwo: DIFIN, 2019, wydanie Icena netto: 82.80 Twoja cena 78,66 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zasada
równowagi władz po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego K
47/15
Książka jest kompleksowym
przedstawieniem zasady równowagi władz po orzeczeniu
Trybunału Konstytucyjnego K 47/15, która jest kluczowym
zagadnieniem dla prawa konstytucyjnego; jej początki sięgają myśli
politycznej II połowy XVII i XVIII w., a kształtowały ją takie osoby
jak J. Locke czy Monteskiusz.
Zasada
równowagi władz po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego jako
problem prawa konstytucyjnego ma zarówno swój
wymiar teoretyczny i prawnodogmatyczny, jak i znaczenie dla praktyki. Z
tego powodu przedstawiona równowaga między władzami po
orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego powinna zagwarantować wypracowanie
odpowiednich reguł ich działania.
Analizowane
w książce orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego w sprawie K 47/15
ukazało, jak ważny jest mechanizm hamulców i
równowagi władz. Władza ustawodawcza, wykonawcza i
sądownicza są rozdzielone, muszą między sobą zachować pewien poziom
równowagi, ale nadto powinny współpracować.
Publikacja opisuje jedną z ważniejszych zasad prawa konstytucyjnego.
Wstęp
Rozdział I. Znaczenie
i podstawy zasady równowagi władz
1. Teoria równowagi władz – zarys problematyki
1.1. Równowaga władz
2. Władza sądownicza (sądy i trybunały)
2.1. Podziały i funkcje ‒ Trybunał Konstytucyjny w strukturze
trójpodziału władz
2.1.1. Funkcje Trybunału Konstytucyjnego
3. Władza ustawodawcza (Sejm i Senat)
3.1. Funkcja ustrojodawcza
3.2. Funkcja ustawodawcza
3.3. Funkcja kontrolna
3.4. Funkcja kreacyjna
4. Władza wykonawcza (Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada
Ministrów)
4.1. Podział funkcjonalny
4.2. Podział organizacyjny
4.3. Podział personalny
5. Uwagi wstępne i tło prawne analizowanego orzeczenia
5.1. Istota oceny grupy problemów podnoszonych w orzeczeniu
5.2. Konstytucyjna ochrona zasady równowagi władz w
analizowanym orzeczeniu
6. Podsumowanie
Rozdział II. Rodzaje orzeczeń Trybunału
Konstytucyjnego i ich sposób oddziaływania na
równowagę władz
1. Klasyfikacja orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
1.1. Orzeczenia z formułą sentencji o prostej niezgodności
1.2. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, w których
odroczono czas wejścia w życie przepisu
1.3. Orzeczenia interpretacyjne
1.4. Orzeczenia aplikacyjne
1.5. Orzeczenia zakresowe
1.6. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego dotyczące pominięcia
prawodawczego
1.7. Orzeczenia powodujące „odżycie
przepisów”
2. Prewencyjna kontrola ustawy
2.1. Orzeczenia prewencyjne, po których Prezydent podpisał
ustawę
Rozdział III. Orzecznictwo Trybunału
Konstytucyjnego w doktrynie i praktyce
1. Przedmiotowy zakres artykułu 190 Konstytucji
1.1. Moc powszechnie obowiązująca orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
1.2. Orzeczenie, że ustawa jest niezgodna z Konstytucją
1.3. Uzasadnienie orzeczenia jako aspekt jego obowiązywania
1.4. Zobowiązanie do ogłoszenia orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego
przez odpowiedni organ
2. Celowość i uprawnienie do wydawania orzeczeń Trybunału
Konstytucyjnego
3. Granice wydawania orzeczeń przez Trybunał Konstytucyjny
3.1. Wątpliwości co do wydawania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
3.2. Za i przeciw orzeczeniom Trybunału Konstytucyjnego
4. Skutki wywołane przez wejście w życie orzeczenia Trybunału
Konstytucyjnego
4.1. Skutek wiążący dla sądów i urzędów
administracyjnych
5. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego jako przejaw
prawotwórstwa
5.1. Poglądy na prawotwórcze znaczenie orzeczeń
Rozdział IV.
Skutki prawne orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego w sferze
równowagi władz
1. Skutek wywołany przez ogłoszenie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego
2. Rozszerzenie skutku orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego na
poszczególne władze
3. Oddziaływanie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego na
równowagę poszczególnych władz
4. Skutek odnośnie do stanów faktycznych urzeczywistnionych
po ogłoszeniu orzeczenia
5. System hamulców i instrumenty równowagi władz
po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego
5.1. Elementy łagodzące skutki równowagi władz
Rozdział V. Respektowanie
orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego przez poszczególne
władze
1. Rola aktywizmu sędziowskiego
1.1. Problematyka ograniczeń niezawisłości sędziowskiej a jednolitość
orzecznictwa
2. Stanowisko sądów w zakresie orzecznictwa po orzeczeniu
Trybunału Konstytucyjnego
3. Ostateczność orzeczeń w sferze obowiązywania i stosowania prawa
przez władze
4. Związanie sądów orzeczeniami Trybunału Konstytucyjnego
5. Ingerencja prawodawcy w stosunki po orzeczeniu Trybunału
Konstytucyjnego
6. Problematyka wykonywania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego przez
władzę wykonawczą
Zakończenie
Abstract
Zusammenfassung
Bibliografia
262
strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|