|
DOGADAĆ SIĘ Z INNYMI CZYLI POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY NIE TYLKO W ŻYCIU ORGANIZACJI
KOZAK A. BERENDT J. wydawnictwo: ONE PRESS, 2022, wydanie Icena netto: 49.90 Twoja cena 47,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dogadać
się z innymi
czyli Porozumienie bez
Przemocy nie tylko w życiu organizacji
By
poczuć radość w poniedziałkowy poranek...
Wyobraź
sobie firmę wolną od krzyku, konfliktów, wzajemnego
punktowania i obgadywania za plecami. Wyobraź sobie środowisko pracy
bez kompleksów, bez zagrożenia, przyjazne miejsce, gdzie Ty
i ludzie wokół macie poczucie sensu i własnej wartości.
Wyobraź sobie, że z zawodowej rzeczywistości usuwasz przemoc, agresję,
szantaż, pretensje, fochy i oceny, w zamian tworzysz nowy świat, oparty
na szacunku, współpracy, dialogu oraz - co najważniejsze -
na kontakcie z innymi ludźmi i wzajemnym zrozumieniu. Wyobraź sobie
świat, w którym można być efektywnym i zadowolonym ze swojej
pracy. Wyobraź go sobie, a potem wprowadź jego reguły do swojej
codzienności.
Twórcą
idei zwanej Porozumieniem bez Przemocy (Nonviolent Communication - NVC)
jest amerykański psycholog Marshall B. Rosenberg. Zaproponował on
sposób komunikacji, w którym odchodzi się od
paradygmatu szukania winnego, ustalania za wszelką cenę, kto ma rację,
na rzecz budowania relacji i wypracowywania na jej podstawie rozwiązań
wygrany - wygrany. Nie ma tu miejsca na przemoc, strach, ocenianie, co
dobre, a co złe, w zamian jest uważność na fakty i obserwacje,
refleksja, jakie uczucia, a zatem i potrzeby, wywołują w nas dane
sceny, sytuacje czy zachowanie drugiego człowieka. Nie ma spychania na
kogoś odpowiedzialności za własne samopoczucie. Jest koncentracja na
słuchaniu, dbanie o siebie i innych. W efekcie, w atmosferze
porozumienia, wszystkim pracuje się przyjemniej i spokojniej. Wzrasta
entuzjazm, pojawiają się nowe pomysły, poprawiają się wyniki finansowe.
Firma ma świetną reputację jako pracodawca, więc do wolnych stanowisk
ustawia się kolejka chętnych.
Piękne,
prawda? W dodatku realne. Poznaj reguły Porozumienia bez Przemocy i już
dziś zacznij je wprowadzać w swoim życiu i we własnej organizacji!
Joanna Berendt
— ma ponad 10-letnie doświadczenie menadżerskie w
działających w branży finansowej międzynarodowych korporacjach, w
których zajmowała się zarządzaniem projektami i budowaniem
zespołów opartych na współpracy; między innymi
uczestniczyła w procesie tworzenia od podstaw banku detalicznego. Od
2008 roku współpracuje z Youth Business Poland jako mentor i
coach, wspiera przedsiębiorców w rozwoju i skutecznym
prowadzeniu własnych biznesów. Od 2013 roku jako członek
zarządu współtworzy Equante — Fundację Nowych
Możliwości. Jest akredytowanym coachem ICF PCC. Zainicjowała pierwsze w
Polsce studia podyplomowe z zakresu Porozumienia bez Przemocy
— na Collegium Civitas, gdzie od 2015 roku prowadzi zajęcia.
Obszary jej specjalizacji to: rozwiązywanie konfliktów,
mediacje, konstruktywna komunikacja w życiu, rodzinie i organizacji,
coaching menadżerski, coaching zespołów, coaching systemowy.
Agnieszka Kozak
— od ponad 16 lat pracuje jako trener i konsultant w
korporacjach z branż: farmaceutycznej, bankowej, budowlanej oraz
związanej z produkcją. Z wykształcenia jest psychologiem, przez wiele
lat była adiunktem w Katedrze Psychologii Organizacji i Zarządzania. Te
kompetencje wykorzystuje w pracy trenera, konsultanta, coacha i
terapeuty, co zdecydowanie zwiększa efektywność prowadzonych przez nią
procesów. Kocha to, co robi, i robi to, co kocha. Od wielu
lat prowadzi warsztaty empatycznego przywództwa oparte na
idei Porozumienia bez Przemocy, wdraża ten rodzaj komunikacji w
organizacjach. Prowadzi również warsztaty dla małżeństw,
wspierając je w odnajdywaniu ich języka miłości. Twórczyni
programu studiów podyplomowych, których bazę
merytoryczną stanowi Porozumienie bez Przemocy. Obszary jej
specjalizacji to: doradztwo i wsparcie w procesie zmian w organizacji,
warsztaty oparte na procesie grupowym, coaching menadżerski, coaching
zespołów, komunikacja w małżeństwie i w organizacji.
Wstęp
7
Świat
bez ocen 11
Dlaczego oceniamy - neurobiologia 12
Ocenianie a uniwersalne potrzeby 14
Co ocenianie oznacza dla relacji 17
Jak przerwać spiralę ocen 19
Podsumowanie 24
Świat
bez bycia miłym za cenę siebie
25
Egoizm a dbanie o siebie 26
Dlaczego tak ważne jest, żeby inni byli zadowoleni 31
Koszt bycia miłym 36
Jak odejść od bycia miłym 38
Podsumowanie 43
Świat
bez kompleksów 45
Poczucie własnej wartości i kompleksy 46
Źródła kompleksów 56
Konsekwencje życia w cieniu własnych kompleksów 59
Jak budować zaufanie do siebie 62
Podsumowanie 69
Świat
bez krzyku 71
Oceniające myśli i krzyk 72
Czego wyrazem jest krzyk 75
Zgliszcza po wojnie, czyli co krzyk wnosi do relacji 77
Co zrobić, gdy jesteśmy u progu krzyku 80
Podsumowanie 87
Świat
bez obwiniania i poczucia winy
89
Poczucie winy dojrzałe i niedojrzałe 90
Poczucie winy a poczucie krzywdy 94
Skąd się to bierze 98
Konsekwencje poczucia winy 102
Jak zacząć wybierać siebie 105
Podsumowanie 111
Świat
bez wstydu 113
Naturalne a nawykowe 115
Strategie unikania wstydu 122
Jak radzić sobie ze wstydem 127
Podsumowanie 133
Świat
bez zamartwiania się i kręcenia filmów w głowie
135
Zamartwianie się i potrzeba sensu 136
konsekwencje zamartwianiA się 140
Jak przerwać spiralę zamartwiania się 143
Podsumowanie 147
Świat
bez domyślania się i focha 149
Komunikaty apelowe - ukryte przekazy 150
Formy komunikacji nie wprost 155
Jak gra w "domyśl się" wpływa na otoczenie 161
Jak wrócić do otwartej komunikacji 162
Podsumowanie 170
Świat
bez obgadywania 171
Czemu ważnemu służy obgadywanie 173
konsekwencje obgadywania 177
Co można zyskać rezygnując z obgadywania 179
Jak sobie radzić z obgadywaniem 181
Podsumowanie 191
Świat
bez doradzania 193
Doradzenie jako nawyk 194
Przyczyny dawania rad 198
Co dzieje się z osobą, która dostaje rady 203
Jak słuchać, by usłyszeć 205
Podsumowanie 214
Świat
bez konfliktów 215
Udowadnianie, kto ma rację 216
Walka na strategie i ukryte pod nimi potrzeby 226
Relacje, konflikty i zaangażowanie pracowników 230
Jak konstruktywnie zarządzać konfliktami 232
Podsumowanie 241
Świat bez empatii 243
Podsumowanie 258
Załącznik 1. Lista potrzeb 259
Załącznik 2. Lista uczuć rzekomych 261
Załącznik 3. Lista uczuć przyjemnych 262
Załącznik 4. Lista uczuć NIEprzyjemnych 263
Zakończenie 265
Bibliografia 267
264
stron, 14.0x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|