|
DIALOGICZNA KONCEPCJA PRAWA
ROSSMANITH A. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2019, wydanie Icena netto: 142.80 Twoja cena 135,66 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dialogiczna
koncepcja prawa
Opracowanie
przedstawia propozycję nowego ujęcia prawa – odwołującego się
do klasycznej filozofii dialogu oraz myśli Levinasa.
Autorka zrekonstruowała i poddała interpretacji dwa znaczenia dialogu:
-
znaczenie ugruntowane w greckim dia-logosie
oraz
-
znaczenie dialogu rozumianego jako istotna relacja międzyludzka.
Oba stanowią podstawę rozważań nad bliskością i odmiennością
hermeneutycznego, komunikacyjnego i dialogicznego ujmowania prawa,
które przenosi nas na grunt jednego z najbardziej palących
problemów filozoficznoprawnych, mianowicie relacji między
etyką i prawem. Prawo
w tej perspektywie jest
porządkiem zapośredniczającym relację etyczną, porządkiem,
który tę relację zmienia i sprowadza na inny poziom.
Przyjęty przez autorkę pryzmat pozwala na tworzenie koncepcji prawa
komplementarnej wobec obszarów dociekań nad prawem
wywodzących się z nurtu komunikacyjnego i hermeneutycznego.
Wprowadzenie
| str. 13
Część pierwsza Rekonstrukcyjno-krytyczna
analiza filozoficznych źródeł dialogicznej koncepcji prawa
Rozdział I
Zapośredniczenie.
Prekoncepcja dialogu. Korelacja
| str. 33
1. Wstępna refleksja nad pojęciem zapośredniczenia | str. 33
2. Analiza pojęcia zapośredniczenia w filozofii Hegla | str. 37
2.1. Założenia ontologiczne i epistemologiczne | str. 37
2.2. Pojęcie zapośredniczenia w dialektycznej teorii świadomości | str.
39
2.3. „Człowiek jest rozmową, która go od wewnątrz
buduje” | str. 48
2.4. Pojęcie zapośredniczenia w Heglowskich Zasadach filozofii prawa
(Kilka relewantnych ustaleń na temat prawa dokonanych przez Hegla) |
str. 50
2.5. Konkluzje | str. 52
3. Feuerbacha prekoncepcja dialogu | str. 52
4. Pojęcie korelacji w późnej myśli Cohena. Inny (Reah) |
str. 56
Rozdział II
Rekonstrukcja
i interpretacja dwu znaczeń dialogu
| str. 61
1. Dialog jako rozmowa oraz dialog w ujęciu ontologicznym i etycznym |
str. 61
1.1. Zagadnienie dialogu w europejskiej myśli filozoficznej –
identyfikacja problemu | str. 61
1.2. Dialog jako rozmowa | str. 65
1.2.1. Uwagi wstępne | str. 65
1.2.2. Dialektyka rozmowy | str. 69
1.2.3. Wnioski | str. 75
1.3. Dialog jako relacja dialogiczna | str. 76
2. Filozofia dialogu jako egzystencjalizm żydowski | str. 87
2.1. Egzystencjalistyczny charakter filozofii dialogu | str. 87
2.2. Źródłowość judaizmu dla filozofii dialogu | str. 91
3. Rosenzweigowski i Buberowski model dialogu | str. 95
3.1. Franz Rosenzweig – kierunek: poza ontologię! | str. 95
3.2. Buberowski model dialogu | str. 104
3.2.1. Dialog inspirowany chasydyzmem i filozofią życia | str. 104
3.2.2. Zasada antropiczna – centralna kategoria filozofii
dialogu | str. 107
3.2.3. Między bezpośredniością a zapośredniczeniem | str. 122
4. Człowiek jako istota dramatyczna | str. 123
5. Symetria jako cecha konstytutywna dialogu Buberowskiego a
asymetryczność spotkania w ujęciu Levinasowskim | str. 129
6. Metaforyka filozofii dialogu i inne aspekty języka
dialogistów | str. 134
Rozdział III
Europejska
tradycja filozoficzna ujmowania podmiotowości a podmiotowość na gruncie
filozofii dialogu i myśli Levinasa (uchwycenie przełomu dialogicznego) |
str. 140
1. Filozoficzna tradycja ujmowania podmiotowości | str. 140
1.1. Indywiduacja Kartezjańskiego cogito | str. 141
1.2. Intensyfikacja indywidualności i wolności – monada |
str. 142
1.3. Podmiotowość i inność w znaczeniu Kantowskim | str. 144
1.4. Fichte – konstytucja intersubiektywności | str. 146
1.5. Intersubiektywność sztuki rozumienia według Schleiermachera | str.
147
1.6. Ja transcendentalne w filozofii Husserla. Koncepcja
intersubiektywności. Konstytuowanie innego jako monady | str. 149
1.7. Hermeneutyka fenomenologiczno -egzystencjalna Martina Heideggera |
str. 151
1.8. Podmiot dialogu psychoanalitycznego | str. 156
2. Podmiotowość na gruncie filozofii dialogu | str. 158
3. Fluktuacje pojęcia podmiotowości w filozofii Emmanuela Levinasa |
str. 160
4. Poza dekonstrukcję podmiotu – podmiot po zwrocie
dialogicznym | str. 169
Rozdział IV
Etyczność
dialogu | str. 175
1. Tytułem wstępu: o wcielaniu zasady dialogicznej przez Martina Bubera
| str. 175
2. Etyczny charakter relacji międzyludzkich – etyka oparta na
wrażliwości | str. 178
2.1. „Etyka już sama przez się jest pewną
optyką...” | str. 178
2.2. Relacja, która ma naturę mowy | str. 185
2.3. Twarz Innego | str. 189
2.4. Wrażliwość | str. 198
2.5. Odradek | str. 202
3. Jeśli twarz jest medium komunikacji... – przeciw wojnie i
przemocy | str. 204
4. Dialog w świetle etyki troski | str. 212
4.1. Logos i eros w symbolice jaźni – kilka słów
wprowadzenia | str. 212
4.2. Etyka oparta na trosce. Ku etycznemu podmiotowi relacyjnemu | str.
213
Rozdział V
Fenomenologiczne
podstawy konstruowania dialogicznej koncepcji prawa |
str. 219
1. Uwagi wprowadzające | str. 219
2. Wyznaczenie nowych horyzontów fenomenologii. Metoda
fenomenologiczna i jej przemiany dokonane przez Heideggera i Levinasa |
str. 222
2.1. Heideggera ezystencjalne horyzonty fenomenologii | str. 222
2.2. Transformacja fenomenologii dokonana przez Levinasa | str. 234
Część druga Dialogiczny
sposób pojmowania prawa
Rozdział I
O
komunikacyjnym i hermeneutycznym pojmowaniu prawa w odniesieniu do
pojęcia dialogu jako rozmowy
| str. 247
1. Prawo jako rezultat procesu komunikacyjnego | str. 248
1.1. Znaczenie koncepcji komunikacji społecznej Jürgena
Habermasa | str. 248
1.1.1. Językowe zapośredniczenie relacji komunikacyjnej | str. 248
1.1.2. Poznać rzeczywistość społeczną dogłębnie | str. 252
1.1.3. Konsensus osiągany komunikacyjnie | str. 254
1.2. Zakotwiczenie prawa w dyskursie | str. 256
2. Prawo jako rezultat procesu rozumienia | str. 258
2.1. Uwagi wstępne | str. 258
2.2. Dialogiczne aspekty hermeneutyki Hansa -Georga Gadamera | str. 262
2.2.1. Rozumienie jako wymiar bycia | str. 262
2.2.2. Hermeneutyka jako sztuka pytania | str. 267
2.2.3. Pozostaje wciąż kwestią „kim jestem Ja i kim jesteś
Ty”? | str. 271
2.3. Zakotwiczenie prawa w dialogu interpretacyjnym | str. 272
2.4. Rozmowa hermeneutyczna z perspektywy filozofii dialogu | str. 277
Rozdział II
O
dialogicznym sposobie pojmowania prawa w odniesieniu do pojęcia dialogu
jako więzi międzyludzkiej / relacji etycznej |
str. 282
1. Filozoficzne pytania o naturę i sens prawa / pytanie ontologiczne,
teleologiczne i etyczne | str. 282
2. Relacyjność jako punkt wyjścia dla dialogicznej koncepcji prawa
– aspekt mowy i języka | str. 285
2.1. Uwagi wstępne | str. 285
2.2. Relacyjność mowy | str. 287
3. Logocentryczny i symetryczny charakter relacji prawnej | str. 290
4. Dialogiczny przełom w stawianiu problemu: prawo a etyka | str. 296
4.1. Wybrane wątki sporu: prawo a etyka | str. 296
4.2. Prawo jako korekta naniesiona na stosunek etyczny | str. 301
Rozdział III
Przyczynek
do dialogicznej filozofii polityki
| str. 306
1. Polityczna sfera życia – uwagi wstępne | str. 306
2. Relacyjność jako filozoficznopolityczny problem badawczy | str. 309
2.1. Dialogiczność wspólnoty politycznej | str. 309
2.2. Relacyjna tożsamość uczestnika „sieci
rozmów” a dialogiczne „żywe
odniesienie” | str. 312
3. Polityka dialogiczna wobec polityki deliberatywnej | str. 315
3.1. Deliberatywny zwrot w teorii demokracji | str. 315
3.2. Kohabitacja polityczna. Analiza etycznie ujętej relacyjności z
płaszczyzny filozoficznopolitycznej | str. 319
3.3. Normatywne neutralizowanie różnic (postulat demokracji
deliberatywnej) | str. 322
3.4. Znaczenie różnicy w życiu społeczeństw. W stronę
radykalnego pluralizmu (postulat demokracji dialogicznej) | str. 324
4. Życie z Innym. Polityka segregacji/ polityka gościnności. Głos w
dyskusji nad imigracją | str. 326
5. Dialog w przestrzeni społecznej – wybrane myśli
Józefa Tischnera | str. 330
Rozdział IV
Sprawiedliwość
dialogiczna | str. 333
1. Filozoficzna tradycja a oryginalność Levinasowskiego ujęcia
sprawiedliwości | str. 333
1.1. Sprawiedliwość jako porządek ontologiczno -polityczny (prawny) i
jako etyczny wyraz relacji | str. 333
1.2. Zasada rządząca relacjami społecznymi według Paula Ricoeura | str.
336
1.3. Filozofiaczna tradycja ujmowania sprawiedliwości w perspektywie
stanowiska Levinasa | str. 337
2. Sprawiedliwość proceduralna / sprawiedliwość deliberatywna oparta na
uznaniu / sprawiedliwość dialogiczna | str. 341
Zakończenie
Obszary dalszych badań nad dialogiczną koncepcją prawa. Kilka
słów post scriptum | str. 355
Bibliografia | str. 359
Indeks osobowy | str. 385
Indeks rzeczowy | str. 393
404
strony, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|