|
KRYTERIA WYBORU I OCENIANIA W KULTURZE
WINNICKA-GBUREK J. DZIADZIA B. RED. wydawnictwo: KATEDRA, 2018, wydanie Icena netto: 45.00 Twoja cena 42,75 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kryteria wyboru i
oceniania w kulturze
Kultura
we wszelkich swych przejawach wymaga przyjęcia co najmniej jednej z
dwóch postaw. Pierwszą, a przy tym jedyną formą
ontologicznej neutralności, jest czysta, niezależna od indywidualnych
czy zbiorowych doświadczeń kontemplacja. Jakkolwiek atrakcyjna może się
wydawać ta perspektywa dla rozważań teoretycznych, należy podkreślić,
że owa „czysta” postawa, nieobarczona jakąkolwiek
empirią potoczności czy dociekania naukowego, jest (skądinąd użyteczną)
niczym więcej jak utopią. Nie wdając się w dyskusje nad przedmiotem
tego, czym jest kultura, nie próbując dociec jej
źródeł ani konieczności, a poprzestając na fundamentalnym
wymiarze istnienia, jakim jest emanacja jej przejawów,
pozostaje nam w mówieniu o tym, co stanowi kulturę, przyjąć
drugą postawę, tę, która wychodząc od kryteriów,
zawsze łączy się z ocenianiem. Pojawia się tu jednak zasadniczy problem
znaczenia perspektywy, z jakiej przyjmuje się takie czy inne kryteria,
tym samym determinuje cel oraz funkcje oceny. Kryteria bowiem, jako
klasyfikujący zbiór cech umożliwiających poznanie, nie muszą
być w
jakimkolwiek stopniu kompletne ani nasycone tym, co nazywalibyśmy (nie
wdając się w kolejną dysputę o racjonalności) prawdą czy
odpowiedniością względem rzeczywistości. Wystarczy mniej lub bardziej
uporządkowana logicznie struktura cech oraz własności, by na tej
podstawie oddzielać jedne przedmioty od innych, a nawet dokonywać
względem nich hierarchicznego porządkowania.
(Ze
Wstępu)
Kryteria
wyboru i oceniania w kulturze cechuje wielowymiarowo rozumiana
interdyscyplinarność. W gronie autorów reprezentujących
środowisko akademickie znaleźli się uczeni, teoretycy, badacze kultury
lub działalności/edukacji kulturalnej w perspektywie pedagogicznej,
kulturoznawczej, filozoficznej, z zakresu zarządzania humanistycznego
czy nauk o sztuce. Teksty te dopełnione zostały wypowiedziami
doświadczonych praktyków działalności/edukacji kulturalnej z
różnych ośrodków, stanowiąc tym samym cenne
egzemplifikacje podjętego namysłu nad tematem głównym i
zagadnieniami szczegółowymi. Wypada mi po raz kolejny
podkreślić słuszność i owocność tak pomyślanej programowo synergii
teoretyczno-praktycznej.
(prof.
dr hab. Dariusz Kubinowski)
Słowo
wstępne
Część I NORMY, WARTOŚCI, DYLEMATY
Maria Gołębiewska, Kulturowe uwarunkowania
normatywności – próba systematyzacji
Dariusz Juruś, W obronie granic w
kulturze współczesnej
Wojciech Świątkiewicz, O wartościowaniu w
kulturze. W kręgu refleksji socjologicznej inspirowanej myślą Leona
Dyczewskiego OFMConv
Tadeusz Miczka, Osoba w sieci a osoba
integralna
Bogusław Dziadzia, Zaufanie w kapitale
kulturowym i niemoc dojrzenia, że król jest nagi
Część II O UCZENIU WARTOŚCIOWANIA
Katarzyna Olbrycht, Miejsce edukacji
kulturalnej w uczeniu się wartościowania w kulturze. Pytania i dylematy
Barbara Głyda-Żydek, Wartościowanie (w)
przestrzeni publicznej
Elżbieta Staniszewska, Estetyczne i
pozaestetyczne wartości designu
Bogumiła Mika,
Sala koncertowa jako muzeum. Kryteria doboru repertuaru muzyki
artystycznej – między tradycją a ideami postępu i awangardy
Dorota Sieroń-Galusek, Biograficzność.
Rozumienie i porozumienie
Anna Józefowicz, Szczęśliwe dzieciństwo w
kontekście więzi rodzinnych na przykładzie wybranej
współczesnej literatury dla dzieci
Ewelina Konieczna, Gusty i guściki. O
popularnej krytyce filmowej
Justyna Żak, Artyści, odbiorcy i
kuratorzy jako arbitrzy dzieł sztuki współczesnej
Część III W KIERUNKU PRAKTYK
KULTUROWYCH
Emil Orzechowski, „Gwałtu, co się
dzieje!”
Anna Michalak Pawłowska, Warszawski program
edukacji kulturalnej
Katarzyna Plebańczyk, Warunki skuteczności
menedżera kultury na przykładzie projektu dydaktycznego
Alicja Kędziora, Edukacja kulturalna w
kontekście obchodów rocznicowych. Przypadek Roku Tadeusza
Kantora
Ewa Tomaszewska, Ocenianie przedstawienia
teatralnego przez młodzież – obserwacje z badań
Grażyna Zielińska, Nierozerwalna symbioza
dramy i teatru. Pytanie o kryteria na egzaminie kwalifikacyjnym
„pedagogów dramy”
Joanna Szulborska-Łukaszewicz, Kryteria wyboru i
oceniania w działalności kulturalnej – perspektywa samorządu
Małgorzata Barbara Strońska, O misji, wizji i świecie
szlachetnych wartości we Wrocławskim Centrum Twórczości
Dziecka
Michał Fita,
Okiem praktyka. O działalności animatora kultury w środowisku lokalnym
376
stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|