wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

KRYTERIA WYBORU I OCENIANIA W KULTURZE


WINNICKA-GBUREK J. DZIADZIA B. RED.

wydawnictwo: KATEDRA, 2018, wydanie I

cena netto: 45.00 Twoja cena  42,75 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Kryteria wyboru i oceniania w kulturze

Kultura we wszelkich swych przejawach wymaga przyjęcia co najmniej jednej z dwóch postaw. Pierwszą, a przy tym jedyną formą ontologicznej neutralności, jest czysta, niezależna od indywidualnych czy zbiorowych doświadczeń kontemplacja. Jakkolwiek atrakcyjna może się wydawać ta perspektywa dla rozważań teoretycznych, należy podkreślić, że owa „czysta” postawa, nieobarczona jakąkolwiek empirią potoczności czy dociekania naukowego, jest (skądinąd użyteczną) niczym więcej jak utopią. Nie wdając się w dyskusje nad przedmiotem tego, czym jest kultura, nie próbując dociec jej źródeł ani konieczności, a poprzestając na fundamentalnym wymiarze istnienia, jakim jest emanacja jej przejawów, pozostaje nam w mówieniu o tym, co stanowi kulturę, przyjąć drugą postawę, tę, która wychodząc od kryteriów, zawsze łączy się z ocenianiem. Pojawia się tu jednak zasadniczy problem znaczenia perspektywy, z jakiej przyjmuje się takie czy inne kryteria, tym samym determinuje cel oraz funkcje oceny. Kryteria bowiem, jako klasyfikujący zbiór cech umożliwiających poznanie, nie muszą być w jakimkolwiek stopniu kompletne ani nasycone tym, co nazywalibyśmy (nie wdając się w kolejną dysputę o racjonalności) prawdą czy odpowiedniością względem rzeczywistości. Wystarczy mniej lub bardziej uporządkowana logicznie struktura cech oraz własności, by na tej podstawie oddzielać jedne przedmioty od innych, a nawet dokonywać względem nich hierarchicznego porządkowania.

(Ze Wstępu) 

Kryteria wyboru i oceniania w kulturze cechuje wielowymiarowo rozumiana interdyscyplinarność. W gronie autorów reprezentujących środowisko akademickie znaleźli się uczeni, teoretycy, badacze kultury lub działalności/edukacji kulturalnej w perspektywie pedagogicznej, kulturoznawczej, filozoficznej, z zakresu zarządzania humanistycznego czy nauk o sztuce. Teksty te dopełnione zostały wypowiedziami doświadczonych praktyków działalności/edukacji kulturalnej z różnych ośrodków, stanowiąc tym samym cenne egzemplifikacje podjętego namysłu nad tematem głównym i zagadnieniami szczegółowymi. Wypada mi po raz kolejny podkreślić słuszność i owocność tak pomyślanej programowo synergii teoretyczno-praktycznej.

(prof. dr hab. Dariusz Kubinowski)  

Słowo wstępne

Część I NORMY, WARTOŚCI, DYLEMATY

Maria Gołębiewska, Kulturowe uwarunkowania normatywności – próba systematyzacji
Dariusz Juruś, W obronie granic w kulturze współczesnej
Wojciech Świątkiewicz, O wartościowaniu w kulturze. W kręgu refleksji socjologicznej inspirowanej myślą Leona Dyczewskiego OFMConv
Tadeusz Miczka, Osoba w sieci a osoba integralna
Bogusław Dziadzia, Zaufanie w kapitale kulturowym i niemoc dojrzenia, że król jest nagi

Część II O UCZENIU WARTOŚCIOWANIA

Katarzyna Olbrycht, Miejsce edukacji kulturalnej w uczeniu się wartościowania w kulturze. Pytania i dylematy
Barbara Głyda-Żydek, Wartościowanie (w) przestrzeni publicznej
Elżbieta Staniszewska, Estetyczne i pozaestetyczne wartości designu
Bogumiła Mika, Sala koncertowa jako muzeum. Kryteria doboru repertuaru muzyki artystycznej – między tradycją a ideami postępu i awangardy
Dorota Sieroń-Galusek, Biograficzność. Rozumienie i porozumienie
Anna Józefowicz, Szczęśliwe dzieciństwo w kontekście więzi rodzinnych na przykładzie wybranej współczesnej literatury dla dzieci
Ewelina Konieczna, Gusty i guściki. O popularnej krytyce filmowej
Justyna Żak, Artyści, odbiorcy i kuratorzy jako arbitrzy dzieł sztuki współczesnej

Część III W KIERUNKU PRAKTYK KULTUROWYCH

Emil Orzechowski, „Gwałtu, co się dzieje!”
Anna Michalak Pawłowska, Warszawski program edukacji kulturalnej
Katarzyna Plebańczyk, Warunki skuteczności menedżera kultury na przykładzie projektu dydaktycznego
Alicja Kędziora, Edukacja kulturalna w kontekście obchodów rocznicowych. Przypadek Roku Tadeusza Kantora
Ewa Tomaszewska, Ocenianie przedstawienia teatralnego przez młodzież – obserwacje z badań
Grażyna Zielińska, Nierozerwalna symbioza dramy i teatru. Pytanie o kryteria na egzaminie kwalifikacyjnym „pedagogów dramy”
Joanna Szulborska-Łukaszewicz, Kryteria wyboru i oceniania w działalności kulturalnej – perspektywa samorządu
Małgorzata Barbara Strońska, O misji, wizji i świecie szlachetnych wartości we Wrocławskim Centrum Twórczości Dziecka
Michał Fita, Okiem praktyka. O działalności animatora kultury w środowisku lokalnym

376 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka   

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022