|
ZNACZENIE TECHNIK MUZYKOTERAPEUTYCZNYCH WE WSPARCIU ROZWOJU DZIECKA Z AUTYZMEM
KNAPIK-SZWEDA S. wydawnictwo: DIFIN, 2020, wydanie Icena netto: 77.60 Twoja cena 73,72 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Znaczenie technik
muzykoterapeutycznych we wsparciu rozwoju dziecka z autyzmem
Monografia dotyczy przede
wszystkim dwóch obszarów –
osób ze spektrum autyzmu podczas terapii muzycznej oraz
muzykoterapii (jej sposobów oddziaływania, form pracy i jej
znaczenia w procesie terapeutycznym osób ze spektrum
autyzmu).
Książka
zawiera dość obszerny opis teoretyczny dotyczący autyzmu (przyczyny,
teorie etiologiczne, kryteria diagnostyczne i objawy oraz
muzykoterapia). Z kolei część badawcza opisuje sylwetkę ośmiorga
wspaniałych i wyjątkowych dzieci. Przedstawia ich relację z muzyką i
terapeutą. Bycie razem w doświadczeniach muzycznych, wielość
wspólnie przeżytych sytuacji sprawiają, że książka przybiera
formę wspólnej muzycznej podróży, opartej na
budowaniu partnerstwa, komunikacji i rozumienia siebie nawzajem.
Książka adresowana jest do badaczy, praktyków –
pedagogów, psychologów, terapeutów,
zajmujących się osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
muzykoterapeutów, arteterapeutów oraz
rodziców czy opiekunów dzieci z autyzmem.
Wstęp
Rozdział 1.
ISTOTA AUTYZMU
1.1. Pojęcie autyzmu oraz kryteria diagnostyczne
1.2. Przyczyny autyzmu oraz najważniejsze teorie etiologiczne autyzmu
1.2.1. Koncepcje biologiczne
1.2.2. Koncepcje poznawcze
1.2.3. Koncepcje behawioralne
1.2.4. Koncepcje psychoanalityczne oraz etologiczne
1.3. Podstawowe objawy oraz zaburzenia towarzyszące zaburzeniu ze
spektrum autyzmu
1.3.1. Funkcjonowanie społeczne
1.3.2. Komunikacja
1.3.3. Działania stereotypowe, ograniczone wzorce zachowania,
zaburzenia integracji sensorycznej oraz inne towarzyszące zaburzenia
1.4. Wczesne wykrywanie autyzmu i wczesne wspomaganie rozwoju oraz
stosowane terapie
1.4.1. Wczesne wykrywanie i wczesne wspomaganie
1.4.2. Działania terapeutyczne i edukacyjne – prezentacja
wybranych terapii stosowanych w autyzmie
Rozdział 2. MUZYKOTERAPIA
2.1. Rozważania terminologiczne oraz cele muzykoterapii
2.2. Założenia teoretyczne muzykoterapii i podejścia terapeutyczne
2.3. Klasyfikacja muzykoterapii – umiejscowienie muzyki w
terapii i rola terapeuty
2.4. Modele i doświadczenia muzykoterapeutyczne
2.4.1. Muzykoterapia Nordoff–Robbins
2.4.2. Wizualizacja kierowana z muzyką (Guided Imagery and Music
– GIM lub Bonny Method of Guided Imagery and Music
– BMGIM)
2.4.3. Muzykoterapia zorientowana analitycznie (Analytical Music
Therapy – AMT)
2.4.4. Muzykoterapia neurologiczna (Neurologic Music Therapy
– NMT)
2.4.5. Muzykoterapia społecznościowa (Community Music Therapy
– CoMT)
2.4.6. Portret Muzyczny (PM)
2.4.7. Mobilna Rekreacja Muzyczna (MRM)
2.4.8. Doświadczenia muzykoterapeutyczne
2.5. Muzykoterapia w autyzmie – praktyka
2.5.1. Muzykoterapia improwizacyjna
2.5.2. Muzykoterapia Kreatywna
2.5.3. Muzykoterapia strukturalna
2.6. Muzykoterapia w autyzmie – badania
Rozdział 3.
METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH
3.1. Muzykoterapia jako pole badań
3.2. Perspektywa badawcza
3.3. Przedmiot badań
3.4. Cele prowadzonych badań
3.5. Problemy badawcze
3.6. Metoda badań
3.7. Organizacja badania – model protokołu badawczego
Rozdział 4. ZNACZENIE
TECHNIK MUZYKOTERAPEUTYCZNYCH WE WSPARCIU ROZWOJU DZIECKA Z AUTYZMEM
– BADANIA WŁASNE
4.1. Analiza przypadków
4.1.1. Przypadek Piotra
4.1.2. Przypadek Julii
4.1.3. Przypadek Oskara
4.1.4. Przypadek Damiana
4.1.5. Przypadek Macieja
4.1.6. Przypadek Miłosza
4.1.7. Przypadek Natalii
4.1.8. Przypadek Alana
4.2. Podsumowanie
BIBLIOGRAFIA
ANEKSY
Załącznik 1A. Kategoria pożądane muzyczne
Załącznik 1B. Kategoria pożądane relacyjne muzyczne
Załącznik 1C. Kategoria niepożądane muzyczne
Załącznik 1D. Kategoria niepożądane relacyjne muzyczne
Załącznik 2. Autism Developmental Skillset Assessment (ADSA)
Załącznik 3. Kwestionariusz uzupełniający Autism Developmental Skillset
Assessment (ADSA)
Załącznik 4. Skala obserwacji zachowania dziecka (SOZ-D)
Załącznik 5. Skala I: Relacja dziecko–terapeuta we
wspólnym doświadczaniu muzycznym
Załącznik 6. Skala II: Muzyczna komunikatywność
WYKAZ TABEL, RYSUNKÓW, WYKRESÓW
384
strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|