Edukacja
pacjentów w pielęgniarstwie
diabetologicznym
Konspekty
Ten praktyczny przewodnik
zawiera przykłady konspektów, w których
uwzględniono poszczególne etapy edukacji pacjenta z cukrzycą
typu 1 i typu 2 oraz pacjentek z cukrzycą przedciążową i cukrzycą
ciążową. Omówiono w nim teoretyczne założenia i praktyczne
zastosowanie konspektu edukacji diabetologicznej. Szczególną
uwagę zwrócono na planowanie procesu nauki, uwzględniono
również wykorzystanie nowoczesnych elementów
edukacji diabetologicznej, takich jak technologie informacyjne i
telemedycyna.
Autorzy
publikacji – specjaliści w dziedzinie pielęgniarstwa
diabetologicznego – podkreślają udział pielęgniarki i
położnej w przygotowaniu osoby z cukrzycą do samoopieki i samokontroli
oraz wskazują na zalety planowania edukacji diabetologicznej i
przygotowania swojego warsztatu pracy. Konspekt może tu odegrać istotną
rolę jako pomoc najpierw w planowaniu, a następnie w realizacji procesu
edukacji. Podręcznik zawiera przykłady konspektów
odpowiadające różnym etapom edukacji i nadające się do
wykorzystania w różnych sytuacjach terapeutycznych.
Książka powinna się przyczynić do usprawnienia i ujednolicenia
pielęgniarskiej opieki diabetologicznej w Polsce, a także do
prowadzenia edukacji w sposób przemyślany i zaprojektowany z
udziałem pacjenta.
Tematyka publikacji:
- Nowoczesne elementy
edukacji diabetologicznej i terapii pacjentów z cukrzycą.
Telemedycyna
- Konspekt edukacji
diabetologicznej – teoretyczne założenia i praktyczne
zastosowania
- Konspekty edukacji
diabetologicznej:
- - Konspekty edukacji
diabetologicznej w cukrzycy typu 1
- - Konspekty edukacji
diabetologicznej w cukrzycy typu 2
- - Konspekty edukacji
diabetologicznej pacjentki z cukrzycą przedciążową i z cukrzycą ciążową
- - Edukacja pacjenta i jego
rodziny w zastosowaniu nowych technologii informatycznych w prowadzeniu
samokontroli cukrzycy
„Wybitny
diabetolog i jeden z pionierów nowoczesnej edukacji
diabetologicznej, Michael Berger, porównał zasady leczenia
cukrzycy do rzymskiej kwadrygi, w której wóz
bojowy „cukrzyca” ciągnęły cztery konie: dieta,
leki doustne, insulina i właśnie edukacja. Podkreślił w ten
sposób kluczową, istotną i równorzędną rolę
edukacji diabetologicznej w procesie prawidłowego, nowoczesnego
leczenia cukrzycy. Podręcznik pod redakcją Alicji Szewczyk koncentruje
się na bardzo praktycznym aspekcie edukacji diabetologicznej (...).
Przyjęcie formy prezentacji konspektów umożliwiających
prowadzenie „lekcji” ze szczegółowym
„timingiem” i rozpisaniem tematów
ułatwić może osobom zajmującym się edukacją diabetologiczną, a więc
głównie pielęgniarkom i edukatorom diabetologicznym, a także
studentom wydziałów i zakładów pielęgniarstwa
(...) praktyczne prowadzenie zajęć edukacyjnych. Wydaje się jednak, że
odbiorcami tej książki mogą być także lekarze diabetolodzy, jeśli sami
zajmują się edukacją pacjentów lub taką edukację organizują.
(...) Jak wspomniano na początku, edukacja diabetologiczna jest
niesłychanie ważnym narzędziem w uzyskaniu dobrych wyników
leczenia cukrzycy. Rolę tego narzędzia doceniono już na całym świecie.
W Polsce mamy także już wiele osób posiadających odpowiednie
doświadczenie i wiedzę na ten temat. Książka jest przygotowana przez
takie osoby dla tych, którzy tego zadania będą się
podejmować. Chciałoby się pomarzyć, żeby ta wiedza i entuzjazm
edukatorów diabetologicznych znalazły zrozumienie u
decydentów lecznictwa”.
prof.
zw. dr. hab. med. Jacek Sieradzki,
Przedmowa
IX
1.
Nowoczesne
elementy edukacji diabetologicznej i terapii pacjentów z
cukrzycą. Telemedycyna –
Anna Stefanowicz 1
1.1.1. Technologie informacyjne w leczeniu cukrzycy 6
2.
Konspekt edukacji diabetologicznej – teoretyczne założenia i
praktyczne zastosowania
– Natasza Tobiasz-Kałkun 15
2.1.1. Temat jednostki dydaktycznej w edukacji diabetologicznej 17
2.1.2. Formy organizacji procesu nauczania i liczebność grupy 18
2.1.3. Czas realizacji spotkania edukacyjnego 19
2.1.4. Formułowanie celów w edukacji diabetologicznej 20
2.1.5. Hierarchia celów w edukacji diabetologicznej 23
2.1.6. Wybrane metody i techniki edukacji. Charakterystyka
ogólna 29
2.1.7. Środki dydaktyczne stosowane w edukacji diabetologicznej 34
2.1.8. Ewaluacja edukacji pacjentów z cukrzycą 35
2.1.9. Rola konspektu w planowaniu edukacji diabetologicznej 37
3.
Konspekty edukacji diabetologicznej 41
3.1. Konspekty edukacji diabetologicznej w cukrzycy typu 1 41
3.1.1. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 1 na temat
hiperglikemii – Beata Pruśniewska, Anna Stefanowicz 41
3.1.2. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 1 na temat
samokontroli glikemii z użyciem systemu ciągłego monitorowania glikemii
– Danuta Świderska, Anna Stefanowicz 47
3.1.3. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 1 na temat
insulinoterapii z użyciem osobistej pompy insulinowej – Hanna
Chilińska, Anna Stefanowicz 54
3.1.4. Edukacja pacjenta z cukrzycą typu 1 i rozpoznaną celiakią na
temat prawidłowej diety – Agata Strzeszewska, Natasza
Tobiasz-Kałkun 60
3.1.5. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 1 na temat
przewlekłych powikłań cukrzycowych – Anna Myszka-Ręcławowicz,
Anna Stefanowicz 67
3.1.6. Edukacja pacjenta dorosłego niewidomego z cukrzycą typu 1 na
temat samokontroli glikemii z użyciem glukometru – Hanna
Jasek, Anna Stefanowicz 72
3.1.7. Edukacja dziecka z cukrzycą typu 1 i jego rodziców na
temat hipoglikemii – Barbara Madejska-Marek, Anna Stefanowicz
79
3.1.8. Edukacja rodziców dzieci z cukrzycą typu 1 na temat
hiperglikemii – Iwona Sural, Natasza Tobiasz-Kałkun 85
3.1.9. Edukacja dziecka z cukrzycą typu 1 i jego rodziców na
temat aktywności fizycznej – Jolanta Kajka, Anna Stefanowicz
92
3.1.10. Edukacja dziecka z cukrzycą typu 1 i jego rodziców
na temat przewlekłych powikłań cukrzycowych – Barbara
Rychlińska, Anna Stefanowicz 98
3.1.11. Edukacja dziecka z cukrzycą typu 1 i jego rodziców
na temat samokontroli glikemii z użyciem systemu ciągłego monitorowania
glikemii – Agnieszka Bednarek, Anna Stefanowicz 104
3.1.12. Zastosowanie wstrzykiwacza w insulinoterapii cukrzycy typu 1
– Beata Boruczkowska, Natasza Tobiasz-Kałkun 111
3.2. Konspekty edukacji diabetologicznej w cukrzycy typu 2 118
3.2.1. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 2 na temat terapii
lekami doustnymi – Agnieszka Kalinowska, Anna Stefanowicz 118
3.2.2. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 2 na temat
przewlekłych powikłań cukrzycowych – Edyta Mączarska, Anna
Stefanowicz 123
3.2.3. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 2 w zakresie
profilaktyki stopy cukrzycowej – Sylwia Morgaś, Natasza
Tobiasz-Kałkun 128
3.2.4. Edukacja pacjenta na temat aktywności fizycznej w cukrzycy typu
2 – Renata Warszakowska, Natasza Tobiasz-Kałkun 134
3.2.5. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 2 na temat
samokontroli glikemii z użyciem glukometru – Urszula
Panek 141
3.3. Konspekty edukacji diabetologicznej pacjentki z cukrzycą
przedciążową i z cukrzycą ciążową 153
3.3.1. Edukacja pacjentki z cukrzycą przedciążową na temat samokontroli
– Ewa Romanowska, Anna Stefanowicz 153
3.3.2. Edukacja pacjentki z cukrzycą ciążową na temat samokontroli
– Renata Kurowska, Anna Stefanowicz 159
3.4. Edukacja pacjenta i jego rodziny w zastosowaniu technologii
informacyjnych w prowadzeniu samokontroli cukrzycy – Beata
Janina Olejnik, Katarzyna Drwal 165
171
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka